حمید نیلی عنوان کرد:

تئاتر استان ها، نیروی محرکه تئاتر کشور است

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۱۲:۰۲:۴۲
کد خبر: ۷۸۸۴۴۶
​«شب تئاتر» در یازدهمین نشست خود ، شامگاه شنبه 24 آذر، به موضوع « همایش برگزیدگان تئاتر استان ها» پرداخت. در این برنامه پیام دهکردی میزبان محمودرضا رحیمی، نویسنده، بازیگر و مدرس و حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای برنامه پیام دهکردی مجری کارشناس درخصوص تئاتر گفت: همه آن چیزی که امروز برداشت می کنیم محصول کاشت دیروز است. اگر امروزکاستی هایی در حوزه تئاتر داریم، بخشی از آن محصول عدم کاشت یا کاشت نادرست در دوران مدیریت های گذشته  است. در سال های گذشته جریانات آموزشی درست یا از  رخدادهایی مانند جشنواره ها حذف شده است و یا اگر اتفاق افتاده به شکل بیلانی و آماری بوده است و خروجی نداشته است.

مبنای ما در این کارگاه ها دانش افزایی بود و نه توان افزایی

کارگاه چند روزه ای برای آموزش، به همت جشنواره فجر و نادر برهانی و حمایت انجمن نمایشی ایران و تلاش های محمود رضا رحیمی اتفاق افتاده است. رحیمی در رابطه با تداول این کارگاه گفت:  برنامه آموزش توسط اداره کل هنرهای نمایشی، مبحثی است در ادامه جریان حرفه ای سازی و بازآموزی هنرمندان. این مقوله به هیچ عنوان موازی سازی با دانشگاه ها نیست بلکه بر گردن و عهده اداره کل هنرهای نمایشی است. مبنای ما در این کارگاه ها دانش افزایی بود و نه توان افزایی.

وی در رابطه با جشنواره تئاتر گفت: من به نمایندگی یک گروه تلاشگر و صدیق اینجا هستم تا سلام دبیر جشنواره، ستاد و قائم مقام را برسانم و از کل عزیزانی که در 36 دوره قبل تلاش کرده اند تشکر کنم.

تئاتر استان ها، نیروی محرکه تئاتر کشور

انجمن هنر های نمایشی 400 شعبه در سراسر ایران دارد. نیلی در مورد کارکرد این شعبات گفت: نیروی محرکه تئاتر کشور، تئاتر استان هاست. من 3 ضلع برای تئاتر در استان ها تعریف می کنم. یکی خود انجمن است که وظیفه پشتیبانی دارد. دوم بحث خود هنرمندان است که باید دغدغه های جامعه را آن گونه که هست ارائه دهند. ضلع سوم خودِ مدیران هستند که باید به انجمن ها و زبان تئاتر اعتماد کنند. نکته ای که وجود دارد این است که در حال حاضر وضعیت مالی تئاتر وضعیت خوبی نیست و بچه های تئاتر باید خودشان دست بر زانوی خود بگذارند و بلند شوند.

ورود 4 کار استانی، به بخش بین الملل

رحیمی در رابطه با جشنواره امسال افزود: اتفاق خوبی که امسال افتاد این بود که دبیر محترم این امکان را فراهم کرد تا گروهی منتخب به استان ها بروند و کار منتخبین استان ها را ببینند. انقدر کارها خوب بوده اند که شورای انتخاب با اصرار 4 کار را وارد بخش بین الملل کرده است.

تئاتر، صرفا تئاتر پایتخت نیست

نیلی در مورد انجمن توضیح داد: ما در مرکزمان تلاش می کنیم جاهایی که نیاز به فرهنگ سازی در حوزه تئاتر هست را پیدا کنیم و آن را به فضای تئاتر استان ها تزریق کنیم. به عنوان مثال در مشهد جایی برای ساخت کاری در مورد چهلمین سالگرد انقلاب اعلام حمایت کرد و ما این را  به گروه ها اعلام کردیم و کار تولید شد.همه بچه های تئاتر باید متوجه باشند که تئاتر، تئاتر پایتخت نیست. اگر بچه ها این را لمس کنند می توانند در شهر خودشان جریان ساز باشند. وظیفه ما ایجاد تعامل است.

در ادامه رحیمی با انتقاد از کارهای سفارشی ، لزوم ایجاد گفتمان تئاتری برای تولید اثر را متذکر شد و گفت: تئاتر در نیمه هوشیار هنرمند اتفاق می افتد . هنر نمی تواند سفارشی باشد و باید از دل هنرمند بجوشد.

محمد مهدی خاتمی، دبیر همایش برگزیدگان تئاتر استانی، مهمان تلفنی برنامه بود. دهکردی با انتقاد از مدیریت های سلیقه ای و عدم تداوم برنامه ها پرسید: چه تدبیری برای حفظ این حرکت دارید؟

خاتمی طولانی بودن دوره مدیریت را از عوامل موثر در تداوم برنامه ها برشمرد و ادامه داد: همایشی که در حال برگزاری است اتفاق بسیار مبارکی است که امسال با رویکرد آموزشی بوده است.

در سامان دهی تئاتر هنرمند از اهمیت بسیار پایینی برخوردار است

رحیمی در مورد بحث اسپانسر در تئاتر توضیح داد: در آیین نامه های تماشاخانه ها اعلام شده هر سرمایه گزاری نباید به اسم تهیه کننده وارد شود زیرا تهیه کننده شخصیتی است حقوقی و حقیقی و مورد تایید از سوی جامعه تئاتر و او باید از سرمایه گذار، سرمایه را بگیرد و در امر تئاتر مصروف کند. ما مشکلات بسیاری داریم چون در سامان دهی کلی تئاتر در کشور، هنرمند از اهمیت بسیار پایینی برخوردار است.

در پایان رحیمی از وزیر ، برای حضورشان در جشنواره و بخش آموزش سپاس گزاری کرد و از تئاتر شهر و کارگاه دکور تالار وحدت که با یک برنامه آموزشی، آموزشی برخورد کردند تشکر کرد.

نیلی  از مجموعه هایی که در حوزه فرهنگ سازی باید فعالیت کنند مانند شهرداری ها درخواست کرد تا به انجمن ها اعتماد کنند و اینطورجمع بندی کرد: آقایان مسئول، مقداری از پول تئاتر در تهران را برای تئاتر کشور هزینه کنید و ببینید چه جریانی ایجاد می شود. بعضی از کارها در استان ها لنگ 20 میلیون پول هستند.

«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی،تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز