در نشست خبری نمایش «محبوبه‌ها» مطرح شد / بخش اول

آسیب‌شناسی روابط خانواده‌های ایرانی / «محبوبه‌ها» خیانت را بررسی می‌کند

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۵:۰۹:۰۰
کد خبر: ۷۹۱۹۰۴
آسیب‌شناسی روابط خانواده‌های ایرانی / «محبوبه‌ها» خیانت را بررسی می‌کند
عوامل نمایش «محبوبه‌ها» ژاله صامتی (کارگردان و بازیگر)، نوشین تبریزی (نویسنده و بازیگر)، مارال فرجاد و بهناز نازی (بازیگر) با حضور در خبرگزاری برنا از این نمایش و معضلات تئاتر گفتند.

ژاله صامتی بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «محبوبه‌ها» به کارگردانی و بازی وی به روی صحنه می‌رود در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار داشت: پس از دو سال تصمیم گرفتم متنی را به روی صحنه ببرم، کار در تئاتر مثل تصادف با هجده‌ چرخ است و با اوضاع مالی و حمایت‌هایی که صورت نمی‌گیرد این وضعیت سخت‌تر و بدتر می‌شود.

صامتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از روز دوم بدون تبلیغات سالن نمایش «محبوبه‌ها» پر بود. تئاتر دغدغه همه ما است و همیشه پس از مدتی که از آن دور هستیم برای بهتر شدن حالمان و لذت بردن از هنر بازیگری و نمایش به سراغ تئاتر می‌رویم.

وی افزود: من بیش از هر چیز قصد داشتم که در این نمایش تنها در جایگاه کارگردان باشم اما به اصرار دوستان و نوشین تبریزی که نویسنده این نمایش است کوتاه‌ترین نقش را انتخاب کرده و در آن حضور پیدا کردم. «محبوبه‌ها» اینگونه شکل گرفت که من با نوشین تبریزی تماس گرفتم و از او خواستم که اگر متنی آماده دارد آن را به روی صحنه ببریم، تبریزی نمایشنامه آماده‌ای نداشت، از من خواست با هم صحبت کنیم و طی صحبت‌هایمان به «محبوبه‌ها» رسیدیم.

این کارگردان اظهار داشت: ما متن را بدون کم و کاست برای تمرین بردیم و همه چیز در این نمایشنامه به دقت بررسی شده بود، به همین دلیل می‌توان گفت که هیچ چیزی از نمایش سر تمرین به دست نیامده است. من دانش آموخته دوره‌ای کلاسیک از تئاتر هستم و اشتباهی که تئاتری‌های امروزی دارند را نخواهم داشت. آنها اینگونه تصور می‌کنند که با چند جلسه دورخوانی و تمرین به نقطه ایده‌آل می‌رسند و برای بهتر شدن کارشان تلاش چندانی ندارند. به نظر من طی دورخوانی‌های مکرر است که ریتم مشخص می‌شود و بازیگران به شناخت نقش‌هایشان می‌رسند، من فکر می‌کنم ما حدود 20 تا 25 روز دورخوانی داشتیم.

نوشین تبریزی نویسنده و بازیگر نمایش «محبوبه‌ها» در ادامه اظهار داشت: ایده این نمایش را مدتها قبل در ذهن داشتم و می‌خواستم نمایشی زنانه را به روی صحنه ببرم که پس از پیشنهاد ژاله صامتی ایده را مطرح کرده که با استقبال خوبی روبرو شد و خوشبختانه به این نمایش رسیدیم.

وی در ارتباط با وضعیت نمایشنامه‌نویسی در ایران گفت: ما نویسندگان بسیاری داریم که نمایشنامه‌های خوبی می‌نویسند اما متأسفانه بسیاری از نویسندگان ما آثاری که خلق می‌کنند را بدون اینکه شرایط اجرایشان فراهم شود کنار می‌گذارند. طبیعتاً بسیاری از نویسندگان ما در این شرایط این کار را کنار گذاشته و به فعالیت‌های دیگری روی می‌آورند تا بتوانند امرار معاش داشته باشند.

تبریزی تأکید کرد: من تئاتر را انتخاب کرده‌ام و پای این کار ایستادگی خواهم کرد، بسیاری از نویسنده‌ها چنین نگرشی دارند و با مشکلاتی که بر سر راهشان است دست و پنجه نرم می‌کنند و سختی‌هایش را به جان می‌خرند اما در هر صورت ممکن است تلاششان به ثمر نشسته و در سال حداقل یک کار بر روی صحنه داشته باشند. من هیچوقت نمایشی را بدون دغدغه ننوشته‌ام و این نمایشنامه هم مسأله‌ای که مطرح می‌کند از دغدغه‌های من است که در غالب یک اثر نمایشی درآمده و به مخاطبان ارائه می‌شود. همانطور که خودم دغدغه‌مند به تئاتر نگاه می‌کنم علاقه‌مند به همکاری با افرادی هستم که دغدغه دارند و ژاله صامتی نیز از آن دسته افرادی است که تا دغدغه کاری را نداشته باشد وارد آن نمی‌شود و مطمئناً دغدغه «محبوبه‌ها» و مسائل زنان مسأله‌ای است که ژاله صامتی به آن فکر می‌کند.

وی افزود: تمام فضای شیرین و در واقع خنده‌دار این نمایش در متن به وجود آمده اما برخی مواقع اگر به شکلی کمدی یا طنازانه رفتار می‌شود هنر بازیگران است.

در ادامه این نشست ژاله صامتی با تأکید بر اینکه هر متن که مربوط به زنان می‌شود متنی شیرین است درباره دلیل انتخاب یک نمایشنامه ایرانی گفت: کار کردن با یک نمایشنامه خارجی برای من بسیار ساده‌تر بود. من یک نمایشنامه از نیل سایمون می‌توانستم انتخاب کنم که اتفاقاً بسیار راحت‌تر از این نمایش بود اما دلیل عدم انجام این کار این بود که می‌خواستم به چیزی بپردازم که به آن شناخت دارم. من سعی داشتم نمایشی را به روی صحنه ببرم که مخاطب پس از دیدن آن از نمایش لذت ببرد و از طرفی در نهایت به فکر فرو برود.

وی افزود: من شاهد مخاطبانی بودم که پس از نمایش به من مراجعه کرده و گفته‌اند که این نمایش بر رابطه ‌شان و مشکلاتی که داشته‌اند تأثیر بزرگی گذاشته و چنین اتفاقی برای من بسیار خوشایند است. «محبوبه‌ها» به هیچ‌وجه نمایشی نیست که از مردان یا زنان دفاع کند. زن و مرد پذیرای مشکلات بسیاری هستند و ما باید این مشکلات را بشناسیم، مطرح و آسیب‌شناسی کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «گیلانه» تصریح کرد: مردان و زنان ما متأسفانه رفتار درست در روابطشان و احترام به یکدیگر را نیاموخته‌اند و آثاری چون «محبوبه‌ها» که می‌توانند به آموزش چنین مسائلی کمک کنند می‌توانند برای هر قشری از جامعه مفید باشند. «محبوبه‌ها» به هیچ‌وجه اثر زنانه یا مردانه نیست و ما در آن اشکالات مردان و زنان را در غالب یه اثر نمایشی به مخاطب نشان می‌دهیم.

صامتی خاطرنشان کرد: وقتی رنگ‌آمیزی متفاوت شخصیت‌ها را در این نمایش دیدم بسیاری از افراد به من گفتند که کنار هم قرار گرفتن این همه شخصیت کاملاً متفاوت کار سختی است که امکان‌پذیر نیست اما از آنجا که من به تبحر اعضای این گروه ایمان داشتم مطمئن بودم که «محبوبه‌ها» به بهترین شکل به روی صحنه می‌رود و البته برای انتخاب بازیگران دقت بسیاری به خرج دادم و به نظرم برای نقش شعله هیچکس بهتر از بهناز نازی نیست و مریم نیز در این نمایش یک شخصیت شکننده است که به نظرم مارال فرجاد برای آن بسیار مناسب است. بیش از 70 درصد موفقیت یک نمایش به عوامل پشت صحنه برمی‌گردد و من بسیار خوشحالم که با این گروه همکاری دارم و ارتباط بسیار خوبی بین اعضای گروه ما برقرار است.

ادامه دارد... 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز