معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه مسیر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور است

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۵:۵۹:۲۴
کد خبر: ۷۸۳۳۸۵
حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه مسیر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور است
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه جامع به نمایشگاه های کتاب در کشورهای همسایه می تواند ظرفیت های موجود در روابط فرهنگی با آنها را ارتقاء دهد، گفت:
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : روابط فرهنگی ما با قطر در حال حاضر به نوعی تعریف شده است که از تحولات جدید یکدیگر در زمینه های مختلف فرهنگی به ویژه در صنعت چاپ و نشر اگر نگوییم بی اطلاع ، کم اطلاع هستیم .
 
وی اظهار داشت : طی سالهای گذشته نویسندگان جوان و قدرتمندی در هر دو کشور پا به عرصه گذاشته اند که شناخت آنها از یکدیگر می تواند ظرفیت های مغفول طرفین در زمینه مبادلات فرهنگی به ویژه در امور مربوط به کتاب را آشکار تا امکان استفاده مطلوب از آن ایجاد شود.
 
جوادی که به عنوان میهمان ویژه ایران در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی دوحه شرکت کرده است ، گفت : به همین منظور تلاش می کنیم تا با انجام برنامه های متنوع فرهنگی از جمله دعوت از نویسندگان قطری برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود ، زمینه همکاری های بیشتر بین نسل جوان دو کشور را فراهم کنیم.
 
به گفته معاون فرهنگی وزارت ارشاد، مقامات قطری علاقمند به مشارکت در نمایشگاه تهران هستند و روابط خوب دو کشور طی دو سال اخیر هم به این علاقه افزوده است لذا می بایست در برنامه های آتی فرهنگی کشور از طریق اقداماتی مانند توجه بیشتر به مبادله آثار، جایی برای این علاقه مندی باز کرد.
وی گفت : تمرکز بر روی کالاهای فرهنگی از جمله کتاب از سیاست های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به نظر می رسد بخش زیادی از آثار هنری ما به لحاظ ذائقه به کشورهای عربی به ویژه قطر نزدیک است لذا این کشور می تواند بازار خوبی برای تولیدات فرهنگی ایران و بالعکس باشد .
جوادی با بیان اینکه اگر اقتصاد فرهنگ در کشور را وسیع تر در نظر بگیریم امکان مبادله آثار هنرمندان و نویسندگان دو کشور فراهم خواهد شد، گفت : یکی دیگر از زمینه های توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور حوزه بازیهای رایانهای است که در حال حاضر ایران در این زمینه دستاوردهای خوبی کسب کرده است .
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره نمایشگاه بین المللی کتاب قطر هم اظهار داشت : این نمایشگاه امتیازات خوبی مانند حضور پر رنگ ناشران کشورهای اسلامی ، آخرین کتاب های منتشره در جهان اسلام، دسترسی آسان و فضای مناسب داشت و اگر چه انجام برخی اقدامات برای بهتر شدن نمایشگاه لازم بود اما به نظر من وزارت فرهنگ قطر به خوبی از عهده برگزاری این نمایشگاه بین المللی بر آمده است و ما به دنبال استفاده از نکات مثبت این آن هستیم.
 
وی اضافه کرد : از قضا بسیاری از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب قطر، تجربه حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را هم دارند و در گفت وگوی حضوری با آنان علاقه مندی خود را برای حضور مجدد در تهران اعلام کردند. آنها حضور در تهران را مغتنم می دانند چرا که این نمایشگاه بازار خوبی برای آنها محسوب می شود و تجربه متفاوتی را نصیب آنان می کند و استقبال گسترده مردم از نمایشگاه هم برایشان جذاب است .
معاون وزارت ارشاد در عین حال گفت که در حال حاضر مشکلاتی در زمینه برپایی نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد که امیدواریم در دوره جدید این مسائل را بر طرف کنیم .
جوادی درباره کیفیت حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب دوحه هم گفت که به نظرم در اندازه ظرفیت های واقعی خود در این نمایشگاه شرکت نکردیم . می توانستیم بهتر شرکت کنیم اما این امر محقق نشد.
وی اظهار داشت : نگاه ما بیشتر معطوف به نمایشگاههای معروف کتاب در جهان است در حالی که اگر نگاه جامع خود را به سمت منطقه از جمله قطر برگردانیم موفق تر خواهیم بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت بخش خصوصی و حمایت از فعالیت آنان را یکی دیگر از راههایی برشمرد که می تواند ظرفیت های حضور ناشران ایرانی در نمایشگاههای مختلف را تقویت کند .
جوادی ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه های دقیق و جامع تر مسیر حضور ناشران ایرانی در نمایشگاههای منطقه وجهان هموارتر شود تا نمایندگان بهتری برای کتاب ایرانی باشند. 
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه روز پنجشنبه ٨ آذر با حضور رییس مجلس شورا و وزیر فرهنگ و ورزش قطر ، سفرای خارجی و ناشران داخلی و خارجی در محل نمایشگاههای بین المللی قطر افتتاح شد.
'احمد بن عبدالله بن زید آل محمود' رییس مجلس شورا و 'صلاح بن غانم العلی' وزیر فرهنگ و ورزش قطر بعد از افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه با استقبال 'محسن جوادی' معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان از غرفه های ناشران ایرانی در این نمایشگاه بازدید کردند.
همچنین 'جاسم احمد البوعینین' رییس نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه در دیدار معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تحسین دستاوردهای ارزنده جمهوری اسلامی ایران در زمینه برپایی نمایشگاه های بین المللی کتاب، خواستار استفاده از تجارب کشورمان در این زمینه شد .
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با تقدیر از برگزاری مطلوب نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه و ابراز خرسندی از حضور ناشران ایرانی در آن، آمادگی کشورمان برای توسعه روابط فرهنگی دو کشور به ویژه همکاری های مربوط به کتاب را اعلام کرد.
محسن جوادی گفت : ما موفقیت شما را موفقیت خود می دانیم و حاضر هستیم در این ارتباط همه نوع همکاری با برادران خود در قطر داشته باشیم .
 
جوادی با دعوت از البوعینین و سایر مسئولین دست اندر کار نمایشگاه دوحه برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، از همکاریهای او با ناشران ایرانی حاضر در نمایشگاه تشکر و ابراز امیدواری کرد که روابط فرهنگی دو کشور طی سالهای آینده شاهد رشد و شکوفایی بیشتر باشد.
 
بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ورزش قطر که متولی برپایی این نمایشگاه است مجموعا ٤٢٧ انتشاراتی از داخل و ٣٠ کشور خارجی در نمایشگاه امسال که ١٠ روز ادامه خواهد داشت ، حضور دارند.
در این نمایشگاه علاوه بر رایزنی فرهنگی ایران در دوحه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انتشارات احسان ، دار الثقافه و الفن الایرانی و انتشاراتی کانی مهر از ایران حضور دارند .
کتابهایی که شرکت های انتشاراتی ایرانی در این نمایشگاه عرضه کرده اند عمدتا شامل موضوعاتی از قبیل فرهنگ و هنر ایرانی ، ادبیات ، گردشگری و ایران شناسی است .
 
در نمایشگاه امسال کتاب دوحه ، فدراسیون روسیه به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه معرفی و به بخش کودکان هم توجه ویژه ای شده است .

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز