در برنامه «رو در رو» مطرح شد:

پشت دولت های حامی آمریکا، خالی از حمایت مردم

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۴:۰۸:۳۱
کد خبر: ۷۸۹۵۹۱
پشت دولت های حامی آمریکا، خالی از حمایت مردم
بحران یمن و بی ثباتی در سیاست خارجی آمریکا در برنامه «رو در رو » بررسی و عنوان شد: جوانان یمن عامل شکست آمریکا و عربستان در محاصره شدید نظامی و اقتصادی شدند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا؛  برنامه «رو در رو» این هفته  بحران یمن و بی ثباتی در سیاست خارجی آمریکا را با حضور ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا بررسی و به روی آنتن شبکه چهار سیما برد.

ابتدا مراد عنادی مجری و کارشناس برنامه با طرح مسائل آمریکا و عربستان گفت: مجلس آمریکا دو قطعنامه علیه عربستان صادر کرد و یک تنش بین روابط آمریکا و عربستان به وجود آمده و پمپئو وزیر خارجه آمریکا با مجلس سنا همسو نیست و مایل به روابط دوستانه با آمریکاست.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا با بیان اینکه توقف جنگ یمن اراده بین المللی است، افزود: صعودی ها همه کارت های خود را در یمن تمام کردند و بعد از سه سال و ۸ ماه به جایی نرسیدند.

وی یاداور شد: اراده عربستان تصرف الحدیده بود و آمریکا و اروپا را هم با خود همراه کردند و در دو عملیات بسیار گسترده موفق به تصرف الحدیده نشدند. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: عربستان یکسال بر روی سقوط الحدیده کار کرد و همه امکانات را آماده کردند.

اکبری تصریح کرد: آتش بس عربستان یک عقب نشینی استراتژیک است و سازمان ملل هنوز هیچ کاری برای مردم یمن انجام ندادند.

وی ادامه داد: آتش بس فقط در محدوده الحدیده است و حزب الله هم با وجود نقض آتش بس رعایت کرده و کمیته صلح در استکهلم سوئد در حال تصمیم گیری و انعکاس مسائل است. 

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: آمریکایی ها یک قرن  است سیاست چماق و هویج را در پیش دارد و در حال حاضر شرایط دنیا چند قطبی و سخت است و مولفه های مختلفی باعث شده تا احزاب آمریکا دنبال یک مقصد باشند.

وی به مشکلات یمن پرداخت و افزود: در حال حاضر یمنی ها به دانش سلاح ها دسترسی پیدا کردند و جوانان یمن پیشرفت کردند. 

حسن بیگی اظهار کرد: حوصی ها جنگ را فرسایشی کردند و آمریکایی ها به صراحت اعلام کردند ۲۱.۵ تریلیون دلار بدهی دارند و آل سعود ۵۰۰ میلیون دلار توان مالی داشت و اقدامات حوصی ها روز به روز بهتر بود.

وی با یادآوری مسائل داعش گفت: در شکست های پیاپی در منطقه مقامات آل سعود باعث شد به مدرسه های یمن بمب ارسال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نگرانی ها امروز برای تصرف باب المندب و تنگه عبور انرژی غرب است و در این جریان شرق واکنش ندارد و منافع غرب در مخاطره است‌.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در بخشی از این گفتگو به افول آمریکا نیز اشاره و بیان کرد: کتاب هایی در آمریکا چاپ می شود که ترامپ را آخرین رئیس جمهور آمریکا می دانند و معتقدند همه چیز تمام می شود.

وی افزود: نگرانی آمریکایی ها برای افزایش سهم دموکرات ها در مجلس سنا است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در مباحث یمن و سعودی ها ترامپ افراطی عمل کرد.

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ائتلاف عربی پرداخت و گفت: عربستان نیروهای خود و ۹۰ درصد سربازان استیجاری دارد و در دو جنگ اخیر محاسبه کردیم چرا پیروز نشدند و نیروهای زمینی امکان پیروزی دارند که سربازان اجاره ای برای مردن نیامدند.

وی ضمن تحلیل اختلافات داخل عربستان سعودی گفت: گروهی موافق جنگ و گروهی جنگ را غیر معقول می دانند و با این وجود آمریکایی ها و سعودی ها ریسک های بزرگی می کنند.

حسن بیگی تاکید کرد: بن سلمان مرتب تغییر رویه و تغییر نظر می دهد و مانند روزهای پایانی حکومت شاه ایران شده و به هر کشوری می رفت موفق نبود.

وی مسائل ترامپ در آمریکا را هم موفق ندانست و ادامه داد: آمریکایی ها به هیچ یک از اهداف خود در یمن نرسیده و خاندان آل سعود هم چند پاره شدند و پول های عرب ها تمام شده است.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد مقاومت مردم یمن اظهار کرد: سعودی ها خروج یمن را در جریان بیداری اسلامی شکست خود می دانستند و تصور داشتند در تمام حوزه های جهان اسلام محق هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها به دلیل ارتباطی که با سعودی ها داشتند این تصویر ایجاد شده بود که محمد بن سلمان و آمریکا در جریانات بیداری اسلامی یمن سرکوب را به سرعت محقق خواهند کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: یمن را هوایی، دریایی و زمینی محاصره کردند و جدیدترین تجهیزات را به کار گرفتند و مردم یمن تصمیم گرفتند مقاومت کنند و هزینه یمن برای سعودی و آمریکا قابل برآورد است و خواهم گفت.

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: پنج تنگه ژئو استراتژیک در دنیا وجود دارد و این تنگه ها عمدتاً در اختیار مسلمانان است و عطش به قدرت آمریکا موجب می شود هر کدام از این تنگه ها درگیر انقلاب شود ورود کند.

وی ادامه داد: در منطقه همواره تلاش دارند ایران را محور قرار داده و عناصر مختلف را دخالت می دهند و وحشت آمریکا امروز در یمن از دستاوردهای بومی یمن است که می تواند نفت عربستان را به صفر برساند.

حسن بیگی افزود: انریکایی ها از دستاوردهای ایران هم وحشت دارند و از سوئی جوانان غزه هم به پهبادهایی دست یافتند و از جنگ و دستاوردهای خود فیلم می گیرند و به جهان نشان می دهند.

وی خاطر نشان کرد: در یمن محاصره شده نخ بخیه وارد نمی شود و چطور ممکن است موشک بزرگ از ایران ارسال شود؟ این دروغ ها خوراک داخلی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بن سلمان ۵۰۰ بسکه نفت را در صدور به آمریکا در جریان قطعنامه ها کاهش داده است.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: آمریکایی ها هر کشوری که در گردونه آنها نباشد را در جریان مقاومت می دانند و جمهوری اسلامی معتقد است هر کشوری باید استقلال سیاسی داشته باشد‌.

وی خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی توانمندی بالایی در حمایت از کشورها و دفع ارتش های بزرگ دارند عقل حکم می کند که مقابله نکنند در حالیکه اتکاء مردمی عامل پیروزی یمن و کشورهای جبهه مقاومت است و معادله جنگ بهم می خورد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین گفت: یکی از دلایل ناتوانی آمریکا و عربستان در مقابله با یمن مقاومت مردم است و در این پیروزی جمهوری اسلامی را مسبب می دانند و این هم نشان از قدرت جمهوری اسلامی دارد. 

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با طرح مسائل عربستان بیان کرد: عربستان انتحاری انجام داده و امام صادق هم این روزها را پیش بینی کرده بود.

وی ادامه داد: از ۱۵ کشور همسایه ایران در ۱۳ کشور آمریکایی ها مستقر شدند و مردم دنیا می بینند که ایران ۴۰ سال است که آمریکا را شکست دادند و الگوی خوبی هستند.

حسن بیگی به اتحاد شرق افغانستان اشاره و بیان کرد: آمریکایی ها کاری می کنند که کشورها به وحدت روی بیاورند.

وی تحریم های آمریکا را موجب اتحاد پولی خواند و گفت: ملت ها در کنار دولت ها هستند و دولت هایی که با آمریکا هستند، پشتشان خالی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در موقعیت فعلی ملت ها در اروپا با ایران هستند و ارتش اروپایی هم در حال فروپاشی است.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص هزینه های جنگ یمن بیان کرد: عربستان به لحاظ محیط داخلی شکننده است و همه نوه ها خود را شاهزاده می دانند و خود را شایسته تر از بن سلمان برای حکومت می دانند.

وی ادامه داد: بن سلمان کوچکترین ولیعهد بود و با آمریکایی ها به توافق رسید و با جریانات داخلی زمینه را برای تثبیت آینده خود ایجاد کرد و البته مسائل انرژی هم به مشکلات دامن زد و بن سلمان هیچ دستاوردی نداشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به از هم پاشیده شدن ائتلاف در حمایت از عربستان پرداخت و افزود: آینده بسیار مبهم است و حتی با جایگزینی بن سلمان مشکلات رفع نمی شود.

اکبری تاکید کرد: عربستان تا هیچ زمانی به اندازه امروز ضعیف نبوده و باید بتوانند تغییر و انتقال دولت و خرید انرژی را تضمین کند.

«رو در رو» به تهیه کنندگی سید مهدی حسینی و با اجرای دکتر مراد عنادی، کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما است و سه شنبه ها ساعت 19:00 به صورت زنده به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

 

نظر شما