در نقد و بررسی سریال پر مخاطب «پایتخت» بیان شد؛

به متن سریال‌ها آب نبندند، کیفیت فدای کمیت نمی‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۱۱:۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۹۴۹۸۲
به متن سریال‌ها آب نبندند، کیفیت فدای کمیت نمی‌شود
محسن فاضلی با موفق خواندن سریال «پایتخت» اظهار داشت دیالوگ‌هایی با الفاظ مبتذل و به اصطلاح در پیتی نیاز فیلمنامه را برطرف نمی‌کنند. سریال «پایتخت» حرف‌های عامیانه و شوخی‌های مردم را در قالب محاوره‌های معمولی بیان می کند.

 با توجه به اینکه مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از آثار موفق سال‌های اخیر به حساب می‌آید دلایل موفقیت این سریال را بررسی کردیم و به همین بهانه با محسن فاضلی، منتقد سینما و تلویزیون، گفت‌و‌گویی داشتیم که این منتقد در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: موفقیت سریال «پایتخت» و تیم سازنده آن، به تلاش سیروس مقدم و نویسندگانی که موفق  عمل کرده‌اند بر می‌گردد. استقبال مردم از این سریال بیشتر به فصل اول آن مربوط است و در فصول بعدی دچار ضعف‌هایی است که به اعتبار همان فصل اول همچنان بینندگان را پای تلویزیون نگه داشته است. 

وی افزود: نباید منکر این شد که به دلیل ذائقه مردم و فضای شور و نشاطی که این سریال توسط محسن تنابنده و دیگر بازیگران به وجود آورده حتی برخی منتقدان و از جمله من نیز به ساخت فصل جدیدی از این سریال مشتاق بودیم و این می‌تواند یکی از نقاط قوت و دلایل موفقیت این سریال باشد.

فاضلی یکی دیگر از رازهای موفقیت این سریال را  فیلمنامه آن دانست و گفت: این سریال بدون استفاده از دیالوگ‌هایی با شوخی‌های مبتذل و به اصطلاح در پیت توانسته از جامعه متوسط حرف بزند و با شوخی و کنایه‌هایش مردم ارتباط برقرار کردند. «پایتخت» به لحاظ محتوا و کیفیت نیز سریال سالمی بود و همه اینها نقاط قوت این سریال طنز است.

این منتقد در پاسخ به این سوال که لازمه ساخت این نوع سریال‌ها چیست؟ گفت: در سال‌های گذشته که مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد می‌شود در ایام نوروز و دیگر ایام شاهد سریال‌های طنز اپیزودیک بسیاری بودیم که معمولاً مهران مدیری و رضا عطاران صاحبان این آثار موفق بودند و این مجموعه‌های تلویزیونی به نوعی ذائقه‌ای ایجاد کردند که مردم با استقبال از آنها امروز نیز علاقه‌مند به سریال‌هایی از این دست هستند.

فاضلی در پایان گفت: با توجه به نیاز جامعه، اگر امروز برای ساخت سریال‌های طنز، که معمولاً در ایام نوروز به سیزده یا چهارده قسمت محدود می‌شوند، زمان زیادی صرف شود، کیفیت فدای کمیت نشود و به اصطلاح به متن آب نبندند می‌توان آثار طنز موفقی تولید کرد و آثار مناسبی در ایام نوروز و ماه رمضان را شاهد باشیم.

نظر شما