واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران/ بخش چهارم؛

کیانوش عیاری: هر آن چیز که لازم به گفتن بود در متن اعتراضی هنرمندان علیه تحریم آمده

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۹:۰۴:۱۷
کد خبر: ۷۷۶۹۹۲
کیانوش عیاری: هر آن چیز که لازم به گفتن بود در متن اعتراضی هنرمندان علیه تحریم آمده
«کیانوش عیاری» نویسنده و کارگردان سینما، درباره واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، واکنش هنرمندان همواره نسبت به اتفاقات رخ داده در یک جامعه مورد توجه مردم آن کشور قرار گرفته و در دامنه گسترده‌تری برخی مواقع شاهد تأثیرات جهانی این واکنش‌ها نیز بوده‌ایم. چنین برخوردهایی با اتفاقات اجتماعی و سیاسی از سوی هنرمندان همیشه در طول تاریخ در همه کشورها وجود داشته و اینکه هنرمندان هر کشور چقدر در عرصه بین‌الملل مطرح و تأثیرگذار در عرصه هنری خود بوده می‌تواند در میزان تأثیرگذاری نظرات و واکنش‌های آن شخص موثر باشد.

طی سالیان اخیر می‌توان به واکنش هنرمندان به مسائل اجتماعی از جمله معضل گورخواب‌ها اشاره کرد که توجه هنرمندان به این مسأله تا حدی برای جامعه ما و گورخواب‌ها دستاوردی مناسب داشت. اما امروز در این برهه زمانی با مسأله‌ای گسترده‌تر مواجهیم که همه اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد و آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما است که دور دوم این تحریم‌ها به تازگی آغاز شده و پس از این اتفاق شاهد واکنش برخی از هنرمندان کشورمان بودیم که این واکنش‌ها با راه اندازی یک کمپین با عنوان «هم‌صدایی در برابر تحریم» همراه بوده که استقبال نسبتاً خوبی از سوی هنرمندان را در بر داشته است. به همین بهانه به سراغ برخی از اهالی هنر رفتیم تا این مسأله را بررسی و دستاوردهای احتمالی این اقدام را پیگیری کنیم.

یکی از نام‌های آشنا در بین هنرمندانی که به این کمپین پیوسته‌اند کیانوش عیاری است. او از کارگردانان نام‌آشنای پس از انقلاب است که همواره با نگاهی هنرمندانه نسبت به مسائل روز جامعه فیلم‌هایی ساخته که بسیار تأثیرگذار بوده. او با ساخت «تنوره دیو» در سال 1364 خود را به عنوان فیلمسازی متفاوت، دغدغه‌مند و مسأله‌دار معرفی کرد. عیاری همواره نسبت به مسائل و معضلات اجتماعی کشور همراه بوده، یکی از تأثیرگذارترین آثار سینمایی ایران در زمینه مسائل اجتماعی را پس از انقلاب می‌توان «بودن یا نبودن» عیاری دانست. فیلمی که نگاهی متفاوت به مسأله پیوند اعضا دارد و از طرفی در این فیلم مهم‌ترین اقلیت مذهبی کشور مورد توجه قرار گرفته است. 

عیاری از فیلمسازانی است که می‌توان او را در زمینه توقیف آثارش در سینمای ایران رکورددار دانست. «آن سوی آتش» به کارگردانی او دو سال توقیف بود. عیاری همچنین در سال «1371» با نگاهی به حواشی جنگ و اقتباس از فیلم «دزدان دوچرخه» ویتوریو دسیکا «آبادانی‌ها» را ساخت که همان موقع برخوردی قهرآمیز با فیلم صورت گرفت و با وجود اینکه «آبادانی‌ها» اولین فیلم ایرانی دعوت شده به جشنواره کن بود از حضور این فیلم در کن جلوگیری شد.

این فیلمساز در سال 1383 به سراغ اتفاق تلخ زلزله بم رفت و در آنجا فیلمی با عنوان «بیدار شو آرزو» ساخت که با این فیلم نیز برخورد مناسبی نشد و در حال حاضر او با وجود اینکه دو فیلم آخرش با عنوان‌های «خانه پدری» و «کاناپه» به دلایل مختلف توقیف هستند مشغول ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی با عنوان «87 متر» است.

کیانوش عیاری پیش از این با ساخت سریال «روزگار قریب» نگاهی به زندگی دکتر قریب داشته و مسائل پزشکی مختلفی را در کشور مطرح کرد. عیاری را مطمئناً یکی از چهره‌های فرهنگی تأثیرگذار در کشور باید دانست او به عنوان یک فیلمساز دغدغه‌مند در زمینه مسائل اجتماعی و به عنوان شخصی هنرمند که هر آنچه زیسته را در اثرش پدیدار کرده و نسبت به اطرافش هیچگاه منفعل نبوده این بار در زمینه گسترده‌تری که مربوط به مسأله تحریم‌های آمریکا می‌شود واکنشی نشان داده و از اولین افرادی بوده که به کمپین «همصدایی در برابر تحریم» پیوسته که در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با اشاره به متن اعتراضی هنرمندان به تحریم‌ها که او نیز جزو امضاکنندگانش بود گفت: من نمی‌خواهم نسبت به این مسأله محافظه‌کار باشم و بهتر است سکوت کنم و به جای صحبت‌های دوباره تأکید بر متنی که توسط هنرمندان نوشته شده و من نیز آن را امضا کردم داشته باشم.

کارگردان فیلم سینمایی «روز باشکوه» در پایان گفت: به جای هر صحبتی که ما را به حاشیه بکشاند هر آن چیز که لازم به گفتن و تأکید بود در متن اعتراضی هنرمندان نسبت به تحریم‌ها آمده و بهتر است هر منتقدی این متن را بخواند.

متن منتشر شده در این کمپین به شرح زیر است:

مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید. دولت‌ها به زبان سیاست با هم سخن می‌گویند؛ ملت‌ها اما، با زبان صداقت. زبانی از جنس فرهنگ، صلح‌ و دوستی. به همین خاطر تاریخ فرهنگ‌وهنرِ جهان، صادق‌ترین راویِ رنج‌ها و شادی‌های ملت‌هاست. ما اهالی فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برآنیم با کلامی ورای زبان ناکارآمدِ سیاست با شما مردم جهان سخن بگوییم:

بار دیگر تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران آغاز شد؛ اما خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ی اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد. سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.

هم‌صدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌دادن به نتایج فاجعه‌بارِ شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌گذاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کند. با ما هم‌صدا شوید.

نظر شما
پرونده ویژه