در خانه فرهنگ نوردانش؛

تمرین گروه سرود نغمه مهر توسط استاد علی سینا ژند رزمی

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۱:۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۷۸۶۱۰
تمرین گروه سرود نغمه مهر توسط استاد علی سینا ژند رزمی
تمرین گروه سرودنغمه مهر توسط استاد علی سینا ژند رزمی در خانه فرهنگ نوردانش برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ تمرین گروه سرودنغمه مهر توسط استاد علی سینا ژند رزمی با حضور اعضای گروه و شهروندان علاقه مند شهرک آزادی دوشنبه 16مهر 97 ساعت 15 در خانه فرهنگ نوردانش برگزار شد.

تاثیری که سرود و نغمه‌های ‌گروهی و به طور کلی هنر در انتقال مفاهیم دارد بی‌بدیل است و همین مهم سبب می‌شود سرود هم چنان علیرغم رشد رسانه‌‌ها و قالب‌‌های موسیقیایی جدید جایگاهی ارزشمند داشته باشد.سرود می‌تواند واژه‌‌ها را به یاد ماندنی‌تر کند و تاثیر حسی آنها را اعتلا بخشد.

در این جلسه علی‌سینا ژنده‌رزمی‌ کارشناس برنامه به معرفی دستگاه همایون در موسیقی اشاره داشت و گفت: دستگاه همایون یکی از هفت دستگاه موسیقی ایران است. این دستگاه به تناسب نام خود، حالتی شاهانه، اشرافی و باوقار دارد، ولی با این حال زمینه اجرای بسیاری از لالایی‌ها و زمزمه‌های متداول در نقاط مختلف ایران است.

همچنین از نغمه‌های این دستگاه در موسیقی زورخانه نیز استفاده می‌شود، به دلیل استفاده از یک گام خاص و تفاوت محسوس در گام بالا رونده و پایین رونده دستگاه همایون منحصر به فردترین دستگاه موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. مقایسه سایر دستگاه‌های موسیقی ایرانی با موسیقی دیگر ملل و خصوصاً کشورهای هم‌جوار تشابه و یکسان بودن ریشه برخی را نشان می‌دهد.

اما این مطلب در مورد دستگاه همایون صادق نیست. دستگاه همایون و یا به تعبیری دستگاه عشاق با حالت محزون و اسرار آمیز خودگوشه‌های متعددی دارد که گوشه بیداد، اوج این دستگاه تلقی می‌شود.

کارشناس برنامه در ادامه افزود: موسیقی همایون ادامه‌ی روز، تداوم زندگی،اتحاد عشق و عاشق و معشوق و توحید است. از لحاظ مرکب خوانی، این دستگاه به دستگاه‌ سه‌گاه و دستگاه شور ارتباط دارد و وسعت این دستگاه را بیشتر می‌کند. به دلیل شباهت شور و همایون، با بم کردن نت سوم گام همایون به میزان نیم‌پرده می‌توان وارد شور شد. همایون را می‌توان به دستگاه چهارگاه نیز ارتباط داد و این کار با افزودن نیم‌پرده به نت ششم گام همایون و کم کردن ربع پرده از نت پنجم که گوشه آواز منصوری را تداعی می‌کند انجام‌پذیر است. عکس همین عمل و گذر از چهارگاه به همایون نیز در گوشه مخالف دستگاه چهارگاه قابل اجراست.

ایشان گفت: یکی از آوازهای ایرانی که اسم آن در کتب موسیقی هست آواز  بیات اصفهان است که آن را از متعلقات دستگاه همایون دانسته‌اند. یکی دیگر از آوازهایی که از متعلقات دستگاه همایون است، آواز شوشتری است.

سرودهایی که در این جلسه تمرین شد عبارت است از: ای ایران ای مرز پرگهر، بارون بارون، گل پامچال، جوونی، بیداد و .... در نهایت برنامه با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و پذیرایی از حاضرین به اتمام رسید.

علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 44531777 واحد آموزش خانه فرهنگ نوردانش تماس بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز