برنامه‌های ورزشی تلویزیون در چه حالی هستند؟ (بخش اول )

تکلیف برنامه ورزش و مردم چه شود بهتر است؟

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۵:۱۳:۰۰
کد خبر: ۷۷۷۸۹۰
تکلیف برنامه ورزش و مردم چه شود بهتر است؟
یادداشت: مجتبی احمدی

این روزها بحث روی آنتن رفتن برنامه ورزش و مردم پس از فوت بهرام شفیع جدی‌تر از قبل در راهروهای شبکه یک به گوش می‌رسد. به هر حال این برنامه، با سابقه و بلند مدت جز شناسنامه‌های شبکه یک محسوب می‌شود و مرحوم بهرام شفیع یکی از کارنامه‌دارهای اجرای برنامه‌های ورزشی در تلویزیون تمام تلاشش را کرد تا این برنامه دارای قدمت تلویزیون مدت‌ها پابرجا بماند. اگر چه نمودار کیفی برنامه ورزش و مردم با تغییراتی همراه بود و گاهی شاهد افت برنامه حتی به اذعان خود بهرام شفیع بودیم اما نباید از حق گذشت که زمانی بهرام شفیع ورزش و مردم را یکشنبه‌ها روی آنتن می‌برد که تلوزیون بیش از یکی دو برنامه ورزشی در کارنامه‌اش نداشت. 

در گذشت ناگهانی بهرام شفیع در روزهایی که او جمعه‌ها به شکل متمادی روی آنتن شبکه یک بود به یکباره کنداکتور جمعه‌های شبکه را برهم زد و کار به جایی رسید که در هفته‌های اخیر بدون حضور  تهیه‌کننده و مجری سابقش این برنامه روی آنتن نمی‌رود.

جای بحث اینجاست که آیا شبکه یک و اصولا تلویزیون امروز نیازمند برنامه‌ای با قد و قواره ورزش و مردم هست یا نه؟ قطعا در کنداکتور شبکه یک جای یک برنامه ورزشی تخصصی می‌تواند خالی باشد اما چند نکته و چند سوال این جا قابل طرح، تحلیل و بررسی است که:

1-فلسفه راه‌اندازی شبکه ورزش چه بود؟

2-آیا شبکه ورزش نمی‌تواند تمام خواسته‌های ورزشی رسانه ملی را جوابگو باشد؟

3-آیا شبکه ورزش هنوز نتوانسته جایگاه خودش را پیدا کند؟

4-آیا برنامه‌های ورزشی شبکه ورزش (با پرداختن به ورزش‌های مختلف) هنوز سبد رسانه‌ای ورزشی خانواده های ایرانی را پر نکرده است؟

5-آیا جمعه‌ها جای خالی یک برنامه ورزشی در تلویزیون خالی است؟

6-در روزگاری که تمام اتفاقات ورزشی به شکل روزانه در  شبکه ورزش تحلیل، بررسی و  انعکاس پیدا می‌کند، آیا شبکه یک کماکان مخاطب ورزشی خودش را دارد؟

7-آیا مخاطبان برنامه ورزش و مردم بر اساس ساختار و محتوا مخاطب آن برنامه بودند یا کاراکتر کاریزماتیک بهرام شفیع اولویت اصلی برای تماشای این برنامه بوده؟

8-بدون رودربایستی و بدون تعارف بگوییم، اصلا برنامه ورزش و مردم مخاطب داشت یا خیر؟

پاسخ سوالات بالا قبل از اینکه نیازمند یک تحلیل و بررسی رسانه‌ای باشد نیازمند یک آسیب‌شناسی رسانه‌ای در حوزه مخاطبان ورزشی تلویزیون براساس تغییر مذاق و سلیقه و نحوه دسترسی به اخبار و تحلیل‌های ورزشی است. 

اگر چه در روزگاری تمام علاقه‌مندان ورزش به خصوص فوتبال تا روز یکشنبه در انتظار برنامه ورزش و مردم بودند، اما امروز وضعیت کاملا متفاوت است و در حقیقت اگر قرار است برنامه ورزش و مردم روی آنتن  برود، در کنار تغییر اجباری تهیه‌کننده و مجری‌‌اش نیازمند تغییری در ساختار و ایدئولوژی و نوع اطلاع‌رسانی و محتوای برنامه است...

(ادامه دارد)

نظر شما