تقدیر از تهامی نژاد؛

جایزه پژوهش سینمایی سال برگزیدگان خود را شناخت

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۸:۰۷:۲۴
کد خبر: ۷۸۹۴۹۱
​دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با معرفی برگزیدگان با حضور مدیران سینمایی در فرهنگستان هنر به کار خود پایان داد .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای این مراسم محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاره جایزه و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری گفت: هفته پژوهش را به پژوهشگران تبریک  می گویم ووظیفه خودم ‌می‌دانم از همه کسانی که در برگزاری این رویداد فرهنگی زحمت کشیدند به ویژه از استادان دانشگاه، هنرمندانی که پژوهش می‌کنند، از مجموع داوران، شورای علمی پژوهشی و مهندس حیدریان که تلاش بسیار کرد تا پژوهش در سینمای ایران به صورت سازمان یافته دنبال شود تشکر کنم. از حسین انتظامی هم که این نگاه را داشت تا ما این مسیر را پرقدرت دنبال کنیم نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تردید نداریم که سینمای ایران اگر متکی‌بر فعالیت‌های پژوهشی نباشد، مسیر آینده را که تا به امروز افتخارات زیادی به همراه داشته را نمی‌تواند به خوبی طی کند و امیدوارم با حضور شما عزیزان پژوهشگر فضایی برای پیشروی پرقدرت سینمای ایران در این مسیر فراهم شود.

در ادامه روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما نیز گفت: خوشحالم که مدرسه ملی سینمای ایران که برای پر کردن کاستی‌های پژوهش پا به عرصه وجود گذاشته در این رویداد مهم نقش داشته است.

وی افزود: چند سوال می‌پرسم و از شما می‌خواهم به آن فکر کنید. از چه زمانی، چطور و به چه دلایلی سینمای ایران در عرصه جهانی این جایگاه رفیع را کسب کرده است؟ اساسا حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بین‌المللی کجاست؟ این رفعت و بلندی را با چه متری می‌شود ارزیابی کرد؟ این سینما با جامعه و پدیده‌هایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و... چه نسبتی دارد؟ چه کسانی پول صرف این سینما می‌کنند؟ این سینما چگونه و کی کمدی و کی دچار بحران می‌شود؟ فکر می کنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیتی که هستیم اگر دغدغه سینما و فرهنگ  داشته باشیم گریزی از این سوالات نداریم و هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جواب‌های مفید به این پرسش‌ها پیش روی ما نیست.

در ادامه دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی گفت: بسیاری از همکاران من در نشست‌های تخصصی و مصاحبه‌ها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کرده‌اند بنابراین من هر مطلبی در این زمینه بگویم تکراری است.

احمد ضابطی جهرمی افزود: در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود به گونه ای که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین می‌کنم.

وی با بیان اینکه من نمی‌توانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست، بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیده‌های سینمایی است، اظهار داشت: من از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف می‌زد مورد تمسخر قرار می‌گرفت چه برسد کسی می‌خواست پایان‌نامه‌ای در این باره بنویسد. خودم وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلم‌ها انجام دادم استادم اجازه نداد مقاله‌ام را در کلاس بخوانم. این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.

جهرمی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در ایران و خارج به این رویداد رسیدند که این حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش کار خود را از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت وبعد متن فراخوان را ارایه دادیم.

وی گفت: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سه‌گانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارایه می‌شود.

در ادامه  این کراسم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نیز گفت: وظیفه دارم از آقای اربابی و همکارانش در برگزاری این رویداد تشکر کنم البته این جایزه در دوران مدیریت آقای حیدریان راه افتاده و امیدوارم تداوم پیدا کند. آنچه جانمایه اصلی را در هر حوزه‌ای تشکیل می‌دهد، تفکری است که معمولا مغفول واقع می‌شود.

انتظامی افزود: امیدوارم زمینه‌های توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاه‌ها، صنوف مختلف فراهم شود و ادامه داشته باشد. در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات سرعت تحولات بسیار بالاست هر چیزی در همسایگی این موارد قرار می‌گیرد، سرعت می‌گیرد. وظیفه خود می‌دانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کردند تشکر کنم.

در ادامه این مراسم از محمد تهامی‌نژاد کارگردان سینمای مستند به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.

در بخش دیگری از این مراسم از محمدمهدی حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی نیز قدردانی شد علیرضا رضاداد به نمایندگی از حیدریان این لوح تقدیر را دریافت کرد.

در ادامه مراسم برندگان دومین جایزه پژوهش سینمایی سال به شرح زیر معرفی شدند:

***بخش پایان نامه ها

1- شیوه های انتخاب و نمایش فیلم در سینمای ایران در دهه-ی 1380» آقای محمدرضا رسولی. 

2-مطالعه دلایل اجتماعی و ارتباطی شکل¬گیری واکنش ناخواسته در میان تماشاگران آثار اجتماعی سینمای ایران»، آقای امیررضا تجویدی، 

3- تحلیل مفهوم ژانر در سینمای ایران» آقای وحیداله موسوی

***بخش طرح های پژوهشی

1-تهیه و تدوین اصول، استانداردها و الگوهای ساخت، توسعه و بازسازی سینماها در ایران»، آقای دکتر علیرضا عینی فر 

2-امکان سنجی و شناسایی الزامات تامین مالی جمعی تولیدات بلند حرفه ای در سینمای ملی ایران»، آقای دکتر سیاوش صلواتیان 

***بخش مقالات

1-فرهنگ عامه و تاثیر آن در شکل گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران» آقایان دکتر سیدعلی روحانی و پویان غفاری.

2- برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی » خانم ساره امیری و آقای احسان بابایی

***بخش جایزه ویژه دبیر

 نظریه و روش شناسی سینه متریکس در مطالعات سینمایی: تحلیل سبک و فرم فیلمسازان سینمای ایران» ، آقای شهاب کلهر منفرد،

نظر شما
پرونده ویژه