دیدار فرهنگی سفیر بلاروس؛

دیدار «یوری ایوانوویچ لازارچیک»، سفیر بلاروس با اشرف بروجردی

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۹:۵۲:۱۸
کد خبر: ۷۸۶۸۸۳
دیدار «یوری ایوانوویچ لازارچیک»، سفیر بلاروس با اشرف بروجردی
​«یوری ایوانوویچ لازارچیک»، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری بلاروس در ایران، با «اشرف بروجردی»، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، سفیر بلاروس با اشاره به بیست و پنجمین سال روابط دیپلماتیک ایران و بلاروس گفت: ما در موضوعات مختلف بین المللی، مواضع مشترک قابل توجهی با ایران داریم که در حوزه های اقتصادی و سیاسی بسیار قابل توجه است و در تعاملات بشردوستانه و فرهنگی هم در سطح متوسط بوده و کافی نیست. درباره ارتباطات بین کتابخانه ای، در گذشته قراردادی بسته شده و میان کتابخانه ملی ایران و بلاروس مراوده برقرار است و باید تداوم یابد و تحکیم شود.

او در ادامه به واقعه مهمی در تاریخ بلاروس اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته میلادی(2017)، پانصدمین سال انتشار نخستین کتاب چاپی در سرزمین ما بود. در سال 1517، فرانسیسکو اسکالینا، در شهر پراگ، کتابی به نام ساتیر منتشر کرد که مجموعه ای از دعاهای مذهبی بود چون در آن زمان کتاب هایی که نوشته می شد، عموما بن مایه مذهبی داشت. او همچنین 20 کتاب دیگر با موضوع انجیل نوشت. پس از آنجا، بلاروس و زبان بلاروسی، دومین جایی بود که چاپ شد چون در آن زمان در اروپای شرقی کتابی چاپ نمی شد. و اینها در یک کتاب به شکل فاکسیمیله گرد آمده و برای اهدا به کتابخانه های ملی جهان آماده شده است. البته سال آینده میلادی، یکصدمین سال تاسیس بلاروس است و به همین دلیل، کشور ما چندان دارای قدمت نیست. اگرچه زبان بلاروسی بوده اما در دوره جزء پادشاهی لیتوانی و بعد هم روس بوده است. البته با این وجود، ما نیز اسناد تاریخی هم داریم که البته خیلی کم است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همچنین در این دیدار گفت: تعاملات فرهنگی، نقش جدی بر نزدیک شدن ملت ها به یکدیگر دارد و زمینه ارتباطات اثر گذاری را ایجاد می کند .

او اضافه کرد: در بسیاری از مواقع  که سیاست کاربرد ندارد، یا چالش زاست، این فرهنگ است که می تواند پیش‌برنده مناسبات و مراودات باشد. ما در این نهاد فرهنگی، می توانیم اتاقی برای معرفی بلاروس در نظر بگیریم تا فرهنگ این کشور به مردم ما بیش از پیش بشناساند. 

او در ادامه به ظرفیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای همکاری های فرهنگی بین کشور اشاره کرد و گفت: ما همواره علاقه مندیم تا در حوزه تعاملات فرهنگی با بلاروس همکاری مستمری داشته باشیم چرا که معتقدیم تبادل تجربیات باعث رشد متقابل ملت ها می شود و بسیار مهم است. برای ما، دیجیتال سازی اسناد بسیار مهم است زیرا انتقال اطلاعات به نسل های بعد و برای اصحاب فکر و فرهنگ اهمیت دارد

در پایان این نشست، لازارچیک رسما از بروجردی دعوت کرد تا در اجلاس ایفلا که اکتبر 2019 در بلاروس برگزار می شود، شرکت کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز