اهمیت فیلم و سینما در سند تحول بنیادین آموزش کشور

فیلم‌های آموزشی باید به تناسب نیاز دانش‌اموز و معلم ساخته شوند

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۳:۴۵:۴۳
کد خبر: ۷۷۷۴۲۶
فیلم‌های آموزشی باید به تناسب نیاز دانش‌اموز و معلم ساخته شوند
عباس‌علی زارعی رییس گروه بررسی و تحلیل محتوای آموزشی و پرورسی شهر تهران از اهمیت فیلم و سینما در سند تحول بنیادین آموزش کشور گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، و به نقل از روابط عمومی چهل‌وهشتمین «جشنواره بین‌المللی فیلم رشد» عباس‌علی زارعی، رییس گروه بررسی و تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی شهر تهران در گفت‌گو با این روابط عمومی درباره تناسب تولیدات رسانه‌ای با سیستم آموزشی کشور به سند تحول بنیادین آموزش کشور اشاره کرد و گفت: «ما در آموزش و پرورش و در سطح ملی، دستورالعمل بالادستی به‌عنوان «سند تحول بنیادین» داریم که اساس کار  در کل کشور است و تعدادی از موارد دیگر مانند سند برنامه درسی، دوره تحصیلی و پایه تحصیلی زیرسندهای کاربردی هستند. آن‌چه قرار است به دانش‌اموز یاد داده شود و تمامی روش‌های آموزشی باید با رویکرد این اسناد همسو باشد و در حوزه یادگیری قرار گیرد.»

زارعی رسانه‌های مختلف آموزشی را یکی از موضوعات اصلی معرفی کرد که «سند تحول بنیادین» به آن پرداخته است؛ خصوصا فیلم و سینما که با کمک آن می‌توان نگاه دانش‌اموزان به موضوعات مختلف را گسترش داد و عمق بخشید، به این وسیله یادگیری ارتقا پیدا می‌کند و کیفیت برتری خواهد داشت. به گفته وی فیلم می‌تواند بین آموخته‌های قبلی و آینده دانش‌اموزان ارتباط برقرار سازد.

رییس گروه بررسی و تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی شهر تهران درمورد اثرات مثبت و بیشتر فیلم‌ها در حوزه آموزش گفت: «پخش فیلم فضایی برای گفتمان و تحلیل در کلاس ایجاد می‌کند. تا الان این اتفاق به شکل مطلوب نیفتاده چون بین تولید‌کننده و فراگیرنده فاصله ایجاد شده و در واقع ارتباط تنگاتنگی بین حوزه سینما و آموزش و پرورش برقرار نشده است؛ اگر این اتفاق بیفتد و فعالان حوزه سینما با اسناد آموزش و پرورش آشنایی کامل داشته باشند. بنابراین لازم است فعالان حوزه سینما از نیاز دانش‌اموزان و کتاب‌های‌شان باخبر باشند تا به کمک هنر هفتم پاسخ آن نیازها فراهم شود.»

زارعی مدارس را محل اصلی عرضه و نمایش فیلم‌های آموزشی معرفی کرد و افزود: «ما حوزه عملیاتی به نام مدرسه داریم و هرچه قرار است اتفاق بیفتد همان‌جاست، فیلم‌های آموزشی باید به تناسب نیاز این مجموعه، دانش‌اموز و معلم ساخته شوند. فیلم‌ها باید در کلاس به نمایش دربیاید و معلم بتواند به جای کتاب از فیلم استفاده کند و تعامل آموزشی اتفاق بیفتد.»

وی جذابیت و کوتاهی فیلم‌های آموزشی را جزو ویژگی‌های اصلی و لازم فیلم‌های آموزشی دانست و گفت: «فیلم و سینما سریع‌ترین روش برای انتقال مفاهیم جدید به فراگیرنده به شمار می‌اید و مهم است که فیلم آن‌قدر جذاب باشد تا دانش‌اموز به تماشای آن تشویق شود و در عین حال آن‌قدر طولانی نباشد که او را خسته کند و در ادامه یادگیری هم اتفاق بیفتد.»

رییس گروه بررسی و تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی شهر تهران در پایان به محدودیت‌های بعضی از مدارس کشور در زمینه سخت‌افزاری و امکانات نمایشی برای استفاده از فیلم‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: «تعداد کمی از مدارس ما امکانات کافی دارند و اگر بتوانیم آن‌را گسترش دهیم، این روش آموزشی عمق پیدا کرده است. فیلم‌های آموزشی می‌توانند برای به‌روز رسانی اطلاعات معلم‌های قدیمی‌تر نیز استفاده شوند. باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا با کمک فیلم‌های زیرمجموعه جشنواره رشد سطح سواد رسانه‌ای معلم‌ها و دانش‌اموزان را بالا ببریم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز