گفت و گوی برنا با سید جواد هاشمی به مناسبت روز جهانی کودک / بخش پایانی

استقبال از یک فیلم موزیکال در دو شهر مذهبی ایران

۱۳۹۷/۰۹/۰۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۷۸۹۲۸
استقبال از یک فیلم موزیکال در دو شهر مذهبی ایران
سید جواد هاشمی که این روزها فیلم سینمایی «پیشونی سفید 2» به نویسندگی و کارگردانی وی بر پرده سینماهای کشور است به خبرگزاری برنا آمد و گفت و گویی در رابطه با وضعیت سینمای کودک و فیلم «پیشونی سفید 2» با وی داشتیم که در ادامه این گفت و گو را میخوانید.

سید جواد هاشمی بازیگر، نویسنده و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: بسیاری چنین انتقادی بر من دارند که «پیشونی سفید 2» اثری ترسناک است و مناسب کودکان نیست. این مسأله بسیار عجیب است چرا که مثلا فیلم سینمایی «ایتی» که میتوان آن را یکی از بهترین آثار قرن بیستم دانست با وجود اینکه مخصوص کودکان ساخته شده اثری ترسناک است و به طور کلی اینکه ما بخواهیم در یک اثر کودکان را به وجد آوریم نیاز است که گاه آنها را بترسانیم و حتی نمونههایی ایرانی نیز از اینکه در یک اثر کودک مخاطب را ترساندهاند وجود دارد و آن قسمت اول «شهر موشها» است.

هاشمی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این بود که با مشخصه‌های به‌روز سینمای کودک همراه باشیم. ما برخی از شخصیتهایی که از هر لحاظ به قولی بامزه و جذاب بودند برای کودکان در این قسمت از «پیشونی سفید» نیز نگه داشتیم که شخصیتهای گرگ و روباه بودند. به طور کلی مخاطبانی که هر دو قسمت «پیشونی سفید» را دیدهاند اعتقاد بر این دارند که قصه در هر دو قسمت بسیار متفاوت است و این اتفاق بسیار خوبی است و ما در قسمت سوم به قدری قصه را تغییر دادهایم که به جای «پیشونی سفید» میمونی که در قسمت دوم حضور داشت قهرمان است.

وی افزود: در قسمتهای یک و دو ما شاهد دختری قدرتمند و شجاع هستیم که بدون ترس کارهای خود را انجام میدهد و به استقبال خطر میرود. ما قصد داشتیم به دخترانمان قدرت دهیم و در قسمت سوم نیز همین اتفاق میافتد و شخصیت اصلی تا پای مرگ در برابر ظلم ایستادگی میکند. ما تمام سعیمان بر این بود که مفاهیمی انسانی و درست را به کودکانمان منتقل کنیم که فکر میکنم به چنین هدفی رسیدیم. 

این کارگردان اظهار داشت: ما بخشهایی از قسمت سوم «پیشونی سفید» را همزمان با فیلمبرداری قسمت دوم فیلمبرداری کردیم و این در حالی است که بسیاری از شخصیتهای قسمت دوم در قسمت بعدی حضور ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «پیشونی سفید» در ادامه خاطرنشان کرد: من شناختی کامل نسبت به موسیقی دارم، پدرم آهنگساز بوده و خودم اولین رشتهای که در هنر پیگیری کردم رشته موسیقی بود ولی موسیقی را کنار گذاشتم و به سراغ سینما رفتم و یکی از دلایل اصلی استفاده من از موسیقی در «پیشونی سفید» آشنایی من با این هنر است و دلایل دیگر میتواند نیاز سینمای کودک باشد چرا که موسیقی بهترین راه ارتباط با کودکان است. من شاهد بودم که کودکان موسیقی قسمت اول فیلمم را حفظ کرده بودند و مطمئناً این اتفاق برای قسمت دوم نیز رخ میدهد. من در قسمت دوم این فیلم از ترانههای دهه 40 نیز استفاده کردم چرا که قصد داشتم ارتباطم با نسل گذشته نیز حفظ شود و از طرفی کودکان نیز از شنیدن ترانهها لذت ببرند.

وی با اشاره به اشکالاتی که در قسمت دوم «پیشونی سفید» وجود دارد اظهار داشت: کم شدن زمان فیلم به اثر لطماتی وارد کرده و از طرفی پیچیدگی قصه باعث شده تا کودکان دقت بیشتری در دیدن فیلم به کار ببرند و این باعث شده تا بسیاری مواقع متوجه آن چیز که در فیلم رخ میدهد نشوند. اما در قسمت سوم توالی درام در قصه حتی با موسیقی هم از بین نرفته و مطمئناً کودکان با قسمت سوم ارتباط بیشتری و بهتری برقرار میکنند.

هاشمی در ادامه گفت: چند روز پیش در مشهد فیلم را با تعداد زیادی کودک که همه دختر بودند دیدم و ارتباطی که این کودکان با فیلم برقرار کرده بودند برایم شگفتانگیز بود. من هنوز با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی لازم را برای اینکه کودکان فیلم را ببینند انجام ندادهام و این تجربه زمانی که در مشهد عایدم شدم بسیار لذت بردم. دوست داشتم مثل فیلم سینمایی «فیلشاه» خود آموزش و پرورش برای استقبال از فیلم اقدام کند اما این اتفاق نیوفتاد. اگر در این فیلم رقص وجود دارد چنین مسألهای هیچ منافاتی با جنبههای آموزشی اثر ندارد.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجیها» در ادامه اظهار داشت: من قصههای بسیاری نوشتهام که شاید در ظاهر هیچ ارتباطی با آن چیز که میخواهم بیان کنم ندارند اما در واقع این قصهها مضامین اخلاقی چون ترویج نماز خواندن را با خود دارند. من یک بار 15 سال پیش در جمع روحانیون بودم و درباره راههای ارتباطی کودکان با فیلمهای سینمایی را بررسی میکردیم و من به این مسأله اشاره کردم که در انیمیشن «رابین هود» یک خرس کشیش است و آنها روحانی خود را در قامت یک خرس به نمایش گذاشتهاند تا کودکان بتوانند با این کاراکتر ارتباط برقرار کنند و چنین مسألهای باعث میشود کودکان بتوانند با این کاراکتر ارتباط برقرار کرده و در نتیجه کشیشها را نیز دوست داشته باشند اما در کشور ما متأسفانه چنین اتفاقی غیر ممکن است. ما به هیچوجه نمیتوانیم یک روحانی را در قامت یک خرس نشان دهیم. آن زمان که چنین مسألهای را مطرح کردم همه به من گوشزد کردند که من گویا به لباس پیغمبر توهین کردهام و نباید این لباس بر تن یک خرس باشد اما مگر لباس یک کشیش لباس پیغمبر نیست؟ وقتی 15 سال پیش این مسأله را مطرح کردم همه از من خواستند که جای دیگری اینها را نگویم اما فکر میکنم زمان گفتن این حرف امروز است. در واقع ما ایراداتی میگیریم که به نظر من سختگیریهای نادرستی است و باعث میشود تا نتوانیم با زبان کودکان با آنها سخن بگوییم و هر چه زودتر باید چنین دیدگاهی را کنار گذاشته و با مسائل راحتتر برخورد کنیم و به هیچوجه در یک فیلم کودک نشان دادن یک روحانی در قامت خرس و بر تن کردن آن لباس به تن این موجود توهین به روحانیت و روحانیون نخواهد بود. ما نیز باید مثل غربیها بدانیم که زبان کودکان زبانی استعاری است.

این بازیگر تصریح کرد: اگر امروز ترجمه کامل قرآن را به شکلی کاملاً دقیق و امروزی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهیم مطمئناً این وزارت آن را رد میکند. در قرآن نکاتی وجود دارد که خدا خیلی راحت مطرح کرده و ما نمیتوانیم آنها را مطرح کنیم و قصه حضرت یوسف در سریال مرحوم سلحشور بسیار سانسور شد. ما هر وقت شخصیتهای مذهبیمان را به صورت استعاری برای کودکانمان به نمایش گذاشتیم آن موقع میتوانیم در برقرار ارتباط کودکان با این شخصیتها موفق عمل کنیم.

 وی در ادامه با اشاره به وضعیت اکران و استقبال مخاطبان گفت: استقبال مخاطبان بسیار خوب است اما تعداد سالن‌های نمایش فیلم کم است. ما در اکثر سینماها سانس کامل نداریم، شاید تعداد سینماهایی که «پیشونی سفید» در آنها اکران می‌شود زیاد باشد اما تعداد سانس‌ها در حداقل‌ترین وضعیت وجود دارد. شاید این وضعیت برای اکثر فیلم‌های در حال اکران وجود داشته باشد اما چنین وضعیتی برای آثاری که سانس‌های موفقی دارند و سالن سینما مملوء از تماشاگر می‌شود منطقی نیست. نکته جالب توجه این است که ما در شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد بیشترین فروش را داریم و چنین مسأله‌ای برای ما بسیار جالب بود که فیلمی موزیکال در دو شهر مذهبی ایران بیشتری فروش را دارد و این می‌تواند نشان از مناسب بودن اثر برای اقشار مذهبی هم باشد.

هاشمی افزود: متأسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی نتوانستیم در فضای مجازی تبلیغات چندانی داشته باشیم ولی از اشخاصی مثل مجید گلبانگ بسیار تشکر می‌کنم که هزینه مالیات پخش تیزر این فیلم در همه فرودگاه‌های کشور را پرداخت کرد که رقم بسیار بالایی نیز به حساب می‌آید. از آقای ضرغام مدیر محترم زیباسازی تشکر می‌کنم که بیلبوردهای شهری‌مان را رایگان در اختیار ما قرار داد. کودکان واقعاَ دغدغه اصلی من در دنبال کردن هنر سینما هستند و آرزو دارم روی بتوانم حتی یک پردیس سینمایی و تئاتری مخصوص آثار کودک بسازم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز