در نشست ارکستر نیلپر مطرح شد؛

موسیقی لهستان نظر مخاطب ایرانی را جلب کرده است/ حضور رهبر زن در ارکستر نیلپر

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۷:۱۹:۵۹
کد خبر: ۷۷۴۶۸۳
موسیقی لهستان نظر مخاطب ایرانی را جلب کرده است/ حضور رهبر زن در ارکستر نیلپر
نشست خبری ارکستر نیلپر با حضور رهبر ارکستر و مدیر هنری نوید گوهری، مدیر اجرایی احسان تارخ، رهبر میهمان مارتینا کوسسکا، دوروتا اشورتچفسکا دیپلمات فرهنگی لهستان عصر یکشنبه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابتدا نشست ویچک اونلت کاردار لهستان ابراز کرد: ما خیلی خوشحالیم که پروژه موسیقی کلاسیک لهستانی توجه مخاطبان ایرانی را جلب کرده است. امروز جشن صدمین سالگرد لهستان است و تصور می کنم این اتفاق خوبی است که در این روز دور هم جمع شدیم. امروز روزی است که به جهت صدمین سالگرد استقلال لهستان در ورشو و شهرهای دیگر این کشور جشن گرفته می شود.

او ادامه داد: اصولا جشن های روز ملی مان را با پذیرایی از دیپلمات ها انجام می دادیم اما امسال تصمیم گرفتیم با برگزاری ارکستر این کار را انجام دهیم تا افراد بیشتری همراه ما باشند. ما به این نتیجه رسیدیم که با هم به موسیقی کلاسیک لهستانی گوش بدهیم و تصور می کنم روش بهتری برای جشن گرفتن خواهد بود در پایان از موسسات مختلف، تالار رودکی، تالار وحدت و تمام کسانی که به ما کمک کردند تشکر می کنم. امیدوارم همه از این رویداد لذت ببرند.

احسان تارخ سرپرست ارکستر نیلپر از خوشحالی خود و اعضای ارکستر در کسب وجهه بین المللی خبر داد و گفت کنسرت جشن استقلال کشور لهستان دومین پروژه بین المللی این ارکستر بصورت همکاری با سایر کشورها خواهد بود.

وی یادآور شد: این ارکستر در دو پارت انجام می شود که در پارت اول ارکستر زهی نیلپر با آهنگسازی احمد پژمان در چهار قطعه "سوران"، "هنگام"، "شوش"، "خوارزم"، و چند قطعه لهستانی برگزار می شود. همچنین در پارت دوم ارکستر سمفونیک نیلپر به رهبری میهمان مارتینا کوسسکا و پیانو توماش زاینتس با اجرای چند قطعه لهستانی به کار خود ادامه می دهند.

او اضافه کرد: خانم مارتینا کوسسکا اولین رهبر زن هستند که در این ارکستر رهبری می کنند که امیدوارم این تعامل فرهنگی ارتباط خوبی میان مردم ایران و لهستان باشد.

نوید گوهری مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر نیلپر با اشاره به پانزدهمین سالگرد این ارکستر یادآور شد: نیلپر یک ارکستر خصوصی است که به سختی توانسته به فعالیت خود ادامه دهد و نوازنده های بسیار خوبی دارد. در حال حاضر تمرکز نیلپر بر اجرای آثار معاصر و کلاسیک معطوف بوده و همیشه تلاش کرده موسیقی جدی و قابلی را روی صحنه ببرد.

او خاطرنشان کرد: حضور ثابت نوازندگان از معدود اتفاقاتی است که در ایران رخ می دهد. نیلپر در این راستا تلاش کرده و از اردیبهشت ماه نوازندگانش را تغییر نداده که قطعا همین امر موجب اجرای با کیفیت ارکستر می شود. اکنون به مرحله ای رسیدیم که تمرینات را به صورت روتین و هفته ای یک بار انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم از رهبران مهمان برای اجرای ارکستر استفاده کنیم و این برای اولین بار است که یک خانم رهبر میهمان ارکستر ما می شوند که برایمان اتفاق بسیار با ارزشی محسوب می شود.

وی افزود: ما موفق شدیم برای این ارکستر خصوصی فصل هنری مشخص کنیم و این ارکستر بصورت دایم و هفته ای یک بار تمرینات منظم خود را ادامه میدهد. 

گوهری در ادامه گفت: ما همچنین موفق شدیم برای این ارکستر از حضور رهبران میهمان بین المللی استفاده کنیم. 

وی به کنسرت استقلال کشور لهستان اشاره کرد و گفت: نکته قابل توجه در رپرتوار این کنسرت استفاده از آثاری است که هر یک به خودی خود، دارای المانهای فرهنگی و بومی منطقه های مختلف ایران و لهستان است و در این رابطه به اجرای دیورتیمنتو اثر احمد پژمان در کنار اجرای آثار هنرمندان لهستانی نظیر گورتسکی، کیلار و فردریک شوپن می توان اشاره کرد.

پس از آن مارتینا کوسسکا رهبر میهمان پارت دوم ارکستر نیلپر گفت: خوشحالم که در این پروژه می توانم ارکستر را رهبری کنم امیدوارم این اتفاق برای بانوان ایرانی رقم بخورد و ما بیش از پیش شاهد هنرنمایی آن ها به عنوان رهبر ارکستر باشیم و حضور من راه را برای بانوان ایرانی باز کند.

این رهبر میهمان در ادامه سخنان خود گفت: اجرای قطعاتی از شوپن بهترین انتخاب برای کنسرت جشن استقلال لهستان میتوانست باشد.

همچنین وی در خصوص اجرای ارکستر اشاره کرد: این هفته چند تمرین خواهیم داشت که به کیفیت برسیم تا در اجرای شنبه شب آن را به نمایش بگذاریم. تصور می کنم ارکستر نیلپر یکی از بهترین ارکسترهای حال حاضر در حوزه کلاسیک باشد. به نظر من اتفاق خوبی است که کنار قطعات لهستانی می توانیم قطعات ایرانی داشته باشیم و این ارتباط موسیقی می تواند ملت ها و حس ها را به هم نزدیک کند.

ویچک اونلت در پایان ابراز کرد: موسیقی زبان بین المللی است و موجب می شود انسان های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. من امید دارم که این کنسرت بتواند تاریخ لهستان را بیشتر به مردم نشان دهد و همچنین ارزش ها و احساس های  حس های مشترک را به ما یادآوری کند.

ارکستر نیلپر روز شنبه 26 آبان در جشن صدمین سالگرد استقلال کشور لهستان در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز