اصغری در نشست فیلم «اشنوگل» در جشنواره فیلم مقاومت مطرح کرد:

مظلومیت شهدای غواص در «اشنوگل» نمایان است

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۱۲:۱۲:۰۱
کد خبر: ۷۸۱۷۱۹
مظلومیت شهدای غواص  در «اشنوگل» نمایان است
نشست فیلم «اشنوگل» با اجرای محمود گبرلو با حضور ابراهیم اصغری نویسنده و تهیه کننده، آزیتا ترکاشوند و حسین سلطان محمدی در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا، در ابتدای این نشست ابراهیم اصغری نویسنده و تهیه کننده فیلم گفت: در دوران دفاع مقدس شاید مظلوم ترین رزمندگان شهدای دفاع مقدس بودند و اصرار داشتیم که فیلمی بسازیم که بر اساس آن طراحی قصه صورت گیرد و همزمان با آن تشییع شهدای دست بسته در تهران اتفاق افتاد و خط داستانی برای ما ایجاد کرد. 

در ادامه آزیتا ترکاشوند نیز بیان کرد: حضور در فیلمی که به چهل غواص شهید می پرداخت، برایم ارزش و اهمیت داشت و متأسفانه حق مطلب نسبت به این شهدا ادا نشده است و خوشحالم نقش کوچکی در این فیلم داشتم که بتوانم عشق و علاقه ام را نسبت به این شهدای عزیز نشان دهم.  

در ادامه حسین سلطان محمدی منتقد درباره شهدای غواص عنوان کرد: بدیهی است که چنین قصه ای ویژگی های پرداخت تصویری دارد و با توجه به اینکه کشف پیکر شهیدان 30 سال بعد از جنگ پیدا شد، نوعی کنجکاوی برای دوستان فیلمنامه نویس و کارگردان ایجاد می کند.  

ابراهیم اصغری درباره شک و تردید موجود در فیلم و مطالبه نسل جوان گفت: جدا از قصه ای که در رابطه با اتفاقاتی در منطقه جنگ افتاده، شاهد موضوعی در لایه های زیرین جامعه هستیم و آن مطالبه نسل جدید از نسلی است که جنگیده و دائم سوال پرسیده می شود که چرا بعد از فتح خرمشهر آتش بست نشد یا چرا ارتش که وظیفه اش حراست از مرزهای جنگ بود، نرفت تا بجنگد.  

اصغری ادامه داد: این مطالبه ها وجود دارد و این شک و تردیدها حتی نسبت به شهید مفقودالاثر در فیلم وجود دارد که شاید اصلا شهید نشده و کشته شده اند. به موازات آن به قصه هایی می پردازیم که شک و تردیدهایی در آن وجود دارد و یک خواهر منافق در فیلم داریم که برادرش شهید شده است و از این نمونه ها در جنگ تحمیلی زیاد وجود داشت. سعی کردیم به بهانه این داستان قصه شهدای غواص و کانالی که ساخت آن برای رسیدن به پیروزی واقعیت دارد را بیان کنیم.  

در ادامه سلطان محمدی در پاسخ به اینکه آیا «اشنوگل» به معنای واقعی به مفهوم شهادت و مظلومیت در برابر تجاوز پرداخته است، گفت: باید در خصوص فیلم هایی که خواهر و برادران در آن رفتار متناقضی دارند، بگوییم. ما فیلم هایی مانند «از کرخه تا راین» داریم که در آنجا لیلایی وجود داشت که از پیوستن به گروهک ها فاصله گرفت و برادرش شهید شد. بنابراین، چنین فیلمی از تجربیات فنی فیلم های قبلی استفاده کرده تا به مفهوم شهادت در بعد جدید برسیم و چنین تجربه ای را در آژانس شیشه ای هم داشتیم. در اطلاعات اولیه، این فیلم شخصیت ها را به درستی معرفی نمی کند و بیان نمی شود نقطه یونس با آن همه شخصیت چیست. 

 اصغری با اشاره به عملیات کربلای 4 که با شکست رو به رو شد، افزود: پس از عملیات کربلای 4 که شکست خوردیم، کربلای 5 با پیروزی همراه بود. متأسفانه امکانات سینمای ایران که بتواند به طور مستقیم به این واژه ها اشاره کند، نیست. ما گوشه ای از قصه ای را تصویر کردیم که بخشی از شخصیت های ما هستند. یونس بعد از 30 سال توسط خواهرش که منافق بوده، در اردوگاه اشرف پیدا می شود و خصوصیت دیگر این است که فرمانده گردان غواصان است. ویژگی دیگر او این است که به عمد و برای فریب، خود را اسیر دشمن می کند و اطلاعات غلط به آن ها می دهد که پس از آن عملیات کربلای 5 پیروز می شود.  

 آزیتا ترکاشوند که نقش خواهر منافق را ایفا می کرد، با رد اینکه معرفی شخصیت ها در فیلم به درستی صورت نگرفته گفت: اتفاقا با توجه به زمان و شخصیت های زیاد در حد یک دیالوگ هم شده، خود را معرفی کردند و نمونه آن شب عملیات است که یک مسیحی خود را معرفی می کند. در جایی دیگر هم مهدی می خواهد به جنگ برود و می گویند نرو چون تازه ازدواج کرده ای. 

اصغری در پایان با بیان اینکه آنچه از عملیات کربلای 4 بیان کردم، از تجربه های خودم بود، گفت: چیزی که درباره کربلای چهار گرفتم، از تجربه های خودم بود، اما حفر تونل برای به نتیجه رسیدن این عملیات واقعیت داشت. رزمندگان ما در این جنگ به شیوه ویژه ای شهید شدند و قصد داشتیم این مظلومیت را نشان دهیم. سعی کردیم مفاهیم را به گونه ای در قالب این شخصیت ها نشان دهیم که منافات تاریخی نداشته باشد. 

پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزایی از پنجم تا نهم آذرماه در سینما فلسطین برگزار می شود.

 

نظر شما