به یاد بزرگان موسیقی؛

۱۶ آذر سالمرگ جواد معروفی خالق خوابهای طلایی/ بشنوید

۱۳۹۷/۰۹/۱۶ - ۱۲:۵۱:۵۷
کد خبر: ۷۸۴۷۸۷
۱۶ آذر سالمرگ جواد معروفی خالق خوابهای طلایی/ بشنوید
امروز سال روز درگذشت جواد معروفی نوازنده نامدار و پر آوازه پیانو که سالیان زیادی از عمر خود را صرف تعلیم و آموزش علاقمندان به عرصه هنر نمود، است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا ؛ 16 آذر ماه سالروز درگذشت جواد معروفی نوازنده زبر دست پیانو می باشد ، این آهنگساز و نوازنده ، فرزند استاد موسی معروفی نوازنده تار بود.

وی در سال ۱۲۹۱ در تنگه لته ساری به دنیا آمد.پدرش موسی معروفی، از شاگردان برگزیده درویش خان و از موسیقی‌دانان بزرگ دوره خود بود.  در همان دوره کودکی مادرش را از دست داد و در خانواده پدری بزرگ شد. در ۱۸ سالگی با شمس الزمان ازدواج کرد. حاصل این ازدواج چهار فرزند بود، او در طول عمر خود سعی در آشتی دادن موسیقی سنتی و غربی داشت.

جواد معروفی

آموزش موسیقی را نزد پدر آغاز کرد؛ تار می‌نواخت و با نواختن ویولن نیز آشنا شد. بعد از دوره ابتدایی، در ۱۴ سالگی و در دوره‌ای که کلنل وزیری مدیر هنرستان ملی موسیقی بود، به تحصیل در آن جا مشغول شد. به پیانو روی آورد و نزد خانم تاتیانا خاراتیان به یادگیری تکنیک نوازندگی پیانو کلاسیک مشغول شد. اتودها و پرلودهای فردریک شوپن، سونات‌های ولفگانگ آمادئوس موتسارت، لودویگ ون بتهوون، فرانتس شوبرت و فوگ‌های باخ را با مهارت می‌نواخت. در کنار موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی را هم ادامه داد و تحصیلات موسیقی را نزد علینقی وزیری کامل کرد.

در ۲۱ سالگی، در ۱۳۱۲، به دلیل استعداد شگرفش در موسیقی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و معلم موسیقی مدارس تهران شد و به آموزش سلفژ و دیکته موسیقی در هنرستان پرداخت. از ۱۳۱۹، هم‌زمان با افتتاح رادیو به این مؤسسه پیوست و سال‌ها تک نواز پیانو بود. از ۱۳۳۲ به سرپرستی موسیقی رادیو منصوب شد و هم‌زمان با آن به عضویت شورای عالی موسیقی درآمد. معروفی همچنین رهبر ارکستر شماره یک و رهبر ارکستر گل‌ها بود. او تنظیم‌کننده آهنگ‌های علی اکبر شیدا، عارف قزوینی، رکن‌الدین مختاری و درویش خان و بسیاری دیگر از آهنگسازان معروف ایرانی بوده‌است.

جواد معروفی

خودش می گفت :

«سبک من را انوشیروان روحانی، اردشیر روحانی، افلیا پرتو، مهین زرین پنجه و ساسان محبی خوب می‌نوازند. آن‌ها شاگردان خوبم بوده‌اند. آنها، هم موسیقی ایرانی را می‌دانند و هم موسیقی غربی را. موسیقی ایرانی را وقتی به شاگرد درس می‌دهیم که دست روان داشته باشد و موسیقی کلاسیک را زده باشد. چون موسیقی کلاسیک دست را روان و نت خوانی را قوی می‌کند. بعداً موسیقی ایرانی به او درس می‌دهیم، چون موسیقی ایرانی تکنیک مفصلی دارد.»

وی در بامداد روز سه شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۷۲ در تهران درگذشت و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده‌است.

جواد معروفی

 

آثار جواد معروفی برای پیانو:

فانتزی ژیلا

خواب‌های طلائی (موسیقی فیلم)

کوکو

دستگاه‌های موسیقی ایرانی در پیانو

عاشورا

راز خلقت و فراق

پیش درآمد اصفهان (تنظیم برای پیانو)

رومی

پرلود شماره ۵٬۴٬۳٬۲٬۱

رومینا

طبیعت

راپسودی اصفهان.

 

(در ادامه قطعه خوابهای طلایی ساخته جواد معروفی را بشنویم)

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز