آسیب‌شناسی مجموعه‌های اخیر تلویزیون/ بخش پایانی؛

ویترین بازیگران خارجی در آثار ایرانی/ رقابت بسیار سخت تلویزیون با دیگر رسانه ها/ تلویزیون به تازگی خط قرمزهایش را کمرنگ‌تر کرده است!

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۵:۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۷۲۷۹۹
ویترین بازیگران خارجی در آثار ایرانی/ رقابت بسیار سخت تلویزیون با دیگر رسانه ها/ تلویزیون به تازگی خط قرمزهایش را کمرنگ‌تر کرده است!
با توجه به انتقادات شدید درباره برنامه‌های تلویزیون با برخی از منتقدان و نویسندگان تلویزیون گفت و گوهایی داشتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گوها را می‌خوانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، تلویزیون به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سرگرمی در زندگی مردم همیشه مورد توجه کارشناسان رسانه‌ای بوده و با توجه به اهمیت این رسانه همیشه نگاهی جدی به تلویزیون از سوی هنرمندان و مسئولان وجود داشته. رسانه ملی در کنار پر کردن اوقات فراغت عوام جامعه نقش مهمی در فرهنگ‌سازی جامعه امروز ما دارد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون پخش مجموعه‌های داستانی است که بیش از هر چیز می‌تواند مورد توجه اکثریت جامعه باشد که این روزها نسبت به مجموعه‌های تلویزیونی انتقادات بسیاری وجود دارد. به همین دلیل با نگاهی آسیب‌شناسانه با برخی کارشناسان و منتقدان تلویزیون گفت و گویی داشتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گوها را می‌خوانید.

جبار آذین منتقد و نویسنده تلویزیون با انتقاد از مجموعه‌های تلویزیونی در حال پخش و به خصوص سریال «حوالی پاییز» اظهار داشت: «حوالی پاییز» یک سریال متوسط است که در ایجاد ارتباط گسترده با مخاطب ناموفق عمل می‌کند. تلویزیون برای خروج از مدار بسته و محدود کنونی خود باید درهای سیما را به روی هنرمندان حرفه‌ای، موضوعات نو و ایجاد تحول در نگرش‌های مدیریتی باز کرده و دست از گروه مداری و فامیل و رفیق نوازی بردارد و با احترام به نظر و سلیقه مردم به تولید برنامه‌های مناسب و شایسته توجه داشته باشد.  

حسین سلطان محمدی منتقد و نویسنده تلویزیون با اشاره به معضلات تلویزیون اظهار داشت: با توجه به اینکه در «حوالی پاییز» بازیگری لبنانی حضور دارد و تا حدی به او فارسی آموخته‌اند و عربی سعودی حرف می‌زند کنجکاوی مردم را درباره خود به نوعی برانگیخته است. این روش که از یک بازیگر خارجی در یک اثر نمایشی استفاده شود در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز به وضوح دیده می‌شود و تبدیل به یک اپیدمی شده است به گونه‌ای که بازیگران خارجی و اسم‌های خارجی تبدیل به ویترین یک اثر شده‌اند و کنجکاوی و صحبت‌های شکل گرفته پیرامون این اثر ارتباطی با هنر و قدرت قصه‌گویی در «حوالی پاییز» ندارد.

شهرام خرازی‌ها دیگر منتقد و نویسنده‌ای است که در اینباره سخن گفت و اظهار داشت: ما در عصر انفجار اطلاعات و تعدد کانال‌های تلویزیونی قرار داریم و مخاطب امروز به راحتی با برنامه‌ها و سریال‌های مختلف در سراسر دنیا در ارتباط است به همین دلیل رقابت در این عرصه بسیار سخت خواهد بود. با توجه به این مسائل می‌توان به این مسأله پی برد که تلویزیون به تازگی خط قرمزهایش را کمرنگ‌تر کرده و دیگر سختگیری‌های گذشته را ندارد اما هنوز هم محدودیت‌های بسیاری در تلویزیون اعمال می‌شود که از حد استاندارد فاصله بسیاری دارد و تلویزیون هنوز هم باید محدودیت‌ها و خط قرمزهایش را کم کند.

 

نظر شما
پرونده ویژه