واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران / بخش پنجم

امرالله احمدجو: ایستادگی در برابر تحریم‌ها نیاز به اتحاد آحاد ملت دارد

۱۳۹۷/۰۹/۰۲ - ۰۹:۵۹:۰۸
کد خبر: ۷۷۸۴۴۳
امرالله احمدجو: ایستادگی در برابر تحریم‌ها نیاز به اتحاد آحاد ملت دارد
«امرالله احمدجو» نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، واکنش هنرمندان همواره نسبت به اتفاقات رخ داده در یک جامعه مورد توجه مردم آن کشور قرار گرفته و در دامنه گسترده‌تری برخی مواقع شاهد تأثیرات جهانی این واکنش‌ها نیز بوده‌ایم. چنین برخوردهایی با اتفاقات اجتماعی و سیاسی از سوی هنرمندان همیشه در طول تاریخ در همه کشورها وجود داشته و اینکه هنرمندان هر کشور چقدر در عرصه بین‌الملل مطرح و تأثیرگذار در عرصه هنری خود بوده می‌تواند در میزان تأثیرگذاری نظرات و واکنش‌های آن شخص موثر باشد.

طی سالیان اخیر می‌توان به واکنش هنرمندان به مسائل اجتماعی از جمله معضل گورخواب‌ها اشاره کرد که توجه هنرمندان به این مسأله تا حدی برای جامعه ما و گورخواب‌ها دستاوردی مناسب داشت. اما امروز در این برهه زمانی با مسأله‌ای گسترده‌تر مواجهیم که همه اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد و آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما است که دور دوم این تحریم‌ها به تازگی آغاز شده و پس از این اتفاق شاهد واکنش برخی از هنرمندان کشورمان بودیم که این واکنش‌ها با راه اندازی یک کمپین با عنوان «هم‌صدایی در برابر تحریم» همراه بوده که استقبال نسبتاً خوبی از سوی هنرمندان را در بر داشته است. به همین بهانه به سراغ برخی از اهالی هنر رفتیم تا این مسأله را بررسی و دستاوردهای احتمالی این اقدام را پیگیری کنیم.

به همین بهانه با امرالله احمدجو گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌توانید مشروح این گفت و گو را بخوانید.

امرالله احمدجو را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردانان پس از انقلاب در تلویزیون دانست. او با ساخت مجموعه تلویزیونی بسیار مطرحش که «روزی روزگاری» نام دارد توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد و اتفاقی نو در تلویزیون ایران رقم زد.

احمدجو را یکی از کارگردان‌های سینما و تلویزیون می‌توان دانست که همواره با نگاهی به فرهنگ بومی نقاط مختلف کشور آثار درخشانی را خلق کرده است و بدون شک «روزی روزگاری» به کارگردانی او یکی از بهترین آثار تلویزیونی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هر شخصیت مطرحی اعم از هنرمند، ورزشکار و یا شخصیت‌های علمی می‌توانند با نگاه و عملکردشان در جامعه تأثیرگذار باشند و همین مسأله چنین اشخاصی را مجبور به توجه نسبت به رفتارها و اعمالشان می‌کند.

احمدجو خاطرنشان کرد: با توجه به این مسأله در ابعاد گسترده‌تری مثل تحریم‌های آمریکا علیه کشور ما برای مشاهده دستاورد واکنش‌ها ما مجبور به صبر و تحمل هستیم تا زمان برایمان درست یا غلط بودن واکنش‌ها را مشخص کند، به همین دلیل فعلا نسبت به این مسأله نمی‌توان برآوردی قطعی داشت.

وی افزود: از طرفی در برابر اتفاقات اجتماعی و سیاسی و هنگام مواجه شدن کشور با مشکلاتی مثل زلزله کرمانشاه که سال گذشته رخ داد همه مردم برای رفع مشکل و نجات یکدیگر بسیج می‌شوند. تحریم نیز مثل زلزله است و ما همانطور که برای کمک به مردم کرمانشاه با هم متحد شدیم باید برای کمک به یکدیگر نیز اتحاد داشته باشیم. ما ۸ سال جنگیدیم و به دلیل یک اتحاد کامل در بین اقشار مختلف جامعه موفق شدیم بحران بزرگی چون جنگ را بگذرانیم و امروز باید بدانیم که جنگ دیگر فقط ایستادن در برابر آتش و تیر و خمپاره نیست.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: ما ملتی هستیم که تجربه ۸ سال ایستادگی در برابر جنگی نابرابر را داریم و از این تجربه می‌توانیم برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم. تجربه ۸ سال ایستادگی در جنگ و دفاع از کشور یک سرمایه بزرگ است که باید امروز از آن استفاده کرد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» در پایان گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از افراد با سوء استفاده از موقعیت و وضعیت فعلی به فکر رسیدن به منافع شخصی خود هستند. امیدوارم این افراد از چنین رفتاری صرف نظر کنند و همه مردم با هم به اتحاد برسند تا ما بتوانیم در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا مقاومت کنیم. هنرمندان نیز به  نوبه خود می‌توانند با انجام وظایف اجتماعی‌شان در کنار مردم باشند و با توجه به موقعیتی که دارند برای ایجاد این یکدلی و اتحاد تلاش کنند.

گفتنی است امرالله احمدجو ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی از جمله فیلم‌ سینمایی « شاخه‌های بید» و مجموعه‌های تلویزیونی «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر» و «پشت کوه‌های بلند» را در کارنامه هنری خود به عنوان نویسنده و کارگردان دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز