گفتگوی برنا با وحید ندایی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون؛

کسانی که با رانت وارد سینما می‌شوند خیلی زود کنار می‌روند/ یاد گرفته‌ام صبر پیشه کنم و به آینده امیدوار باشم/ زمان به عقب برگردد بازهم به سینما رو می‌آورم

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۸۵۰۵۶
کسانی که با رانت وارد سینما می‌شوند خیلی زود کنار می‌روند/ یاد گرفته‌ام صبر پیشه کنم و به آینده امیدوار باشم/ زمان به عقب برگردد بازهم به سینما رو می‌آورم
وحید ندایی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، در گفتگو با برنا گفت: اگر زمان به عقب برگردد بازهم به سینما رو می‌آورم.

وحید ندایی از جمله بازیگرانی است که دوره آکادمیک سینما را پشت سر گذاشته و با علم پا به این عرصه گذاشته است. او که متولد  ۲۲ فروردین ۱۳۶۳ در رشت است، فوق لیسانس بازیگری سینما از اکتور آکسفورد هندوستان دارد و دوره دکترای پژوهشی کارگردانی سینما را در اکسفورد انگلستان پشت سر گذاشته است.

ندایی که در کارنامه‌اش فیلم متفاوتی مانند «هاتف» و «برادر» دیده می‌شود، از ۱۳ سالگی با سریال خاله سارا پا به عرصه بازیگری گذاشت و کارهایی از جمله رفقای خوب (نادر سلیمانی)، خالو حسین (سیران علیزاده)، اکنون در یک آینه (کاوه سجادی حسینی)، گذر از رنج‌ها (فریدون حسن پور)، برادر (جواد افشار)، هاتف (داریوش یاری)، رفقای خوب (نادر سامانیان)، یک برابر یک نیست، بچه‌های بهشت (خسرو معصومی) و ... را هم تجربه کرده و چند وقتی است به کارگردانی هم روی آورده است.

گفتگوی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون را در زیر می‌خوانید؛

photo_2018-12-07_18-45-32

آقای ندایی! به عنوان اولین سوال از دوران کودکی‌تان بگوئید که چطور گذشت؟

با سلام خدمت شما و تمامی همکاران و دست اندرکاران خبرگزاری وزین برنا و با تشکر از اینکه این وقت را در اختیار بنده گذاشتید.

بنده در یک خانواده فرهنگی بزرگ شده‌ام و از سن ۱۳ سالگی پا به عرصه بازیگری گذاشتم و در سن ۱۹ سالگی اولین فیلنامه جدی خودم را نوشتم و همچنین در سن ۲۰ سالگی اولین فیلم کوتاه خود را ساختم.

وقتی خبر قبولی کنکور را شنیدید چه احساسی داشتید و فکر می‌کردید روزی چه کسب و کاری (شغلی) را شروع کنید؟

بنده از روز اول به بازیگری و کارگردانی علاقه وافری داشتم و همیشه همین دنیا رو برای خودم ترسیم می کردم.

برای مخاطبان‌مان بفرمایید الان مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر با گذشت حدود ۱۸ سال از ورود به رشته بازیگری و کارگردانی، به‌رغم فراز و نشیب‌های فراوانی که در  این عرصه وجود دارد احساس بسیار خوبی نسبت به این کار دارم و اگر باز هم مجددا حق انتخاب داشته باشم قطعا این عرصه را انتخاب می کردم.

13116596_115493668871412_518528667_n

چطور با مشکلات کاری‌تان کنار می‌آیید؟

همیشه در هر کاری صبر پیشه کردن بهترین راه سپری کردن مشکلات است به‌خصوص در رشته کاری ما که مشکلات بسیار متعددی پیش روست اما همیشه یاد گرفته‌ام صبر پیشه کنم و به آینده امیدوار باشم و به صراحت عرض می‌کنم که رمز موفقیتم همین است.

چطور بین فعالیت شغلی و وظایف شخصی‌تان توازن برقرار می‌کنید؟

زندگی یک انسان طبیعی بر اصل توازن چیده شده و این نظم به زندگی انسان رنگ بوی خاصی می‌بخشد کما اینکه خداوند متعال با چرخه گردش دنیا، این را به همگان آموخت و اگر بنده هم می‌خواهم زندگی درستی داشته باشم قطعا باید در وهله اول با سعه صدر، گذشت و رعایت حقوق متقابل این توازن را رعایت کنم.

به عنوان یک فرد موفق چه صحبتی با جوانان خوش ذوق و خوش آتیه جامعه دارید؟

بهترین حرفی که می‌شود به جوانان باهوش و با انگیزه امروز زد این است که صبر و پشتکار خود را بالا ببرند و در شرایط سخت امروزی هیچ‌گاه از درگاه الهی ناامید نشوند و با تمام انرژی و تلاشی که دارند به سمت هدف‌شان پیش بروند زیرا بنده معتقدم هر چقدر سختی راه برای رسیدن به هدف بیشتر باشد شیرینی آن هدف لذت بخش‌تر خواهد بود و افرادی که واقعا لایق آن هدف باشند یقینا به آن می‌رسند و ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که رانت و رابطه هم می‌تواند این مسیر سخت را برای بعضی‌ها آسان‌تر کند ولی باید به آنها بگوییم این افراد شاید خیلی راحت به هدف برسند اما دو اتفاق دیگر اینجا خواهد بود اول اینکه آنها هیچ وقت لذت و تجربه‌ای که شما بدست آورده‌اید را در این مسیر سخت نخواهند داشت و دوم اینکه دقیقا به همان دلیل اول آنها در این هدف موفق نخواهند شد و باز این شما هستید که بازی را برده‌اید.

جناب ندایی! لطفا برای مخاطبان‌مان درباره کسب تجربه‌هایتان که طی این سال‌ها به دست آوردید بفرمایید؟

به خاطر صبور نبودن عزیزانی که در حرفه بازیگری و کارگردانی مشغول به کار هستند متاسفانه زمینه شهرت و حضور در این عرصه را برای برخی افراد سودجو رقم می‌زند که باعث می‌شود دست به هر کار و رانتی بزنند که به هر قیمتی شده  وارد این عرصه بشوند و همین بالا بودن تقاضا شرایط را برای ورود بعضی افراد سوءاستفاده گر به بهانه ورود دادن این عزیزان عاشق به عرصه بازیگری فراهم می‌کند و به قول عارفان قدیمی، عشق دیده انسان را کور می‌کند و این عزیزان فریب آنها را می‌خورند لذا تجربه من به این دوستان عزیز این است که هیچ بازیگری بدون زحمت و راحت نتوانسته وارد این عرصه شود و اگر هم احیانا وارد شده‌اند آنقدر کوچک و حقیر بوده‌اند که اصلا دیده نشوند و خیلی زود هم کنار گذاشته شده‌اند، جمع فعالان سینما خیلی هم بزرگ نیست و همگی از احوالات یکدیگر با خبر هستند و می‌دانند چه شخصی چگونه وارد این عرصه شده و مطمئنا کسی که با روش درست وارد این رشته نشده باشد را مورد استفاده قرار نخواهند داد پس فریب این افراد سودجو را نخورید و از طریق آکادمی‌های معتبر دانشگاه و داشتن تجربه پا به این عرصه بگذارید و مطمئن باشید اگر لایق هدف‌تان باشید به آن خواهید رسید.

photo_2018-12-07_18-47-21

چه برنامه‌های مدونی پیش رو دارید؟

به امید خالق هنر در سال‌های آینده در کنار بازی‌های بیشتر به فکر چند پروژه سینمایی و برنامه تلویزیونی هستم و تمرکز بیشتری روی آن خواهم‌ داشت. البته در سال آینده دو سریال «گاندو« به کارگردانی آقای جواد افشار و سریال «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزد آبادی را آماده پخش خواهم داشت ضمن اینکه به یاری پروردگار کار سینمایی خودم و یک سریال شبکه خانگی هم در حال مذاکره برای ساخت هستم.

در یک جمله بازیگری را تعریف کنید؟

بازیگری یعنی تجربه های دور از دسترس و بودن در کالبد افرادی که شاید هیچوقت نتوانید در زندگی عادی آن را تجربه کنید.

بهترین مشوق‌تان در این زمینه چه کسی بود؟

برای این شغل همیشه از اول مشوق‌ها کم هستند چون دنیای ناشناخته و دور از دسترسی برای اطرافیان جلوه‌گر است ولی بعدها همگی همراهت خواهند شد از این رو بنده هر شخصی را که در این راه چه سدم بوده چه حامی، مشوق خودم‌ می‌دانم و از آنها متشکرم چون کسانی که سد راهم بودند باعث شدند انگیزه در من ایجاد شود و آنهایی که حامی‌ام بودند باعث شدند انرژی در من افزایش یابد.

بهترین و بدترین خاطره کاری‌تان چه بوده؟

در کار ما چون در هر پروژه با دوستان جدیدی آشنا می‌شویم قاعدتا همیشه خاطرات خوب و دوست داشتنی رقم‌ می‌خورد و برای ما خوشایند است اما بنده چون ذاتا اتفاقات تلخ را در ذهنم نگه نمی‌دارم پس خاطره بدی از هیچ کار یا شخصی ندارم و همیشه سعی می‌کنم از لحظه لحظه زندگی‌ام در هر شرایط خوشایند یا ناخوشایند لذت ببرم پس تمام این اتفاقات برایم به خاطره خوب و به یادماندنی تبدیل می‌شوند.

photo_2018-12-07_18-49-08

سخن آخر

جا دارد در اینجا یک بار دیگر از زحمات شما سرکار تشکر کنم و ممنونم از اینکه این وقت را در اختیار بنده گذاشتید و ممنونم از خوانندگان این مصاحبه و یه حرف دل و خدا نگهدار و اینکه «هیچ جایگاهی و هیچ ثروتی ارزش از بین بردن انسانیت را ندارد و همیشه سعی‌کنیم انسان واقعی باشیم آن زمان است که هم جایگاه والا و ثروت فراوان به سمت شما سرازیر می‌شود، قلب خود را وسیع کنید و دیدتان را بلند»

گفت‌وگو: فرزانه حسنی

نظر شما
پرونده ویژه