میهمانی ادبی هیسپان تی وی برای «مارکز» بزرگ

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۲۳:۵۲:۰۰
کد خبر: ۷۸۸۱۵۳
میهمانی ادبی هیسپان تی وی برای «مارکز» بزرگ
بینندگان اسپانیایی زبان برنامه «بر بال سخن» هیسپان تی وی این بار با گوشه هایی از زندگی «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده بزرگ کلمبیایی آشنا می شوند که در سال 1999 به عنوان مرد سال آمریکای لاتین شناخته شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، برنامه «بر بال سخن» که هر هفته به معرفی زندگی یکی از مشاهیر فرهنگ، ادبیات و هنر، از کشورهای آمریکای لاتین می پردازد، به سراغ زندگی «گابریل مارکز» کلمبیایی رفته تا محبوبیت وی در آمریکای لاتین و دنیا را به تصویر کشد. 

«بر بال سخن» با اشاره به اینکه مارکز در بین کشورهای آمریکای لاتین به «گابو» مشهور بود، نشان می دهد که وی پس از درگیری با رئیس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش، به اجبار در مکزیک زندگی می‌کرد.

این برنامه با اشاره به معروفترین رمان مارکز، اشاره دارد به اینکه وی در سال ۱۹۶۵ شروع به نوشتن رمان صد سال تنهایی کرد و آن را در سال ۱۹۶۷ به پایان رساند. مارکز در سال ۱۹۸۲ برای این رمان، برنده جایزه نوبل ادبیات شد و در ۳۰ سال پس از نخستین چاپ این کتاب، بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت و به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده‌است.

در ادامه برنامه به مرگ وی اشاره می شود و اینکه پزشکان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که مارکز به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌است و درنهایت در  ۱۷ آوریل ۲۰۱۴  و در سن ۸۷ سالگی، در خانه‌اش در مکزیکو سیتی درگذشت. 

برنامه ادبی فرهنگی «بر بال سخن» بامداد یکشنبه ساعت 3:45 به وقت تهران از شبکه هیسپان تی وی به مدت 10 دقیقه پخش و بازپخش آن سه شنبه ساعت 5:45 و چهارشنبه ساعت 9:45 خواهد بود.

نظر شما