حضور اسپانسر در برنامه‌های تلویزیون؛

اسپانسرهای بی‌ربط به برنامه‌ها لطمه وارد می کنند!

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۵:۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۸۶۵۹۳
اسپانسرهای بی‌ربط به برنامه‌ها لطمه وارد می کنند!
محمود نظری در گفت و گو با برنا از حضور غیر تخصصی اسپانسرها انتقاد کرد و گفت: در واحد بازرگانی صدا و سیما باید افرادی با تخصص هنر حضور داشته باشند.

محمود نظری تهیه‌کننده تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار داشت: به شخصه وجود اسپانسر در برنامه‌های تلویزیونی را اتفاقی درست می‌دانم چرا که اسپانسرها با خود پول می‌آورند و طبیعی است که در ازای پولی که به پروژه تزریق می‌کنند انتظاراتی در راستای تبلیغ محصول خود دارند.

محمودی خاطرنشان کرد: زمانی حضور یک اسپانسر مشکل‌ساز می‌شود که آن اسپانسر با حضورش صورت مسأله را به طور کلی تغییر دهد و موضوع برنامه عوض شود. چند سال پیش به یاد دارم که یک کارخانه ساخت حشره کش اسپانسر یک برنامه خانوادگی شده بود و در برنامه مجری مجبور به تبلیغات این حشره کش بود که هیچ ارتباطی با برنامه نداشت و این بی‌ربط بودن به برنامه بسیار لطمه وارد می‌کرد.

وی افزود: باید در انتخاب اسپانسرها مدیریتی دقیق صورت گیرد. از طرفی متأسفانه وضعیت اقتصادی موجود و وابستگی برنامه‌های تلویزیون به حامی‌های مالی باعث شده تا فضای دلال‌پروری شکل بگیرد. یک تهیه‌کننده که با یک ایده روبرو است و برنامه را به شکلی با کارشناسی دقیق طراحی کرده وقتی مجبور به استفاده از اسپانسر می‌شود با وجود اینکه حامی مالی برنامه ممکن است بی‌ربط به برنامه باشد مجبور به بهم زدن کلیت اثرش می‌شود. متأسفانه اسپانسرهای ما به شکلی حرفه‌ای به موضوع نگاه نمی‌کنند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: در مناسبت‌های مختلف شاهد هستیم که یک منبع مالی خوب برای برگزاری یک جشن به صدا و سیما می‌رود و در آنجا از مسئولان انتظار دارد که از این جشن یک برنامه تلویزیونی ساخته شود، مجری در بین برنامه بارها نام اسپانسر را بیاورد، چند بار زیرنویس درباره محصول مورد نظر اسپانسر نمایش داده شود و در نهایت با چند هنرمند و خواننده که همیشه در تلویزیون دیده می‌شوند برنامه به پایان برسد و به همین سادگی یک برنامه مناسبتی ساخته می‌شود.

محمود اظهار داشت: یکی از راهکارهای درستی که می‌تواند تلویزیون را از این وضعیت نجات دهد این است که در واحد بازرگانی صدا و سیما افرادی با تخصص‌های هنری در این واحد حضور داشته باشند تا اسپانسرهای بی‌ربط به برنامه‌ها لطمه وارد نکنند. متأسفانه افرادی که در واحد بازرگانی سازمان حضور دارند بیش از هر چیز بیزینس‌من هستند و هیچ تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر ندارند. اگر از هنرمندان قدیمی تلویزیون برای مشاوره در بخش بازرگانی استفاده شود حضور اسپانسرها منطقی‌تر می‌شود و تبلیغات در برنامه‌ها به هیچ وجه باعث انزجار مخاطب نمی‌شود. 

نظر شما
پرونده ویژه