واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران/ بخش سوم؛

پری صابری: هنرمندان می‌توانند صدای مردم باشند

۱۳۹۷/۰۸/۲۵ - ۱۰:۳۴:۴۸
کد خبر: ۷۷۵۹۰۰
پری صابری: هنرمندان می‌توانند صدای مردم باشند
پری صابری نمایشنامه‌نویس و کارگردان درباره واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، واکنش هنرمندان همواره نسبت به اتفاقات رخ داده در یک جامعه مورد توجه مردم آن کشور قرار گرفته و در دامنه گسترده‌تری برخی مواقع شاهد تأثیرات جهانی این واکنش‌ها نیز بوده‌ایم. چنین برخوردهایی با اتفاقات اجتماعی و سیاسی از سوی هنرمندان همیشه در طول تاریخ در همه کشورها وجود داشته و اینکه هنرمندان هر کشور چقدر در عرصه بین‌الملل مطرح و تأثیرگذار در عرصه هنری خود بوده می‌تواند در میزان تأثیرگذاری نظرات و واکنش‌های آن شخص موثر باشد.

طی سالیان اخیر می‌توان به واکنش هنرمندان به مسائل اجتماعی از جمله معضل گورخواب‌ها اشاره کرد که توجه هنرمندان به این مسأله تا حدی برای جامعه ما و گورخواب‌ها دستاوردی مناسب داشت. اما امروز در این برهه زمانی با مسأله‌ای گسترده‌تر مواجهیم که همه اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد و آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما است که دور دوم این تحریم‌ها به تازگی آغاز شده و پس از این اتفاق شاهد واکنش برخی از هنرمندان کشورمان بودیم که این واکنش‌ها با راه اندازی یک کمپین با عنوان «هم‌صدایی در برابر تحریم» همراه بوده که استقبال نسبتاً خوبی از سوی هنرمندان را در بر داشته است. به همین بهانه به سراغ برخی از اهالی هنر رفتیم تا این مسأله را بررسی و دستاوردهای احتمالی این اقدام را پیگیری کنیم.

به همین بهانه با پری صابری گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌توانید مشروح این گفت و گو را بخوانید.

پری صابری کارگردان تئاتر، نمایشنامه‌نویس و نویسنده رمان است که نمایشنامه ««من از کجا، عشق از کجا»» را درباره زندگی فروغ فرخزاد نوشته و وی را می‌توان یکی از تأثیرگذاران عرصه تئاتر ایران دانست که در سال 2004 نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد. او همچنین «شمسِ پرنده» و «اسطورهٔ سیاوش» را در تالار یونسکوی پاریس به روی صحنه برد.

پری صابری کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هنرمندان نیز قشری از جامعه هستند که مطمئناً مشکلات اقتصادی که اقشار مختلف جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد نیز می‌تواند در زندگی هنرمندان تأثیرگذار باشد.

صابری خاطرنشان کرد: هنرمندان به واسطه جایگاهی که در بین مردم دارند و از آنجا که افراد مطرحی هستند می‌توانند صدای مردم کشورشان باشند. به همین دلیل هر هنرمندی که احساس می‌کند کشورش در شرایط نامناسبی از لحاظ اجتماعی یا اقتصادی و یا حتی سیاسی است می‌تواند می‌تواند با اظهار نظری درست تأثیرگذار باشد.

وی افزود: ما در برابر تحریم‌ها نباید سکوت کنیم و بگوییم که در برابر بی عدالتی‌ها سکوت می‌کنیم. آمریکا نباید به این نتیجه برسد که با آوردن هر بلایی بر سر ما می‌تواند شاهد سکوتمان باشد. ما حداقل در برابر این اتفاقات نباید خاموش بمانیم.

این نمایشنامه‌نویس در ادامه اظهار داشت: تحریم‌ها در زندگی مردم تأثیر مستقیمی دارد و هنرمندان نیز در کنار مردم می‌توانند از جایگاه و موقعیتشان استفاده کرده و در برابر این مسأله بایستند. هر شخص در جامعه که می‌تواند کوچکترین کار برای بهتر شدن وضعیت جامعه انجام دهد نباید از مسأله را از جامعه‌اش دریغ کند. واکنش ما مطمئناً کوچکترین تأثیری که می‌تواند داشته باشد رساندن صدای مردم ایران به گوش جهانیان است. 

گفتنی است پری صابری تا امروز نمایش‌های متعددی را به عنوان نویسنده و کارگردان به روی صحنه برده که از جمله آن می‌توان به نمایش‌های «من به باغ عرفان»، «هفت شهر عشق»، «شمس پرنده» و «رند خلوت نشین» اشاره کرد.

نظر شما
پرونده ویژه