به بهانه اجرای نمایش "دل سگ"

دل سگ برای این شهر می‌تپد!

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۰:۱۲:۳۸
کد خبر: ۷۶۹۲۲۹
دل سگ برای این شهر می‌تپد!
یادداشت: مجتبی احمدی

سال‌ها پیش نمایشنامه‌ای با عنوان "دل سگ" به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی در مجموعه‌ تئاتر شهر تهران روی صحنه رفت نمایشی قوی با نمایشنامه‌ای قوی‌تر که در روزهای اجرایش اتفاقا مخاطبان بسیاری داشت و البته سر و صدای زیادی هم کرد این روزها آیلین کیخایی نمایشنامه را دوباره به دست گرفته است تا ثابت کند نوشته محمد یعقوبی بدون تاریخ مصرف کمامان جذاب و به روز است. قبل از هر چیز باید به انتخاب نمایشنامه دست مریزاد گفت که بسیار فکورانه و به روز انتخاب شده است.

نمایش "دل سگ"  که این روزها در تماشاخانه مهرگان روی صحنه است اثری شسته رفته، عمیق و  دارای حرف است که با طراحی مناسب کیخایی و بازی‌های بسیار خوب هرگز تماشاگر را به خمیازه مرسوم بسیاری از تئاترها نمی‌کشاند. نمایش بر اساس نمایشنامه خوش ریتمی به سرعت شکل می‌گیرد و در همان قدم اول با ضرب آهنگ بسیار خوب تماشاگرش را با موضوع درگیر می‌کند. نمایشنامه‌ای با نویسنده‌ای ایرانی در فضای روسی به سرعت قابل باور می شود چرا که جنس بازی‌ها و حرمت و سکنات شخصیت‌ها راهنمایی درستی به خود می‌بینند. کیوان محمود نژاد در نقش پروفسور تراژنستی بازی روان و دوست‌داشتنی‌ای دارد. او به شدت نقش را فهمیده و کاراکتر را از هر گونه ادا و نمایش فاصله دار بازی کرده است. 

تاتر+_+دل+سگ+_ (3)

محمود نژاد به شدت در ایفای این کاراکتر روسی لحنی درست و دقیق دارد. ایمان اصفهانی بازیگر نقش شاریکوف نه تنها در نمایش یک شخصیت جذاب و فانتزی موفق بوده که به شدت با نمایش درستی از توانایی‌های بدن، بیان و صداسازی استعدادش را به رخ می‌کشد.

سمانه اسماعیلی که تنها دو روز است به این گروه اضافه شده ایفاگر نقش زینا خدمتکار پروفسور است. او هم بازی قابل قبولی دارد.

سپیده جعفری و سارا باقری دیگر بازیگران این نمایش هستند که در کنار آیلین کیخایی که در کارگردانی ایفاگر یکی از نقش های اصلی است (دکتر برومنتال) قابی از بازی درست را به تصویر می‌کشند. نمایش دارای کارگردانی درستی است. مشخصا کارگردان هرگز به دنبال خودنمایی نبوده و  روایت درستی از نمایشنامه مدنظر است. می‌توان حس کرد که درک درست نمایشنامه از سوی عوامل پروژه به درستی اتفاق افتاده و همه چیز بر اساس یک تفکر پیش رفته است و تماشاگر خیلی زود متوجه پیام و حرف و  حدیث نمایش می‌شود.

تاتر+_+دل+سگ+_ (2)

"دل سگ" این روزها در تماشاخانه مهرگان می‌تواند اوقات جذابی را ایجاد کند و نکته مهم تر اینکه نمایش نگاهی انسان دوستانه و گاه با شناخت از فلسفه زندگی نوشته و اجرا می‌شود. 

تمام لحظات نمایش دارای جهان‌بینی و خط و ربطی فرا زمینی می‌تواند باشد کافی است با نگاهی دقیق تر لحظه لحظه اثر را با ذات چالشی‌اش تماشا کنید.

تاتر+_+دل+سگ+_ (1)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز