گفت و گوی ویژه شب یلدا ؛

جوادانصافی : میوه های شب یلدا به رنگ طلوع و غروب آفتاب است

۱۳۹۷/۰۹/۳۰ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۸۹۷۲۶
جوادانصافی : میوه های شب یلدا به رنگ طلوع و غروب آفتاب است
شب یلدا یادآور خاطرات کودکی ما است که آخرین شب پاییز را در خانه ی بزرگ، خانواده دور هم جمع می شدیم , بزرگتر ها حافظ می خواندند و خوراکی های تابستانه مثل انار و هندوانه و آجیل را تدارک می دیدند .

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ شب یلدا یا چله یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است . در این جشن ، سپری شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم کره شمالی،که مصادف با انقلاب زمستانی است گرامی داشته می شود.

یلدا برگرفته از واژه سریانی به معنای زایش است  و شب چله هم مترداف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» وبیست روز بعد از آن را «چله کوچک» نامیده اند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن  را «میلاد خورشید» دانسته است.

اتحاد وهمبستگی مردم ،خوب زیستن ،و خوب  برخوردن کردن در این ایام،خصوصاً شب یلدا را باید الگوی زندگی خود قرار بدیم.

جواد انصافی بازیگر و کارگردان در خصوص شب یلدا گفت : یکی از آیین های برگزاری شب یلدا در اردبیل و آذربایجان این است که یک کاسه ماست را در وسط  قرار می دهند وبزرگ تر خانواده به صورت نمادین آن را برش زده و بین اعضای خانواده تقسیم می کند و همه باید آن را به عنوان شام بخورند.

یکی از پیامد های مهم شب یلدا خوردن شام سبک است و میوه های شب یلدا به رنگ طلوع و غروب آفتاب است .              

شب یلدا

بازیگر فیلم بدلی ادامه داد :یکی از مسائل مهم شب یلدا اتحاد و هم بستگی به وسیله دور هم جمع شدن است که برای صمیمی شدن در این شب ، میزبان به تعداد میهمانان کلوچه درست می کرد و داخل یکی از کلوچه ها ی یک مهره می گذاشت  و اگر این مهره به کسی می افتاد  به آن جایزه می دادند و به صورت غیر مستقیم یک آموزش مهم بوده که زمانی که می خواستند کلوچه ها را بخورند آن را نصف میکردند تا مهره را پیدا  کنند  که  این خود به معنی خوردن لقمه های کوچک تر است. غذا خوردن ایرانی را آموزش می داد و جز آموز ش های مهم در شب یلدا است. 

در شهرهای مختلف با توجه به رسم ها و آیین های مختلف فال می گرفتند که یکی از این فال ها ، فال انار است  وانار را نصف می کنند  در صورتی که انار شیرین بود همسر خوب ومتین و شیرین است و اگر ملس بود همسری متعادل  خواهند داشت  و اگر ترش بود می گفتند همسر ترش خویی از آن آنها خواهد شد.

 

 

 

نظر شما