شاهرخ دولکو در شب موسیقی عنوان کرد:

جریان ها با یک مدیر شروع می شود و متاسفانه با یک مدیر خاتمه پیدا می کند

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۴:۳۷:۵۲
کد خبر: ۷۸۳۱۷۸
شاهرخ دولکو در شب موسیقی عنوان کرد: معضل بزرگی که در مملکت ما وجود دارد جریان ها با یک مدیر شروع می شود و متاسفانه با یک مدیر خاتمه پیدا می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، شب موسیقی در نهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه 11 آذر، با موضوع «تولید موزیک ویدئو» و اجرای رضا مهدوی، میزبان شاهرخ دولکو، نویسنده و کارگردان و رامین حیدری فاروقی، مستند ساز،پژوهشگر و کارگردان بود.

موسیقی همراه با تصویر، تأثیر گزار تر

دولکو در مورد لزوم ساخت ویدئو کلیپ بیان کرد: داستان ویدئو کلیپ از غرب شروع شده و به ما رسیده است و آنها به این نتیجه رسیده اند که موسیقی به تنهایی نسبت به موسیقی همراه تصویر، تاثیر کمتری بر مخاطب می گذارد.

فاروقی در مورد نسبت کمک کردن تصویر به موسیقی یا بالعکس گفت: قراردادی وجود ندارد. در ابتدا موسیقی همراه تصویر بوده است مثل آگهی های بازرگانی.

تصویر به ایجاد تعریف ذهنی از شعر در شنونده کمک می کند

دولکو در توضیحی از تاریخچه ساخت ویدئو کلیپ گفت: در غرب، در ابتدا ساخت ویدئو کلیپ به منظور بالا بردن فروش آلبوم ها صورت گرفت. اما آنچه در ایران اتفاق افتاد متفاوت بود. ما می خواستیم به موسیقی و شعرش چیزی اضافه کنیم. تصویر به ایجاد تعریف ذهنی از شعر در شنونده کمک می کند.

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا اول موسیقی وجود دارد و بعد برایش تصویر سازی می شود. اما در ایران ما بنا به سفارشات ویدئو کلیپ می ساختیم و بعد از موسیقیدان می خواستیم برایش موسیقی بسازد. در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نشده. حاصل نهایی، که ترکیب متوازن موسیقی و تصویر است، اهمیت دارد که باید دارای تاثیرگذاری روی مخاطب باشد، نه تقدم و تأخر ساخت موسیقی و تصویر.

برانگیختگی احساسی، ریشه اولیه ساخت ویدئو کلیپ

دولکو در مورد ریشه یابی ویدئو کلیپ اظهار داشت: این بحث در تاریخ سینما به زمان انقلاب شوروی برمی گردد. روس ها نظریه مونتاژ را دادند تا تداوم در ذهن تماشاگر به هم بخورد و یک معنی جدید به وجود بیاید.60 سال بعد این مونتاژ در آگهی ها و ویدئو کلیپ ها با ریتم تند در کنار هم قرار گرفت تا مخاطب تداوم را فراموش کند و فقط به یک حس عاطفی یا یک برانگیختگی عاطفی دچار شود. در حقیقت مونتاژ کاری می کند که شما از تفکر و تعقل دور شوید و یک حس عاطفی بگیرید، این ریشه اولیه ویدئو کلیپ است.

سنت ویدئو کلیپ سازی در تلویزیون، مدیون عبدالله گیویان

فاروقی نقش تلویزیون برای عرضه موسیقی را در فعال شدن این صنعت دارای اهمیت ویژه توصیف کرد.

دولکو، سازنده اولین ویدئو کلیپ تلویزیون، سنت ویدئو کلیپ سازی در تلویزیون را مدیون عبدالله گیویان دانست و گفت: در آن زمان ایشان معاونت پژوهش های برنامه ای سازمان را بر عهده داشتند. مطرح کردن یک مدیوم جدید و کاملا غربی در رسانه ملی خطر بزرگی بود که ایشان این خطر را کردند. متاسفانه روند ویدئو کلیپ سازی با رفتن آقای گیویان خاتمه پیدا کرد. معضل بزرگی که در مملکت ما وجود دارد، همه این جریان ها با یک مدیر شروع می شود و متاسفانه با یک مدیر خاتمه پیدا می کند.

در ادامه همین مبحث، فاروقی اظهار امیدواری کرد که با این برنامه، لزوم پخش مجدد ویدئو کلیپ ها از تلویزیون یادآور شود. 

دولکو بدترین شیوه تصویر سازی را نوع مستقیم آن دانست، بدین معنا که به عنوان مثال وقتی می گویند گلستان، تصویر گلستان نمایش داده شود و ادامه داد: ایماژ و تصویر سازی همیشه بر هم پای کلمات جلو رفتن مقدم است.

آیا می توان برای موسیقی اصیل ایرانی نیز ویدئو کلیپ ساخت؟

دولکو پاسخ داد: هیچ مانعی ندارد. برای هر نوع موسیقی می توان تصویر ساخت.

شبکه 4 برنامه ای را به پخش موسیقی اختصاص می دهد

دولکو شبکه های ماهواره ای و اینترنتی را بهترین فضا برای عرضه ویدئو کلیپ ها دانست. وی افزود: صحبت های اولیه ای برای تهیه یک ویژه برنامه برای ویدئو کلیپ در شبکه چهار شده است.

«شب موسیقی» یکی از برنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز