پایان دوره جایزه جلال؛

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۱۱:۵۹:۴۱
کد خبر: ۷۸۵۵۳۶
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد
​آیین اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، شنبه شب 18 آذر تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا ، «اشرف‌ بروجردی»، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این برنامه سخن گفت. او با طرح پرسش که «چرا جلال؟»، اظهار داشت:کسانی که با نوشته‌های جلال خو گرفته باشند به این نکته می‌رسند که جلال در حقیقت با این نکته همراه بوده‌است که نویسنده در صبغه کارش تکلف نداشته باشد. او با همان زبان بدون تکلف و خودمانی بنویسد و همین هم، رمز ماندگاری او بود. جلال با ژرف اندیشی و نگاه عمیق و موشکافانه در تک تک حوادث و وقایع اطراف و با نگاه خودمانی و بی تکلف به رشته تحریر درمی آورد.

او سپس از دوران نوجوانی خود یاد کرد و گفت: ما در آن دانش آموز دبیرستان بودیم و با دوستان خود در خواندن آثار جلال و شریعتی رقابت داشتیم و شاید همین آثار هم بود که ذهن ما را ساخت چون در فضای سال های پیش از انقلاب جاذبه داشت. در آن برهه هم نویسندگان و هم اصحاب فرهنگ و هنر همه به نحوی علاقه‌شان را نسبت به جلال در نوشته‌ها و گفته‌هایشان ابراز می‌کردند. من حتی وقتی «غرب‌زدگی» را می‌خواندم جملات آن را در ذهنم حک می‌کردم و حتی همین امروز هم، جملات نخست آن را در یاد دارم: «غرب‌زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست‌کم چیزی است در حدود سِن‌زدگی». ‌

بروجردی ادامه داد: حسنین هیکل، روزنامه‌نگار شهیر مصری در جایی گفته بود رمز ماندگاری زبان فارسی حتی با وجود حملات متعدد بیگانگان بزرگانی چون سعدی و حافظ و نویسندگانی است که به حفظ آن کمک کرده اند. دانستن اینکه چه داریم و اینکه نسبت به آنچه داریم تعلق خاطر داشته باشیم، می‌تواند برایمان ماندگاری به همراه آورد و در این میان ادبیات فارسی می‌تواند ماندگاری را برای ایرانیان به دنبال داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه آثار جلال ماهیت داستانی دارند، تاکید کرد: تک تک اصحاب دانش و همه کسانی که علاقمند به آینده این سرزمین هستند، باید بکوشند ادبیات را که زبان فهم مطالب و انتقال مطالب به دیگران است، حفظ کنند و آن را برای نسل آینده به ارمغان آورند. علاقه‌مندان به آینده این سرزمین باید بکوشند که ادبیاتی که قابل فهم است و امکان انتقال مطالب به دیگران دارد، را حفظ کنند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گنجینه‌ای از داشته‌های فارسی از گذشته تا کنون است گفت: باید با هم تلاش کنیم و بکوشیم تا رمز جاودانگی که در کلام اصحاب قلم است، حفظ و نگهداری و به نسل آینده منتقل شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز