در چهارمین نشست خبری فیلم های بخش بین الملل مطرح شد:

جشنواره فیلم مقاومت از جشنواره های مهم دنیاست

۱۳۹۷/۰۹/۰۹ - ۱۱:۳۳:۴۳
کد خبر: ۷۸۱۹۷۳
جشنواره فیلم مقاومت از جشنواره های مهم دنیاست
​کارگردان یکی از فیلم های بخش بین الملل بیان کرد که محور مقاومت دیگر به چند کشور محدود می شود و در همه دنیا گسترش یافته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست خبری فیلم های بخش بین الملل با حضور ماهش نارایانان کارگردان فیلم «تیک آف» از هند، اسامه عبید و رواد الامین کارگردانان فیلم «مبنی 125» از لبنان و همچنین احسان کاوه عضو شورای اجرایی بخش بین الملل جشنواره که به عنوان مجری این نشست را همراهی می کرد امروز پنجشنبه هشتم آذر در محل برگزاری جشنواره پانزدهم فیلم مقاومت برگزار شد.

ماهش نارایانان درباره فیلم خود «تیک آف» بیان کرد: این اولین فیلمم است که داستان آن درباره تعدادی پرستار است که در یک بیمارستان در عراق گیر می افتند و توسط داعش به گروگان گرفته می شوند. فیلم برپایه یک رویداد واقعی ساخته شده است. 

وی درباره ساختار فیلم خود گفت: در هند مردم کمتر دوست دارند فیلم هایی مثل اثر من که درباره جنگ است، ببینند و شاید ۱۰ درصد از مردم هند از فیلم هایی مشابه اثر من استقبال کنند و به همین دلیل هم من فیلمم را به این جشنواره رساندم. 

این کارگردان درباره شباهت فیلم خود با «تایگر زنده است» گفت: ممکن است فیلم من به اندازه «تایگر زنده است» دیده نشده باشد اما شکست مالی هم نداشته و موفق بوده است. 

در ادامه اسامه عبید از کارگردانان «مبنی 125» گفت: از زمانیکه ما کودک بودیم همیشه با یک باور بزرگ شدیم و آن حقیقت قدس است به همین دلیل ما با تمام وسایل و ابزاری که داریم در کنار قدس می ایستیم. 

وی ادامه داد: من در دوره ای فیلمم را ساختم که آمریکایی ها تبلیغ می کردند که قدس پایتخت اسراییل شود و من احساس کردم باید کاری رسانه ای انجام دهم. به این ترتیب توانستیم ۱۴ شخصیت موثر در جامعه را از شاعر گرفته تا دیگر چهره ها در این فیلم گرد هم آوریم و با آنها گفتگو کنیم. قدس پایتخت ابدی و تنها پایتخت فلسطین خواهد بود و ما سعی کردیم این مفهوم را در فیلم خود برسانیم. 

در ادامه رواد الامین دیگر کارگردان «مبنی 125» درباره جزییات این فیلم اظهار کرد: من از جنوب لبنان هستم و در سال ۲۰۰۶ نوجوان بودم و در محله ای که کشتار در آن رخ داد زندگی می کردم. 

ماهش نارایانان درباره مساله گروگان گرفتن پرستاران هندی تصریح کرد: دولت هند سعی می کرد این اتفاق را مثل یک راز نگه دارد و آن را به کسی نشان ندهد. ما مجبور شدیم بخشی از فیلم را سانسور کنیم چون موضوع این فیلم را دولت هند نپسندید. در این فیلم به دولت آل سعود و حادثه رخ داده برای پرستاران در گرونگان گیری توسط داعش اشاره شد و هیچ کدام اینها مورد رضایت دولت هند نبود. حتی مشکل این پرستاران هنوز هم جزو اطلاعات طبقه بندی شده محسوب می شود. فیلم «تایگر زنده است» نیز به این موضوع پرداخته است اما فضایی فانتزی تر و غیرواقعی تر دارد.

وی تصریح کرد: به نظرم جشنواره فیلم مقاومت از جشنواره های مهم دنیاست چون حس و حال مقاومت را نشان می دهد. 

رواد الامین در بخشی دیگر درباره «مبنی 125» و عنوان آن توضیح داد: ساختمان ۱۲۵ نماد جایی بود که کشتار در آنجا رخ داد و یک ساختمان آتش نشانی بود و بعد نام فیلم را ساختمان ۱۲۵ قرار دادیم. 

اسامه عبید در ادامه این نشست گفت: دستاورد بزرگی است که کشوری بخواهد درباره مقاومت کاری کند چون این اقدامات باعث می شود که آن کشورها تحت تحریم های زیادی قرار بگیرند. محور مقاومت امروزه فقط به چند کشور محدود نمی شود و گسترش بسیاری پیدا کرده است. کاری که ابن جشنواره انجام می دهد این است که فیلمسازان حوزه مقاومت را در کنار هم جمع می کند تا با هم تبادل نظر داشته باشند. 

وی در پایان درباره اهمیت پرداختن به حوزه مقاومت عنوان کرد: وقتی برخی کشورها که موضوع مقاومت برایشان مساله است با هم متحد شدند تولیدات حوزه مقاومت هم افزایش یافت و درنتیجه مردم هم بیشتر سراغ این آثار رفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز