گفت و گوی برنا با سید جواد هاشمی به مناسبت روز جهانی کودک / بخش اول

می‌خواهم به یک برند در سینمای کودک تبدیل شوم/ اگر برای کودکان فیلم نسازیم به جامعه‌مان خیانت کرده‌ایم

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۵:۱۸:۰۰
کد خبر: ۷۷۷۶۶۲
می‌خواهم به یک برند در سینمای کودک تبدیل شوم/ اگر برای کودکان فیلم نسازیم به جامعه‌مان خیانت کرده‌ایم
سید جواد هاشمی که این روزها فیلم سینمایی «پیشونی سفید 2» به نویسندگی و کارگردانی وی بر پرده سینماهای کشور است به خبرگزاری برنا آمد و گفت و گویی در رابطه با وضعیت سینمای کودک و فیلم «پیشونی سفید 2» با وی داشتیم که در ادامه این گفت و گو را می‌خوانید.

سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: قسمت اول «پیشونی سفید» مثل همین قسمت در ایام محرم و صفر اکران شد و آن موقع وضعیت بسیار بدتر بود چرا که چند فیلم کودک نیز همراه با فیلم ما اکران شده بود و این مطمئناً باعث کمتر دیده شدن اثر می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: با این وجود این بار هم فیلم «خاله قورباغه» همزمان با فیلم ما بر پرده سینماها بود و سپس فیلم «پاستاریونی» است که همین روزها اکران خواهد شد و همه اینها باعث زیاد شدن فیلم‌های کودکی می‌شود که در حال اکران هستند و در نتیجه از آنجا که هر خانواده بیشتر از هر ماه یک بار فرزندش را به سینما نمی‌برد مخاطبان بین فیلم‌ها تقسیم می‌شوند.

وی افزود: توجیهی که مسئولان اکران برای این مسأله می‌آورند این است که فیلم‌های کودک نیز مثل فیلم‌های اجتماعی می‌توانند همزمان با هم اکران شوند اما شرایط برای این فیلم‌ها بسیار متفاوت است و مسئولان باید به این مسأله نیز توجه داشته باشند. نگرانی من بابت فیلم سینمایی «پیشونی سفید 2» نیست من بیش از هر چیز نگران سینمای کودک هستم.

کارگردان فیلم سینمایی «پیشونی سفید» در ادامه اظهار داشت: من 4 فیلم کودک در این مدت ساخته‌ام و دغدغه سینمای کودک دارم. هیچکس نمی‌تواند منکر این شود که آینده کشور به کودکان بستگی دارد و من به خاطر اعتقادم به این مسأله باور دارم که اگر برای کودکان فیلم نسازیم به جامعه‌مان خیانت کرده‌ایم. متأسفانه کودکان در جامعه ما جدی گرفته نمی‌شوند و ما فیلم‌هایی که مناسب کودکان باشد نداریم. ما باید با ذائقه امروزی کودکانمان آشنا باشیم، من شخصیت‌های ایرانی فیلم‌هایم را با حال و هوایی فرنگی نزدیک می‌کنم تا کودکان ما بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و به سینما بیایند. من به این نتیجه رسیدم که مجبورم برای اینکه خانواده‌ها را به سینما بکشانم برخی چارچوب‌ها که خودم به آنها اعتقاد دارم را زیر پا گذاشته و خورد کنم تا در کنار این مسأله حرفم را نیز انتقال دهم از خدا، ایستادگی در برابر ظلم، احترام به پدر و مادر و دیگر اعتقاداتم بگویم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: شرایطی در کشور ما ساخته شده که اگر مستقیماً به سمت آموزه‌های قرآنی برویم از آثارمان به هیچ‌وجه استقبال نمی‌شود. انیمیشن «فیلمشاه» به صورت غیر مستقیم به قصه قرآنی خود نپرداخته بود هیچ فروشی نداشت و ما باید ببینیم که چرا چنین بلایی بر سر کودکانمان آورده‌ایم و حتی پدر و مادر نیز امروز دیدن آثار خارجی را به آثار ایرانی ترجیح می‌دهند. ما نه نویسنده خوبی داریم که برای کودکان بنویسد و نه تهیه‌کننده‌ای در سینما وجود دارد که ریسک هزینه کردن برای چنین آثاری را به جان بخرد.

وی افزود: من از اینکه بتوانم سرمایه‌ام را در ساخت این فیلم برگردانم گذشتم و سرمایه‌گذارانی را پیدا کردم که از همان ابتدا به آنها گفتم که به هیچ‌وجه انتظار بازگشت سرمایه‌شان را نداشته باشند. آقای وطن‌خواه و آقای احمدی که برای ساخت این فیلم سرمایه‌گذاری کردند بازگشت سرمایه برایشان چندان اهمیتی ندارد.

هاشمی در ادامه تأکید کرد: من برای کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و تدوین این اثر هیچ دستمزدی دریافت نکردم. برای ساخت قسمت سوم «پیشونی سفید» که خودم سرمایه‌گذاری کرده‌ام زندگی‌ام را فروختم و برایم اهمیتی ندارد که هزینه ساخت این فیلم به جیبم برمی‌گردد یا خیر. من برای ساخت «پیشونی سفید 3» دفتر کار، خانه مادر و اتومبیلم را فروختم.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» خاطرنشان کرد: مطمئناً این پول پس از چند سال برمی‌گردد ولی هیچ استفاده و سودی عاید من نخواهد شد، پس من برای رسیدن به سود وارد سینمای کودک نشده‌ام. من سعی دارم در سینمای کودک ایران تبدیل به یک برند شوم و برای رسیدن به این جایگاه هزینه خواهم کرد. من در رابطه با کودکان همیشه به‌روز بودم، نمایشنامه‌های بسیاری برای کودکان نوشتم و از طرفی معلم هستم، من سال‌ها در آموزش و پرورش موسیقی کودک کار کردم و بیش از صد سرود با کودکان کار کردم. من می‌توانم ادعا کنم که با بچه‌ها به‌روز پیش رفتم، خودم علاقه‌مند بودم که چند کار در تلویزیون برای کودکان انجام دهم و بعد با توانایی بیشتری به سینما بیایم. من فیلم «پیشونی سفید» را ساختم که استقبال خوبی از سوی کودکان صورت گرفت و 930 میلیون تومان آن زمان فروش داشت. ما نباید «پیشونی سفید» را با آثاری چون «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» که بزرگسالان نیز با آن خاطره دارند و پشتوانه تلویزیونی برای آنها وجود دارد مقایسه کنیم.

وی در ادامه این بحث گفت: پس از ساخت «پیشونی سفید» شش سال فیلم نساختم که یکی از دلایلش مشکل مالی بود و مسئله دیگر این بود که می‌خواستم ببینم کسی «پیشونی سفید» را یادش می‌ماند یا خیر. خوشبختانه شاهد بودم که کودکان 5 یا 6 ساله که زمان اکران «پیشونی سفید» به دنیا نیامده بودند نیز ترانه‌های این فیلم را حفظ کرده‌اند و شاهد ارتباط خوبی بین کودکان و این فیلم بودم که احساس کردم زمان ساخت «پیشونی سفید 2» است و در ساخت این فیلم به‌روزتر عمل کردم چرا که دیگر کودکان ما با آثار دم دستی و سطحی ارتباط برقرار نمی‌کنند.

هاشمی با اشاره به این مسأله که کودکان به تنهایی قادر به سینما رفتن نیستند گفت: من به خوبی می‌دانستم که کودکان تنها با والدینشان قادر به سینما رفتن هستند پس مجبور شدم بخش‌هایی از این اثر را به بزرگترها اختصاص دهم تا آنها نیز از دیدن فیلم لذت ببرند و همین مسأله تا حدی به «پیشونی سفید 2» لطمه وارد کرد و با وجود این مسأله ناچار بودم که چند لحظه‌ای در فیلم کودکان را از فیلم جدا کنم. فیلم «خاله قورباغه» که مسعود کرامتی در ساخت آن نقش داشته و مطمئناً چنین شخصی کودکان را به خوبی می‌شناسد با وجود اینکه در بهترین زمان اکران روی پرده سینماها رفت فروش چندانی نداشت چرا که فیلم به والدین کودکان توجه چندانی نداشت و به طور کلی سینمای کودک و نوجوان ایران دچار رکود بزرگی است.

این کارگردان در ادامه گفت: آرزو دارم که ما بتوانیم عادت دیرینه کودکان برای رفتن به سینما را به آنها برگردانیم. بچه‌های ما امروز عادت به سینما رفتن ندارند و از طرفی والدین نیز رغبتی برای بردن کودکان به سینما ندارند، آنها معتقدند که فیلم پس از اتمام اکران در شبکه نمایش خانگی خواهد بود و با خرید یک دی‌وی‌دی فرزندانشان از دیدن فیلم محروم نمی‌شوند. متأسفانه عوامل بسیاری دست در دست هم داده تا فرزندان امروز ما فرهنگ سینما رفتن نداشته باشند. چند سال پیش در شهر تهران چند سینمای کودک وجود داشت اما امروز خبری از این سینماها نیست و از طرفی تولیداتی چندانی نیز وجود ندارد چرا که ما دیگر کودکان را جدی نگرفتیم.

وی افزود: جالب است که پس از حدود 6 سال نسخه قاچاق «پیشونی سفید» وارد بازار شده و آن شخص که این فیلم را آن زمان پخش می‌کرده با من تماس گرفته و از من درخواست 40هزار نسخه از این فیلم را دارد. دلیل این اتفاق این است در حالیکه کودکان امروز جدی گرفته نشده‌اند ما آنها را جدی گرفته‌ایم. فیلم بعدی که ساختم «تورنادو» نام دارد و امیدوارم آرزوی من برآورده شود و والدین با رغبت کافی کودکانشان را به سینما ببرند. با این فیلم مخاطبان شاهد جلوه‌های ویژه بصری بی نظیری در طول تاریخ سینمای ایران خواهند بود که در حال حاضر در مرحله ویژوال افکت است و به زودی ساخت این فیلم به پایان خواهد رسید و امیدوارم این بار در شرایط و زمان مناسب‌تری این فیلم اکران شود.

بازیگر فیلم سینمایی «سجاده آتش» اظهار داشت: با وجود اینکه تابستان بهترین زمان برای اکران فیلم‌های کودک است، فیلم ما در تابستان اکران نشد، من در تلاش بودم تا «پیشونی سفید 2» در ایام نوروز اکران شود اما به دلیل اینکه فیلم «فیلشاه» که دولتی است در آن زمان اکران شد «پیشونی سفید 2» کنار رفت و در پاییز امسال این فیلم را بر پرده سینماها دیدیم. اگر من جای مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم اجازه دیده شدن در زمان مناسب را به دیگر فیلم‌های بخش خصوصی نیز می‌دادم اما متأسفانه امروز اینگونه نیست و امیدوارم در ایام نوروز امسال یکی از دو فیلم «پیشونی سفید 3» یا «تورنادو» بر پرده سینماهای کشور برود.

این کارگردان با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: امسال ترجیح دادم فیلم را برای جشنواره فیلم فجر آماده نکنم چرا که سال گذشته به راحتی این فیلم را به خاطر اینکه مرتبط با سینمای کودک است کنار گذاشتند و آقای رسول صدرعاملی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که فیلم‌های کودک را ندیده‌ کنار گذاشتند و فیلم «فیلشاه» نیز با اینکه توسط هیئت انتخاب دیده نشد به جشنواره راه پیدا کرد و من فقط می‌توانم برای مسئولان جشنواره و هیئت انتخاب تأسف بخورم و بگویم که برایشان متأسفم که سینمای کودک را نادیده می‌گیرند و توجیهاتی مثل وجود جشنواره‌ای مخصوص این ژانر می‌آورند که اصلا قابل قبول نیست چرا که ما جشنواره مقاومت و دفاع مقدس نیز داریم اما شاهد حضور فیلم‌های دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر هم هستیم.

ادامه دارد...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز