بررسی احتمال حذف پروانه ساخت در سینما / بخش سوم

سامان سالور: مراحل صدور پروانه ساخت تمام انرژی را برای ساخت یک فیلم می‌گیرد

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۹۲۳۶۵
سامان سالور: مراحل صدور پروانه ساخت تمام انرژی را برای ساخت یک فیلم می‌گیرد
سامان سالور مراحل صدور پروانه ساخت را بسیار زمان‌بر دانست که انرژی تهیه‌کننده‌ها برای ساخت یک اثر سینمایی را از بین می‌برد.

سامان سالور کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در رابطه با درخواست سینماگران مبنی بر حذف پروانه ساخت اظهار داشت: حذف پروانه ساخت مطمئناً اتفاق خوبی در سینمای ایران خواهد بود اما حذف کامل این مجوز می‌تواند باعث بالا رفتن بی‌رویه تولیدات شود.

سالور خاطرنشان کرد: در حال حاضر با حجم بالایی از تولیدات سینمایی روبرو هستیم که در سال بسیاری از آثار شرایط اکران را پیدا نکرده و اکرانشان به سال بعد موکول می‌شود. در چنین شرایطی اعتقادی به حذف کامل پروانه ساخت ندارم چرا که مطمئناً این مسأله باعث می‌شود تولیدات چند برابر شده و فیلم‌های بیشتری در صف اکران بمانند.

وی افزود: به اعتقاد من پروانه ساخت باید برای تهیه‌کننده‌های کارکشته حذف شود چرا که تهیه‌کننده‌های کارکشته و قدیمی خط قرمزها را میشناسند و مناسبات فیلمسازی در کشور را می‌دانند. در شرایط حاضر شاهد هستیم که بیشتر انرژی تهیه‌کننده‌ها برای دریافت مجوز پروانه ساخت هدر می‌رود و حذف پروانه ساخت می‌تواند کمک کند تا تهیه‌کننده‌ها تمام انرژی خود را صرف ساخت فیلم کنند.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: از طرفی ما دو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش داریم. ممکن است مجوز از سوی شورای پروانه ساخت صادر شود اما پس از ساخت اثر شورای پروانه نمایش مجوز لازم را برای اکران صادر نکند، در چنین شرایطی مطمئناً پروانه ساخت هیچ ارزشی ندارد و به نظرم بهتر است چنین مجوزی حذف شود.

کارگردانی فیلم سینمایی «تمشک» اظهار داشت: حذف پروانه ساخت به معنی مهیا شدن شرایط ساخت فیلم برای هر شخص نیست. در شرایطی که سینمای ایران مملوء از پول‌های آلوده است مطمئناً وجود یک سازمان ناظر برای کنترل این وضعیت می‌تواند مفید باشد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نظارت چندانی بر این مسأله ندارد و با این وجود پروانه ساخت نمی‌تواند مجوز چندان مهمی به حساب آید.

سالور در ادامه تصریح کرد: با حذف پروانه ساخت و راحت‌تر شدن کار تهیه‌کننده‌های قدیمی برای ساخت یک اثر سینمایی این خطر وجود دارد که مافیایی برای فراهم شدن شرایط ساخت فیلم به وجود آید اما با نظارتی دقیق از سوی خانه سینما می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. امیدوارم به درخواست سینماگران برای حذف پروانه ساخت اهمیت داده شود و این اتفاق خوب رخ دهد.

گفتنی است سامان سالور کارگردان فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله فیلم‌های «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «سیزده 59» و «آمین خواهیم گفت» بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز