برنامه «هفت» و نظرات سینماگران درباره آن / بخش اول؛

سر و کله فراستی در برنامه «هفت» پیدا نشود

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۷۱۰۱۴
سر و کله فراستی در برنامه «هفت» پیدا نشود
با توجه به این مسأله که برنامه سینمایی «هفت» به تازگی در شرف پخش فصل جدیدش قرار دارد با برخی سینماگران درباره این برنامه گفت و گویی داشتیم که در ادامه گفت و گوی ما با مهدی صباغ‌زاده را می‌خوانید.

مهدی صباغ‌زاده نویسنده و کارگردان سینما طی گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره پخش مجدد برنامه «هفت» اظهار نظر کرد و گفت: برنامه سینمایی «هفت» برنامه مفید و تأثیرگذاری برای سینمای ایران بود که تأثیراتش را بر روی مدیران آن موقع دیدیم اما مطمئناً چنین اتفاق‌هایی تمام ظرفیت برنامه‌ای سینمایی چون «هفت» نیست.

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: بهروز افخمی تسلطی کامل بر مسائل سینمای ایران دارد که می‌تواند گزینه مناسبی برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی این برنامه باشد اما اجرای این برنامه می‌توانست بر عهده شخص مناسب‌تری قرار گیرد. ما در سینما کارشناسان بهتری داریم که متأسفانه از وجود آنها استفاده‌ای نمی‌شود. با این وجود اعتقاد دارم که برنامه «هفت» در زمان اجرای بهروز افخمی برنامه نسبتاً مفید و بهتری نسبت به دیگر فصل‌های برنامه «هفت» بود.

وی افزود: ما در تلویزیون برنامه‌ای مناسب و نقد محور برای فیلم‌های سینماییمان نداریم اما این مسأله چندان به مدیران تلویزیون مربوط نمی‌شود، چرا که متأسفانه اکثر منتقدان سینمای ما دچار نگاهی یک طرفه هستند که با فیلم‌های برخوردی یک طرفه دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» در ادامه اظهار داشت: بارها در برنامه‌های تلویزیونی از جمله برنامه «هفت» شاهد این بودیم که گویا عوامل و دست اندکاران برنامه با یک فیلم مشکل دارند و برای نابود کردن آن اقدام کرده‌اند. تا زمانی که چنین نگاه‌هایی وجود دارد نمی‌توان انتظار تولید یک برنامه مفید و با ارزش را برای سینمای ایران داشت. منتقدان با بررسی دقیق و نگاهی موشکافانه می‌توانند فیلم‌ها را مورد بررسی قرار داده و با نظراتشان به فیلمسازان، مسئولان و مخاطبان کمک کنند.

صباغ‌زاده با اشاره به فصل‌های قبلی برنامه «هفت» با اجرا و کارگردانی سینماگران مختلف اظهار داشت: هنوز برنامه «هفت» در حد و اندازه‌ای که از آن انتظار می‌رود ظاهر نشده و در بسیاری مواقع یک برنامه خنثی بوده اما امیدوارم در سری جدید این برنامه بهروز افخمی با آزمون خطاهایی که در سری قبل داشته برای ساخت برنامه‌ای بهتر و تأثیرگذارتر اقدام کند و از تمام پتانسیل چنین برنامه‌ای استفاده کند.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: به شدت مخالف حضور مسعود فراستی در برنامه «هفت» هستم و امیدوارم نشانی از ایشان در این برنامه یا هر برنامه دیگری در تلویزیون وجود نداشته باشد و در واقع سر و کله این منتقد در تلویزیون پیدا نشود. مسعود فراستی برای نقد آثار سینمایی به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست و به نظر من بهتر است که به عنوان مدرس سینما کار خود را ادامه دهد و از حیطه نقد خارج شود. ادبیات فراستی به حوزه نقد آسیب می‌زند.

ادامه دارد...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز