بررسی تیتراژ سریال ها و فیلم های سینمایی(بخش اول)؛

تیتراژفروشی عامل کیفیت پایین تولیدات سینما و تلویزیون!

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۷۸۸۳۴
تیتراژفروشی عامل کیفیت پایین تولیدات سینما و تلویزیون!
مدت‌هاست که تیتراژ سریال‌ها و فیلم ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده چراکه می‌تواند در جذب مخاطب و همچنین موفقیت یک سریال یا یک اثر سینمایی تاثیر به سزایی داشته باشد. در بخش اول این گزارش با محمدرضا عیوضی به گفت و گو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

محمدرضا عیوضی آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ در کارنامه خود همکاری با چهره های مهم این عرصه به خصوص بزرگانی چون ناصر چشم آذر، ایلیا منفرد، علیرضا افکاری، عبدالجبار کاکائی و... را دارد. او با خوانندگی قطعه‌ای با عنوان «رنگین کمون» که برای تیتراژ سریال "روزگار جوانی" استفاده شده بود بیش از پیش به شهرت دست یافت. سرزمین عشق، ساخته‌ی ناصر چشم آذر اولین ترانه‌ای بود که او توانست یک شبه آن را به بهترین نحو ممکن اجرا کند، ترانه‌ای که مربوط به ورود تیم ملی ایران به جام جهانی 1998 بود. در ادامه به اهمیت تیتراژ سریال‌ها از نگاه محمدرضا عیوضی که سابقه تیتراژخوانی را دارد می‌پردازیم.

تهیه کنندگان تیتراژها را می‌فروشند!

عیوضی در گفت و گو با خبرگار برنا و در اشاره به ارتباط میان تیتراژ با مضمون قصه‌ی سریال عنوان کرد: قطعا تیتراژهایی ماندگار می شوند که با قصه یک سریال همسو باشد. تیتراژ می‌تواند خلاصه ای از کل یک سریال باشد گاهی نیز مشاهده کردیم که از یک سریال 30 قسمتی خلاصه‌ی یک دقیقه ای را درمی‌آورند که در واقع خلاصه ای از آن فیلم یا سریال است. در این راستا کلام هم می‌تواند کمک بسیار زیادی به سریال کند. اگر دقت کنید بسیاری از فیلم‌های هالیوودی را با شنیدن یک تک آهنگ به یاد می‌آوریم و به نوعی در ذهن‌ حک می‌شود پس قطعا موسیقی می‌تواند ارتباط زیادی با مضمون قصه داشته باشد.

او درخصوص تیتراژفروشی برخی تهیه‌کنندگان بیان کرد: برخی تهیه کنندگان برای صرفه جویی در هزینه و حتی کسب درآمد، تیتراژها را به برخی خوانندگان جوانی که دوست دارند مطرح شوند می‌فروشند با توجه به اینکه کاری را که آن‌ها ارائه می‌دهند هیچ ارتباطی با داستان و موضوع سریال و فیلم ندارد به همین جهت هیچ وقت ماندگار نمی‌شود و علاوه بر آن ضربه‌ای هم به آن فیلم و سریال می‌زند.

عیوضی افزود: مادامی که ترانه و شعر تیتراژ، خط ملودی، تنظیم و حتی انتخاب خواننده بر اساس داستان سریال نباشد قطعا به آن سریال آسیب می‌زند به عنوان مثال در سریال «مدار صفر درجه» تنها صدای علیرضا قربانی ماندگار می‌شد چراکه چهار رکن اساسی یک موسیقی که خواننده، ترانه، خط ملودی و تنظیم می‌باشد باید همسو با متن و موضوع سریال باشد.

عیوضی با اشاره به ارتباط میان تیتراژهای فعلی سریال‌ها با قصه داستان یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر به بحث مالی توجه می‌شود به همین جهت سریال‌ها همخوانی با تیتراژشان ندارند. ما روانشناسی موسیقیایی داریم که متاسفانه وجود ندارد که در آن به این مسئله پرداخته می‌شود که چه نوع صدایی با چه موسیقی و با چه ژانری مطابقت داشته باشد.

او ادامه داد: خاطرم هست قطعه «رنگین کمون» بر اساس داستان سریال «روزگار جوانی» ساخته شد. از ملودی گرفته تا شعر و...

عیوضی با اشاره به تفاوت تیتراژ با سایر قطعات توضیح داد: تیتراژخوانی به تخصص نیاز دارد و قطعا با قطعات دیگر متفاوت است. در قطعات معمولی ترانه را داریم و برای آن داستانی ایجاد می کنیم ولی در تیتراژ ما داستان را داریم باید بر اساس آن تصاویر و آن داستان ترانه بگوییم و ملودی می‌سازیم.

خواننده «راز» در خصوص دلایل ماندگاری برخی تیتراژها بیان کرد: اگر کار بی محتوا باشد و ارتباطی با سریال نداشته باشد قطعا به یاد نمی‌ماند اما کاری ماندگار می‌شود که در فضای قصه و به عبارتی در ارتباط مستقیم با داستان سریال باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز