بازخوانی پژوهشی محورهای نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۸۱۴۴۵
بازخوانی پژوهشی محورهای نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی
واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی، درخصوص محورهای دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی، پژوهشی تهیه کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی با بازنشر پژوهش «واکاوی سرچشمه های سیاسی و اجتماعی تروریسم از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)» در آذر 1397 به بررسی ابعاد نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان غربی با محوریت مبارزه با تروریسم پرداخت.

همزمان با سردرگمی جهان غرب در ریشه یابی علل افزایش ضریب خشونت ها و وحشت آفرینی های تروریستی در جامعه غرب، دومین نامه مقام معظم رهبری (مدظله) خطاب به جوانان غربی در 29 نوامبر 2015 (8 آذر 1394)، حاوی مجموعه ای تامل برانگیز و علمی از علل  و ریشه های واقعی رشد گرایشات تروریستی در جوامع غربی بود.

وقوع حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 پاریس که بیش از 130 کشته برجای گذاشت،  حکایت از آن داشت که محدوده های جولان تروریسم در شامات و آسیای غربی و یا سایر مناطق دوردست محصور نخواهد ماند.

 این رویداد نشان داد تروریسم همانطوری که مقام معظم رهبری فرموده اند درد مشترکی است و نه تنها جوامع غربی در برابر ویرانگری های رشد گرایشات افراطی مصونیت ندارند، بلکه گویای این حقیقت است که بدون یافتن راه پیشگیری و در نهایت علاج افراطی گری، ملت های غرب نیز تا آینده ای غیرقابل پیش بینی، گریزی از تحمل خسارت های رشد تصاعدی گرایشات خشونت طلبانه نخواهند داشت.

پس از تدوین این نامه هوشمندانه از طرف رهبر جهان اسلام، واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما بر آن شد از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سرچشمه های سیاسی و اجتماعی تروریسم را مورد واکاوی قرارداده و پژوهشی را در مورد این نامه تاریخی به قلم دکتر دیاکو حسینی پژوهشگر مسائل استراتژیک منتشر کند.

این پژوهش در شش بخش منتشر شده که شامل مواردی همچون «نگاهی به اهم محورهای دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی» ، «مداخلات خارجی و چرخه بازتولید خشونت» ، «تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و غرب» ، «روابط عربستان سعودی و ایالات متحده؛ به مثابه سرمنشاء تروریسم»، «خشونت ساختاری؛ نابودی سرمایه اجتماعی در جوامع غربی» و «پیشنهادهای رسانه ای» است.

وجود «اندیشه خشونت زا در جوامع غربی»، «معیارهای دوگانه بر سیاست های غرب»، «تقسیم تروریسم به خوب و بد» و «ترجیح منافع دولت ها بر ارزش های انسانی و اخلاقی»، «تغذیه فرهنگی ناسالم در محیط آلوده و خشونت زا در غرب» و ... از جمله نکاتی است که مقام معظم رهبری با درایت و هوشمندی وافر به آنها اشاره فرموده اند و آخرین دستاوردهای مطالعاتی فرهنگی و اجتماعی مستقل در دنیای غرب دقیقا اصول تدوین شده در نامه مقام معظم رهبری را تصدیق می کنند .

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در پرتو این نامه تاریخی، بخوبی هشدار داده اند در واکنش و چاره جویی به بحران هایی که دامن گیر جامعه کنونی غرب شده است، «واکنش های عجولانه، حرکات هیجانی و شتابزده و تدابیر سطحی» که تلویحاً اشاره ای است به پاسخ های نظامی بدون پشتوانه و یا تهدید مسلمانان در جوامع میزبان، نمی تواند نتیجه ای جز «افزایش گسست های موجود، ایجاد انزوا، هراس و اضطراب در جامعه مسلمانان اروپا و آمریکا»، «محروم ساختن مسلمانان اروپا و آمریکا از حقوق اصلی شان»، «گشودن راه بحران های آینده با افزایش قطب بندی موجود به خصوص با قانونی شدن تدابیر سطحی» به دنبال داشته باشد؛ همانگونه که تاکنون چنین بوده است.

فرازهایی از فرمایش های گهربار مقام معظم رهبری و محورهای نامه مذکور در مجموعه برنامه 11 قسمتی «چالش های مهاجرت مسلمانان به اروپا» که آبان 97 توسط واحد پژوهش های کاربردی برای رادیوهای برونمرزی تهیه شده، آورده شده است.

پژوهش ذکر شده برای مطالعه و بررسی علاقمندان و پژوهشگران گرامی در تارنمای واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی به آدرس arc.irib.ir موجود و آماده بهره برداری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز