بررسی احتمال حذف پروانه ساخت در سینما / بخش اول

شادمهر راستین: حذف پروانه ساخت قدمی در استقلال هنرمندان است

۱۳۹۷/۰۹/۲۳ - ۰۱:۰۲:۰۰
کد خبر: ۷۸۶۱۸۹
شادمهر راستین: حذف پروانه ساخت قدمی در استقلال هنرمندان است
شادمهر راستین حذف پروانه ساخت را در سینما قدمی در راستای استقلال هنرمندان و سینماگران دانست.

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در رابطه با حذف پروانه ساخت در سینمای ایران گفت: مشخصاً مراحل بلوغ اعتماد به هنرمندان در کشور ما 4 دهه طول کشیده و در هر دوره این اعتماد به شکلی در گرو فعالیت خلاقانه هنرمندان تغییر کرده است.

راستین خاطرنشان کرد: سیاستمداران به خوبی می‌دانند که تأثیر هنرمند بر جامعه بسیار بیشتر از افراد سیاسی است و به همین دلیل سیاستمداران سعی بر کنترل هنر دارند. چنین وضعیتی تنها شامل امروز در کشور ما نمی‌شود و این وضعیت قبل از انقلاب نیز وجود داشته و قاعدتاً وجود نگرانی سیاستمداران را می‌توان طبیعی دانست اما هنرمندان باید از این وضعیت خارج شوند.

وی افزود: حذف پروانه ساخت برای هنرمندان سینما قدمی در ادامه اتفاقات انقلاب مشروطه است که یکی از دستاوردهایش می‌تواند استقلال هنر باشد. هنرمندان خواستار کمتر شدن تصدی‌گری دولت در هنر هستند.

این فیلمنامه‌نویس اظهار داشت: حذف دولت در صدور پروانه ساخت قدم اول و پس از گرفتن اختیار پروانه ساخت از دولت و سپردن آن به اصناف، مسأله دوم است. فعلاً هنرمندان باید به حذف دولت و سیستم‌های نظارتی بر محصولات هنری فکر کنند. دولتمردان و سیاستمداران باید نگرانی‌شان را نسبت به مسائل هنری و فرهنگی به هنرمندان بسپارند و حذف پروانه ساخت می‌تواند قدمی در راستای رخ دادن این اتفاق باشد.

نویسنده فیلم سینمایی «به همین سادگی» در پایان گفت: چنین درخواست‌هایی مطمئناً با واکنش‌هایی از سوی مدیران صورت می‌گیرد و فکر می‌کنم این درخواست می‌تواند شروعی بر بهتر شدن وضعیت استقلال هنرمندان باشد که حداقل تا دو دهه دیگر بعید می‌دانم اتفاق چندانی در این زمینه رخ دهد.

گفتنی است شادمهر راستین پیش از این فیلمنامه آثار سینمایی متعددی از جمله «آفساید»، «چند روز بعد» و «امروز» را نوشته است.  

نظر شما
پرونده ویژه