بررسی فانتزی و عبور از چهارچوب ها از طریق انیمیشن سازی(بخش چهارم)؛

رک گویی ویژگی بارز انیمیشن های مجازی

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۷:۲۱:۴۱
کد خبر: ۷۶۸۶۸۸
رک گویی ویژگی بارز انیمیشن های مجازی
انیمیشن های کوتاهی که در فضای مجازی ساخته می شوند، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و به گفته اکثر کارشناسان و صاحب نظران انیماتور رک گویی و خلاقیت از ویژگی های بارز آن به شمار می رود. در بخش پایانی این گزارش با محمدعلی صفورا گفت و گو کردیم که در ادامه از نظر می گذرانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محمدعلی صفورا استاد دانشگاه هنر و انیمیشن تهران در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار ماندگاری از انیمیشن های کوتاه مانند «دیرین، دیرین» و «پرویز و پونه» درست است، یا خیر، به برنا گفت: انیمیشن های کوتاه فضای مجازی به لحاظ تکنیک ساده اما به لحاظ پیام و تأثیرات فرهنگی آن عمیق است و یکی از مسائل مهم روز را بازنمایی می کنند. 

صفورا ادامه داد: این موضوعات معمولا انتقادی هستند و با توجه به اینکه مخاطب در حال و هوای تازه ای با جریانات اجتماعی آشنا می شود، تأثیرگذار و ماندگار است، اما ماندگاری آن در حوزه خودش است. این نوع انیمیشن ها جزوی از انیمیشن در دنیا هستند که در هر زمانی امکان مطالعه و تحلیل محتوا روی آن ها وجود دارد.

او در پاسخ به اینکه آیا این انیمیشن های کوتاه به لحاظ مالی بازگشت سرمایه دارد یا خیر، بیان کرد: این انیمیشن ها جزو انیمیشن های ارزان هستند و سرعت عمل باعث می شود که شکل مستقلی به خودش بگیرد؛ یعنی دیگر تهیه کننده خاصی یا سازمانی برای حمایت از آن وجود ندارد و بچه ها به صورت انفرادی کار می کنند. به تدریج این انیمیشن ها جا باز می کنند و به شکل یک برند مطرح می شوند. به لحاظ اقتصادی در این نوع انیمیشن پیشرفت زیادی حاصل شده است و مشکلات فیلمسازان انیمیشن در این نوع انیمیشن ها نیست و بسیاری از سازمان ها می خواهند از آن ها در جهت تبلیغ خودشان و سازمان های تابعه استفاده کنند. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شکل این قضیه می تواند حرفه ای شود و گسترش پیدا کند، افزود: با توجه به اینکه بودجه انیمیشن های دولتی کاهش یافته است، بسیاری از بچه هایی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، فضای مجازی را برای خودنمایی پیدا کرده اند. جالب است که بسیاری از کسانی که در تولید محصولات فرهنگی هستند، بخشی از سلبریتی ها هستند و خط زیادی از موضوع خاصی نمی گیرد و آنچه می بیند را منعکس می کند. 

صفورا در پاسخ به اینکه آینده این نوع انیمیشن را چگونه می بیند، گفت: آینده خوبی برای این نوع انیمیشن می بینم و بسیاری به سمت این نوع انیمیشن می روند، چون به شدت ارزان است و خلاقیت و رک گویی ویژگی مهم این انیمیشن است. در حقیقت چیزی به نام سانسور و اینکه بخش های مختلف جامعه دیده نمی شوند، در این انیمیشن های کوتاه وجود ندارد. 

انتظار ماندگاری از این انیمیشن ها صحیح نیست

امیرسحرخیز رئیس هیأت مدیره صنف انیمیشن در پاسخ به اینکه ماندگار شدن انیمیشن های کوتاه انتظار درستی است یا خیر، به برنا گفت: ذات این کارها طوری است که مثل رودخانه می آید و رد می شود و این رودخانه هر روز چیز جدیدی با خود می آورد و شما هر روز نگاه می کنید که موضوعات جدیدی برای ما به ارمغان می آورد. 

سحرخیز  با اشاره به اینکه این کارها ضعیف نیستند و قابل اعتنا نیز هستند، اما اصلا قرار نیست که ماندگار باشند، افزود: بعضی از این کارها مثل «دیرین دیرین» کاملا ماندگار شدند و مربوط به علی درخشی است که از قدیمی های این حرفه است که کار خودش را بلد است و قرار نیست ماندگار باشند، بلکه با گذشت زمان واکنشی به یک کار نشان می دهند و رک گویی جزوی از این جریان است و بعد سراغ موضوع بعدی می روند. این نوع کارها با زمان خودشان پیش می روند، دیده می شوند و بعد موضوع دیگری مطرح می شود.

او افزود: احتمالا تمام کسانی که چنین انیمیشن هایی کار می کنند، بعد از گذشت زمان، سراغ شخصیت ها و فضاهای جدید به دلیل زمان کوتاه و ذاتشان می روند. قرار است کارهایی باشند که ما ببینیم و بعد از مدتی به سراغ شخصیت های جدیدتر برویم.

سحرخیز تأکید کرد: این نوع کارها به دلیل استفاده روزانه و سرعت زیاد نمی توانند پرزحمت و با تکنیک بالا باشند و این پروسه را سخت می کند و تنها برای رفع نیاز آن لحظه کفایت می کند.

نظر شما