در «شب روایت» مطرح شد؛

گردش مالی کتاب های کمک آموزشی ، حدود ۱۰۳ میلیارد تومان

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۳:۱۰:۵۴
کد خبر: ۷۸۹۷۴۹
گردش مالی کتاب های کمک آموزشی ، حدود ۱۰۳ میلیارد تومان
«شب روایت» در یازدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه ، با اجرای مسعود دیانی از شبکه 4 سما روی آنتن رفت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ در بخش اول برنامه همراه با محمد صادق علیزاده، خبرنگار و کارشناس حوزه ادبیات، بخشی از اخبارحوزه ادبیات در هفته گذشته مرور شد. علیزاده در مورد داغ ترین خبر هفته گذشته توضیح داد: تعدادی از ناشران کمک آموزشی و کنکور، به دیدار بعضی مراجع تقلید در قم رفتند که باعث موضع گیری برخی علما و مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با حذف تکالیف در مدارس شد. این اظهار نظرها در جو رسانه ای، بین رسانه های مختلف جریان های سیاسی، با نقدها و انتقادات بسیاری روبرو شد.یکی از این ناشران ادعا کرده که  این حجم از انتشار  کتاب های کمک آموزشی تنها مربوط به مهرماه است و در طول سال این اتفاق نمی افتد.

طبق نمودار منتشر شده از وضعیت بازار نشر در حوزه های مختلف در آبان ماه توسط موسسه خانه کتاب، بیشترین شمارگان انتشار در آبان سال جاری متعلق به کتاب های کمک آموزشی بوده است که گردش مالی آن حدود 103 میلیارد تومان بوده است.

در بخش گفتگو با موضوع «روایت اسارت» ، دیانی میزبان مهدی طحانیان، نویسنده «سرباز کوچک امام »وابوالقاسم طالبی، کارگردان و فیلمنامه نویس « بازگشت پرستوها» بود.

اسارت، یک میدان جنگ واقعی

این حجم از شیطنت و شجاعتِ شما که در کتاب نوشته اید  از کجا آمده بود؟

طحانیان پاسخ داد: این برمیگردد به آن اعتقادات عمیقی که ما داشتیم و اینکه طرف مقابلمان دشمن بود بنابراین همه جا سنگ تمام می گذاشتیم. دشمن با تمام ظرفیت و امکاناتش به میدان آمده بود و یک میدان جنگ واقعی در اسارت برای ما به وجود آورده بود و من خیلی از این میدان جنگ لذت می بردم چون از جنگ جدا شده بودم، و این برایم انگیزه ای شده بود تا اسارت را دوام بیاورم. به یمن آرمان های مقدس و حب سرشار ما به امام عزیز، روحیه ای باور نکردنی داشتیم تا در مصاف با دشمن جان بر کف عمل کنیم. ذره ای کوتاه آمدن در برابر دشمن باعث چشیدن ذلت و خواری می شد ولی چون هیچ وقت به خودمان فکر نکردیم و تنها به آرمان هایمان که سربازی امام و اسلام بود اندیشیدیم، سبب پیروزی ما در همه عرصه ها مقابل دشمنانمان شد.

طالبی در مورد ساخت فیلم «بازگشت پرستوها » گفت: من از قبل از آمدن آزاده ها تصمیم داشتم کاری در این مورد بسازم. هنگامی که آزاده ها قرار شد بیایند من به مرز خسروی رفتم و حدود 20 روز آنجا بودم و بعد به پادگان غدیر رفتم و حدود 20 روز هم آنجا بودم و با آزاده ها مراوده و مصاحبه داشتم. این دست نوشته ها خمیر مایه کار من شد. پژوهشی گسترده راجع به آزادگان کردم. 

به تصویر کشیدن وقایع، مانع از افسانه خواندن آنها در آینده

طالبی در رابطه با بحث باور پذیری آزادگان گفت: خداوند ناگهان امام را به جوانان این کشور داد و شجاعت امام به مردم انتقال پیدا کرد. سیاست حزب بعث این بود که اینها را خرد کند اما بچه ها آنجا یک سازمان مقاومت ایجاد کرده بودند. ممکن است سال ها بعد بگویند این چیزها افسانه است، ما برای جلوگیری از این حرف باید چیزهایی که خودمان دیده ایم و حس کرده ایم را به تصویر بکشیم.

وی در مورد صحنه هایی از فیلم که بازگوی خیانت افراد داخل کشور همزمان با اسارت رزمنده هاست توضیح داد: در کشور ما از ابتدای انقلاب عده ای راحت طلب و فرصت طلب هستند که نمی گذارند ثمرات انقلاب به مردم برسد و عده ای هم انقلابی بودند و الان هم هستند. ما پهنه کشور و تمام اینها را در فیلم در نظر گرفتیم و این را از اصل جامعه گرفتیم.

مرگ آگاهی، شاخص ترین محور کتاب «سرباز کوچک امام»

طحانیان در مورد شاخص ترین محور کتاب که مرگ آگاهی است گفت: ترس در ما زائل شده بود و مرگ را دست خدا می دیدیم.

طالبی در ادامه بحث در مورد صحنه های فیلم گفت: تمام صحنه های اسارت در فیلم برگرفته از واقعیت بودند. کشورهای دیگر تاریخی که ندارند را می سازند و ایجاد می کنند اما ما خودمان این تاریخ را داریم که گنجینه و پشتوانه ایست و باید آن را به تصویر بکشیم.

سختی های اسارت، سبب تغییر نگاه ما به دنیا

طحانیان در رابطه با عوض شدن جای گریه و خنده در صحنه های کتاب گفت: سختی های اسارت یک نورانیت و بصیرت خاصی در آزادگان ما ایجاد کرده بود و باعث تغییر نگاه ما به دنیا شده بود و اینها همه از عنایت خداوند به بچه های ما بود.

برنامه با خواندن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب سرباز کوچک امام به پایان رسید.

«شب روایت» چهارمین شب از « شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهارم سیما پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز