مصاحبه هنری هفته؛

مهین نویدی: سینما و تلویزیون بر اساس مرد سالاری و روابط است

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۷۹۱۶۶۸
مهین نویدی: سینما و تلویزیون بر اساس مرد سالاری و روابط است
گریم یکی از فا کتور های مهم در سینما ،تئاتر و تلویزیون است، که اصولا در طراحی شخصیت و انتقال مفاهیم کارکترها نقش مهمی دارد. در سال های اخیر شاهد این هستیم که متاسفانه اهمیت چندانی به بحث گریم داده نمی شود بخصوص در سریال های رئال که قرار است داستانی را در زمان فعلی روایت کند، معمولا به یک آرایش ساده بسنده می کنیم و تقریبااز هنر گریم بهره ای نمی بریم . بسیاری از طراحان با سابقه گریم معتقدند گران بودن ابزار و وسایل گریم باعث می شود که تهیه کنندگان نگاه جدی به آن نداشته باشند اما این مسئله قطعا به بحث زیبا شناسی ، استاتیک و موضوع شخصیت پردازی و متفاوت نشان دادن کارکتر ها آسیب می زند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ مهین نویدی گریمور و چهره پرداز سینما ، تئاتر و تلویزیون در خصوص آسیب های گریم گفت:در حال حاضر گریم های سینمایی و تلویزیونی به جای کمک به تغییر چهره بازیگر فقط حالت نمایشی پیدا کرده و به آرایش تبدیل شده است.

گریمور فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» ادامه داد : در اکثرا فیلم ها بدون شخصیت پردازی و تیپ سازی کار گریم را انجام می دهند و مقصر گریمورها نیستند بلکه تهیه کنندگان و کارگردانی که عوامل رو قبول میکنند باید رزومه کاری و دانش طراح و گریمور را بررسی کنند و بدانند این گریمور توانایی اجرای این کار را دارد یا خیر و به همین دلیل گریم برای شخصیت غیرقابل باور می‌شود.

مهین نویدی بیان کرد: من سال ها است که مدرس گریم هستم و طی این سال ها بعضی از شاگردان من بعد از گذراندن ترم یک یا دو با پیشنهاد کار از سوی تهیه کنندگان و عوامل فیلم به عنوان طراح گریم مشغول به کار می شوند که این باعث می شود طراحی و گریم نامناسبی داشته باشیم و هم اینکه از این فرد  به عنوان طراحی با کارهای بد یاد شود.

نویدی در رابطه با دستمزد طراحان گفت : طراح های پیشکوست و نامی از این قاعده جدا هستند و گروه های فیلم سازی این افراد را می شناسند و از این طراحان استفاده می کنند. اما ما گریمور هایی داریم که 8  یا 10 سال است که کار می کنند و بجای این افراد برای کمتر هزینه کردن از گریمورهایی استفاده می شود که مبتدی و تازه کار هستند.

این طراح گریم در ادامه این بحث افزود: اما نکته اصلی این است که 50 تا 60 در صد این نوع انتخاب ها براساس روابط است و سابقه کاری و نوع طراحی در نظر گرفته نمی شود .

وی درباره معضل اصلی گریم گفت : اکثر طراحان گریم، نوع گریم مناسب خانم‌ها را نمی شناسند؛ زن عروسک نیست هرلحظه آرایش کند زن زیبایی رو دوست دارد اما نه در هر شرایطی و زمان غم و شادی یا حتی مواقعی مثل آشپزی گریم و آرایش باید فرق داشته باشد. مثلا خانمی که می خواهد به هر دلیلی از همسرش جدا شود آرایش غلیظ نمی کند اما در بیشتر سریال ها و فیلم ها اینگونه نیست و دقیقا برعکس این موضوع دیده می شود.

وی در باره نوع گریم خانم ها و آقایان بیان کرد: سطح گریم خانما و آقایان باید یکی باشد مثلا نباید گریمور خانمی که 10 سال سابقه کاردارد با گریمور آقایی که 3 سال سابقه کار دارد کارکنند چراکه سطح گریم فیلم بالانس نمی شود. برای داشتن گریم های درست باید گریمورهایی انتخاب شوند که از لحاظ سابقه و تجربه کاری بهم نزدیک باشند و آن کار باعث زیبایی عرفانی و ظاهری بازیگر می شود. بعضی از عوامل فیلم براین نظرند که بجای استفاده از گریم از آرایش ساده استفاده کنند واین مسئله هم باعث زیبایی می شود و آرایش و گریم بیش از حد باعث زدگی مخاطب از این فیلم ها وسریال ها می شود.مثلا خانمی با چادر نیازی به گریم و آرایش بیش از حد ندارد و باید حرمت چادر حفظ کنند.

طراح گریم فیلم سینمایی «ایران برگر» در خصوص کلاس های آموزشی و معرفی شاگردان گفت : کسانی که به قصد کار سینمایی وارد این عرصه می‌شوند و با استعداد هستند به عنوان دستیار به افراد مختلف معرفی می کنم تا جای پیشرفت داشته باشند ، و من در آموزشگاه «خور مهر» خانم پوران درخشنده فعالیت می کنم.

نویدی در انتها افزود : در سینما ما خانم‌ها به حق خود نرسیده‌ایم . چند سال گذشته هر گریموری که کارش خوب بود به کار گرفته می شد اما در حال حاضر افرادی به کار گرفته می شوند که رابطه های قوی تری دارند . متاسفانه در سینمای ما مرد سالاری و رابطه بیشترین کاربرد را دارد.

 

نظر شما