گفت وگوی هنری هفته؛

ایوب آقاخانی: «شیروانی داغ» یکی از بهترین نمایش‌های کارنامه من است

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۸۹۸۷۷
ایوب آقاخانی: «شیروانی داغ» یکی از بهترین نمایش‌های کارنامه من است
ایوب آقاخانی گفت: «شیروانی داغ» تا امروز نسبت به دیگر آثاری که روی صحنه برده‌ام می‌توان بگویم که جزو بهترین آثار من است. این نمایش یکی از محاسبه شده‌ترین، دقیق‌ترین و سنجیده‌ترین نمایش‌های من است.

ایوب آقاخانی کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها نمایش «شیروانی داغ» به کارگردانی وی در سالن ایرانشهر به روی صحنه می‌رود در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار داشت: من فیلم سینمایی «گربه روی شیروانی داغ» را دوران کودکی وقتی 8 سال داشتم دیدم  که من را بسیار مجذوب خود کرد و در ادامه پدرم با اشاره به اینکه این فیلم ساخته شده از یک نمایشنامه است تئاتر در ذهنم به خوبی شکل گرفت و ذهنم را به سمت خود برد.

وی افزود: حدود 4 سال پس از اینکه این فیلم را دیدم شروع به تعلیم دیدن تئاتر در هر زمینه‌ای کردم و بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را آموزش دیدم. «شیروانی داغ» تا امروز نسبت به دیگر آثاری که روی صحنه برده‌ام می‌توان بگویم که جزو بهترین آثار من است. این نمایش یکی از محاسبه شده‌ترین، دقیق‌ترین و سنجیده‌ترین نمایش‌های من است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: از زمانی که گروه تئاتر «پوشه» را تشکیل دادم رسالتی را در آن تعریف کردم و آن اینکه یکی از وظایف این گروه بی توجه نبودن به اتفاقات مهم جامعه توسط آثاری که تولید می‌کند به اندازه بضاعتش است. چنین دستاوردی معمولاً در ذهن من با متون تألیفی بدست می‌آمد و در تمام این سالها من آثار را به ضرورت مسائل جامعه نوشته‌ام و تولید کرده‌ام.

وی افزود: دو سال پیش ذهن من درگیر اجرای نمایشنامه «گربه روی شیروانی داغ» شد و در راستای سیاست‌های گروه سعی کردیم که این نمایش را به روی صحنه ببریم. با وجود اینکه من به نوستالژی کودکانه‌ام رجوع می‌کنم با تغییری کوچک سعی کردم تقدم و تأخر مضمونی اثر را تغییر دهم و دروغ که در تمام شریان‌های جامعه‌مان رسوخ کرده و آزاردهنده شده را مضمون و مسأله اصلی این اثر کردم در حالیکه مضمون اصلی «گربه روی شیروانی داغ» حرص و آز است. به همین دلیل می‌توان گفت «شیروانی داغ» نمایش ایوب آقاخانی و نمایشی مطلوب برای جامعه ایران در سال 1397 باشد.

آقاخانی در ادامه اظهار داشت: در این مدت که در تئاتر فعالیت می‌کنم بیش از هر چیز می‌توانم به این شرایط و دوستانی که دارم افتخار کنم. برای من هیچ چیز به اندازه اعتمادی که بزرگانی چون بازیگران «شیروانی داغ» به من دارند ارزشمند نیست. برای من بسیار لذتبخش است وقتی با تماسی تلفنی جواب مثبت را از بازیگران دریافت می‌کنم و این اعتماد به من برایم از هر چیزی لذتبخش‌تر است. همه بازیگرانی که در این نمایش بازی می‌کنند به من اجازه چندانی برای حرف زدن درباره مسائل مالی را ندادند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: اگر «شیروانی داغ» در ذهن مخاطبان ماندگار شده بخش زیادی از آن به دلیل انرژی خوبی است که در پشت صحنه وجود دارد. به هیچ‌وجه به دنبال کسب درآمد از سوی این نمایش نبودم و با این حال اگر نگاهی به کارنامه من در تئاتر داشته باشید متوجه می‌شوید هیچ‌گاه از شخصی گمنام برای حضور در اثر استفاده نکرده‌ام و این کار فقط به دلیل این بوده که افراد متخصص و با تجربه‌ای را می‌خواستم که اشتهای تجربه‌های بیشتر را دارند.

وی افزود: به نظر من بازیگر متوسط با پشت صحنه‌ای خوب از بازیگر خوب با پشت صحنه بد جلوتر است. من و هیچ یک از عوامل ساخت این نمایش با هم بحثی مالی نداشتیم و این نکته‌ای است که در این نمایش باید بیش از هر چیز مورد تحسین قرار بگیرد. تا زمانیکه تئاتر قوت و تخصص خود را بر روی اخلاقیات می‌گذارد مطمئناً با تمام سختی‌هایش زنده می‌ماند و به محض افتادن در مسائل تجاری، آن زمان، دقیقاً وقتی است که تئاتر سمت افول و نابودی می‌رود و من نگرانم که این اتفاق برای تئاتر ما رخ بدهد و چنین وضعیتی را در آینده می‌توان برای این هنر پیش‌بینی کرد.

آقاخانی تأکید کرد: اگر روزی همدلی‌های موجود در تئاترهایی که کار می‌کنم از بین برود دیگر دلم برای تئاتر تنگ نخواهد شد. از تک تک عوامل تولید این نمایش و به خصوص تیم 8 نفره بازیگران «شیروانی داغ» تشکر می‌کنم.

نظر شما