تشریح «چالشهای نظام قیمت گذاری در ایران» در برنامه پیشران؛

نظام قیمت گذاری به ویژه قیمت گذاری انحرافی یک تیغ دولبه است

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۱:۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۷۸۵۵۲
نظام قیمت گذاری به ویژه قیمت گذاری انحرافی یک تیغ دولبه است
در مجله اقتصادی «پیشران» سه شنبه 29آبان به «الگوها و چالشهای نظام قیمت گذاری در ایران» پرداخته شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر مهدی صادقی شاهدانی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) از عدم تاثیر مثبت دخالتهای دولت در اقتصاد گفت: نظام قیمت گذاری به ویژه قیمت گذاری انحرافی یک تیغ دولبه است.

آیا شما که قیمت گذار هستید تمام جوانب جریان تولید تولید کننده را بررسی کردید که ببینید هزینه ی نهایی تولید چقدر است؟ اگر شما بدون توجه به اینکه تولید کننده برای تولید باید چه هزینه ای را متحمل شود، قیمتی را دیکته کردید این جریان نه تنها به نفع مصرف کننده نیست بلکه به نفع تولید کننده هم نیست و عوارض آن به مراتب  بیشتر از منافعش است.

دکتر مهدی صادقی شاهدانی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص شفافیت قیمت کالا گفت: ما همیشه نیازمند این نیستیم که در مرحله نظارت از اهرمی به نام قیمت استفاده کنیم.

چرا ما نمی توانیم این را در جامعه جا بیندازیم که به عنوان مصرف کننده هرکالایی را که خرید می کنیم، یک تکه کاغذ یا یک تکه برگ چنار به ما بدهند و روی آن قیمت و وزن کالا را بنویسند.

این یک مداخله خیلی ساده و ابتدایی است. در هرجایی از دنیا وقتی کالایی را می خرید، شفافیت مربوط به کالاها را برای شما بیان می کنند.

وی همچنین برگ گارانتی ها را یک شوخی دانست و افزود:شرکت های خاصی هستند که بعد از خرید کالا برگ گارانتی به مصرف کننده می دهند، آیا برگ گارانتی جدی است؟ من می گویم خیلی وقت ها برگ گارانتی شوخی است.

یک نظام حقوقی محکم و متقن باید شکل بگیرد. یک برگ گارانتی باید مثل سندی در دفترخانه باشد.

در پایان در خصوص شرایط ارزی که تجربه شده اضافه کرد: مدیریت مقوله کمیاب ارز باید ابتدا تا انتها باشد. 

دکتر حجت الله میرزایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مهمان سه شنبه برنامه پیشران از  ضرورت زمان ورود دولت به حوزه قیمت گذاری گفت: قواعد اقتصادی به ما می گویند که معمولا بازارها سازوکار خیلی خوبی برای تخصیص هستند و بهتر است تخصیص را به بازار سپرد. ولی گاهی لازم است دولت به کمک بازار بیاید، به زبان دیگر بازار به قدر کفایت و دولت به وقت ضرورت. و البته برای این "ضرورت" و کمک دولت ، باید خیلی دقت کرد وگرنه ممکن است هر بهانه ی کوچکی، فرصتی در اختیار دولت ها قرار بدهد برای اینکه در سازوکارهای بازار مداخله های بی جا انجام دهند و بازار را با اختلال مواجه کنند.

وی در ادامه به دو نکته اصلی اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری الزاما تنها و بهترین ابزار دخالت دولت نیست. دولت ها در خیلی موارد باید در آخرین مرحله از این ابزار استفاده کنند. مثلا دولت ها باید کمک کنند که نظام اطلاعات آسان و در دسترس و فراگیر ایجاد شود برای اینکه تولید کننده و مصرف کننده از طریق آن هزینه های خود را به حداقل برساند و دولت نیز از این طریق وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود را انجام دهد.

آنچه که بسیار مهم این است که دولت کمک کند که حقوق مالکیت به درستی یا نظام انگیزشی اصلاح شود و چون دولت این کارها را نمی کند عملا منجر به ایجاد هزینه های مبادراتی می شود.

یکی از کارهای دولت این است که این هزینه های مبادراتی را به حداقل برساند.

دکتر حجت الله میرزایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از تلخ و شیرین بودن دخالت دولت ها گفت: مداخله برای کارگزاران دولتی بسیار شیرین است. هر مداخله ای، فرصتها و مزیتها و دامنه ای از اقتدار را برای مدیران دولتی ایجاد میکند و به همین دلیل نمیتوانند از آن بگذرند.

یکی از شروط مهم مداخله این است که اول از دولتها بپرسیم مداخله به چه دلیل، در چه دامنه ای، و تا کجا، تا کی قرار است ادامه پیدا کند و اگر این ها مشخص نباشد، دائم هزینه های اقتصادی بیشتر می شود.

تجربه نشان میدهد وقتی دولتها بنا به ضرورتی درست یا نادرست دخالت می کنند، و بعد از رفع ضرورت، سازمان هایی که شکل گرفته اند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و هزینه های دولتی را افزایش میدهند.

میرزایی در پایان از ضرورت مداخله دولت در بازار ارز گفت: ما در مدیریت منابع ارزی بعد از برجام به خصوص بعد از آمدن ترامپ سهل انگاری کردیم. مداخله ها باید به شکل اندیشیده شده ای  از زمان ترامپ آغاز می شد، باید تخصیص های بهتری صورت می گرفت.

برنامه پیشران به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

نظر شما