امیر نوری پیشکسوت برجسته رادیو عنوان کرد:

جشنواره بین المللی رادیو فرصتی برای انتقال فرهنگ ایرانی است

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۱۳:۵۳:۰۷
کد خبر: ۷۸۷۹۱۰
امیر نوری در طول دوران کاری خود سوابق درخشانی در زمینه های متعدد کارگردانی، تهیه کنندگی، بازیگری ،نویسندگی و گویندگی دارد که نشان از اهتمام و علاقه مثال زدنی او به رادیو است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا ؛ امیر نوری  از جمله افرادی است که از دوران کودکی علاقه فراونی به ادبیات و مفاهیم زبان فارسی داشته است.این جاذبه آنچنان بود که  وی در سال 1338 جذب فعالیت هایی رادیویی شد و همکاری با این رسانه را  آغاز کرد. وی در طول دوران کاری خود سوابق درخشانی در زمینه های متعدد کارگردانی، تهیه کنندگی، بازیگری ،نویسندگی و گویندگی دارد که نشان از اهتمام و علاقه مثال زدنی او به رادیو است.  استاد امیر نوری در بررسی زوایای مختلف این رسانه و همچنین جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا چنین گفت :

رادیو یار تمام عیار زبان فارسی

 استاد امیر نوری پیشکسوت برجسته رادیو ضمن بیان اینکه رادیو کماکان مهمترین و تاثیر گذارترین رسانه است گفت: در شرایط فعلی رادیو مانند دانشگاه بزرگی عمل می کند  که هرگز جایگاه آن در میان خیل عظمی از رسانه های نوظهور دچار تقلیل نمی شود. زیرا این رسانه در ایران ، علاوه بر وظایف دیگری که دارد، مبلغ زبان فارسی است که به لحاظ جنبه های گوناگون ادبی، قدمت و مفاهیم بسیار غنی فرهنگی آن در دنیا کم نظیر است. در کجای دنیا می توان افرادی مانند حافظ ، سعدی ،مولانا،فردوسی و افراد برجسته و اشخاص دیگری را پیدا کرد که به لحاظ سبک های ادبی و غنای محتوایی دارای آثار مشابه باشند؟! در همین راستا رادیو ، به عنوان شاخص توانست در مقاطع زمانی معاصر که گویش ها و لهجه در معرض تغییرات گوناگون بود، کمک شایانی به حفظ بعضی از مضامین پایه در ادبیات فارسی کند. ما در کشورمان بالاترین و ارزشمند ترین آثار فرهنگی و ادبی دنیا را داریم. از طرفی در هر کشوری وقتی استقلال و حفظ تمامیت ارضی در آن محقق می شود، یک زبان رسمی در آن کشور به همگان معرفی می شود که رادیو توانست کمک شایانی به حفظ زبان بنماید.

وی در خصوص ارتباط رادیو و تقویت زبان فارسی افزود: زبان از دو ویژگی لهجه و گویش برخودار است.این مسیله در آن سال ها به گونه ای بود که به خاطر قومیت ها مختلف و سطوح گوناگون اجتماعی ، چندین لهجه و گویش در ایران وجود داشت که اگر هدایت مناسبی صورت نمی گرفت ممکن بود منجر به تعدد و تکثر خوانش های  متون شود. همچنین از طرفی هم با توجه به راه اندازی رادیو در پایتخت کشور، تصمیم گرفته شد

لهجه حاکم بر تهران و همچنین گویش افراد تحصیلکرده  به عنوان معیار مطالب پخش شده از رادیو ، در نظر گرفته شود. در همین راستا انتخاب افراد برای همکاری و فعالیت در این رسانه نیز بر اساس دارا بودن دو ویژگی یاد شده در نظر گرفته شد.این روند بعد از سالها در کشور جا افتاد و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است .به همین ترتیب می توان گفت همه مردم ایران  از رادیو و گوینده های رادیو این سبک صحبت و گفتار را آموختند. 

وی درباره پیداش رسانه های جدید و نقش رادیو در میان طیف وسیعی از این رسانه ها افزود: این مورد بستگی به تفکر و مدیریت موجود در رادیو دارد. رادیو در کوران رقابت با سایر رسانه های جدید  مانند یک شاخص برای حفظ زبان، موثر و پر کاربرد است و این رسانه کماکان در بالاترین سطح آموزشی قرار دارد. رادیو باید مقام تاثیر گذاری خود را حفظ کند و اگر افراد فعال در این رسانه قواعد زبانی را رعایت نمایند، معیار و شاخصی همیشگی و  اثر گذار در این راستا خواهند بود. همچنین افزایش و توسعه دانش و اطلاعات در بخش های مختلف و متنوع باید به گونه ای باشد تا  کسی که تمام برنامه سازان رادیویی خود را به بالاترین سطوح ممکن برسانند.

وی در خصوص افزایش مخاطبان رادیو گفت: اگر تولید برنامه منطبق با اصول حرفه ای باشد، مردم مانند همیشه جذب رادیو می شوند. چون همه از رادیو گفتار شایسته را یاد گرفته اند که اثر همیشگی دارد. مانند صحیح خواندن و بیان دقیق واژه ها که کمک شایانی به جلب توجه مردم دارد. در کنار این مسیله افزایش محتوی و غنای برنامه ها نیز بخش دیگر این رویداد است.همچنین باید توجه کرد شبکه های تخصصی رادیو اگر در مسیر صحیح و حرفه ای باشند، می تواند بسیار مفید بوده و علاقه مندان بیشتری را جذب کند.وی در خصوص ادوار مدیریتی رادیو  نیز خاطر نشان کرد: در زمان دکتر شاه آبادی معاون فعلی صدای رسانه ملی، تفاوت های مثبت و مفیدی نسبت به سالیان گذشته در رادیو   ایجاد شده است  که یقینا نتایج آن را خواهیم دید

جشنواره رادیو فرصتی برای انتقال فرهنگی غنی ماست 

استاد نوری با اشاره به اهمیت ویژه جشنواره بین المللی رادیو  و اجلاس جهانی صدا گفت: به خاطر ماهیت بررسی دقیق آثار مختلف ،متنوع و متعدد مرتبط با رادیو در جشنواره بین المللی رادیو  و همچنین تشخیص برنامه های  قوی،این رویداد بزرگ  بسیار تاثیر گذار است. جشنواره باید محلی برای بازشونی کامل برنامه ها توسط مدیران و برنامه سازان باشد تا ارزیابی مناسب صورت گیرد. این روش تاثیر زیادی بر آموزش افراد فعال در رادیو دارد .

وی گفت :در حقیقت جشنواره رادیو محلی است که برنامه سازان داخلی با همکاران خارجی خود در فضاییصمیمی بیشتر آشنا شده و  این اتفاق منجر به آن می شود تا برنامه سازان رادیویی داخلی با فرهنگ ، تمدن و زبان های خارجی آشنا شوند .مسلما ثمره این آشنایی می تواند  فرهنگ و ادبیات فارسی  را بیشتر به جامعه بین المللی معرفی کند .در حقیقت این فضا فرصت مناسبی است تا آثار برجسته فرهنگی خودمان را به برنامه سازان رادیویی بین المللی ارائه کنیم. همچنین مفاهیم فرهنگی ما که آمیخته به ستایش از پروردگار بزرگ،پیامبر اسلام و ائمه معصومین علیهما السلام  است ، به معرفی جنبه های دینی و مذهبی ما نیز کمک می کند.

وی در خصوص برگزاری جشنواره رادیو گفت: این رویداد مهم نباید دچار تکرار شود و در هر مقطع زمانی باید ایده های نو و جدید بیشتری را در تمامی جلوه های آن شاهد باشیم . ضرورت مشورت بیشتر با محوریت دانش افزونتر که منتهی به هنر متعالی تولید برنامه های رادیویی شود باید  بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.جشنواره بین المللی رادیو واجلاس جهانی صدا محفلی است که حجم بسیار زیادی از مقالات علمی به آن ارائه می شود.یقینا دسته بندی این اطلاعات می تواند نقش بسزایی در هم افزایی و ارتقاء کیفی برنامه های مختلف رادیو ایفا نماید .زیرا با معرفی علم و دانش فرهیختگان که بدور از هر گونه اندیشه یا سلیقه انفرادی است و در آن با محوریت مشورت و مدد از اندیشه و فکر دیگران همراه است ما را به سطوح بالاتری هدایت می کند.به همین خاطر در پایان هر دوره از جشنواره ، این حجم از مطالب و محتوای تولید شده علمی و کاربردی توسط هیئت و اتاق فکری مجرب مجددا بررسی بشود و تاثیرات فزاینده آن مورد توجه قرار گیرد.

همچنین برای غنای هرچه بیشتر این اتفاق بسیار مهم رادیویی باید از خرد جمعی و تکیه بر مشورت عمومی فرهیختگان استفاده کرد و در این مسیر اصلا این نفرات را محدود نکنیم تا آنها بتوانند به راحتی تفکرات خود را اعلام کرده و بر اساس مصلحت تصمیم نهایی توسط مدیران اتخاذ شود.

 

نظر شما