بررسی تولیدات سینمایی و تأثیر آن در جشنواره فیلم فجر؛

درد مخفی خانواده سینما !

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۵:۲۳:۰۰
کد خبر: ۷۹۵۹۲۸
درد مخفی خانواده سینما !
یادداشت: مجتبی احمدی

در سالی که گذشت سینما به شدت تحت تأثیر گیشه، دست‌خوش اتفاقاتی شد که روی کیفیت کار و وضعیت تولیدات تأثیرگذار بود. ورود سرمایه‌گذارانی که در واقع با نگاهی کاملا بیزینسی و به دور از  هر گونه نگاه هنری باعث شد حتی کارگردانانی که جنس و دغدغه‌شان در فیلمسازی تدبیری هنری داشت و کمتر نگاه گیشه در آن لمس می‌شد متأثر از این اتفاق شود و خواسته یا ناخواسته باید بگوییم سینما در محتوا کمی دچار خلل شد.

با نگاهی موشکافانه و با توجه به ستاره‌های پرفروش سینما، بر همگان آشکار شد که سینمای ایران در ژانر کمدی تنها می‌تواند  به بازگشت سرمایه یا  سودآوری برسد ، نه در جنسی دیگر و این مسئله جای سوال را برای کارگردانان  صاحب سبک ایجاد کرد که راهکار چیست؟

برخی برای زنده ماندن در این سینما به همین سمت و سو حرکت کردند، بعضی از این برخی در این ژانر جدید موفق شدند و تعدادی هم چون الفبای سینمای جدید را نمی‌شناختند زمین خوردند.

تبلیغات بر وضعیت سینما موثر واقع شد و فضای مجازی که این روزها حق بسیاری بر گردن سینما و تئاتر دارد و حتی خانواده تلویزیون نیز از آن بی‌بهره نیستند، به فروش گیشه سینما نیز  کمک بسیار کرد. 

شاید صاحبان سالن سینما از وضع موجود ناراضی نباشند و معتقد باشند روشن ماندن چراغ سینما به هر بهانه‌ای مبارک است اما بسیاری از خانواده سینما از این ماجرا درد  مخفی دارند. 

جشنواره فجر در راه است. گروه‌های بازبینی در گونه‌های مختلف آثار را  بازبینی کردند خوب یا بد سلیقه یا نظر حرفه‌ای درست یا غلط رابطه‌ای یا ضابطه‌ای و یا با هر منطقی دیگر آثار راه یافته به جشنواره رونمایی شدند.

از اخبار و اطلاعات مشخص و معین و با تحقیقی کوتاه به این رسیده‌ایم که آثار راه یافته به  جشنواره به لحاظ کیفی و  محتوایی از سطح مطلوبی برخوردارند و مشخصا صاحبان جشنواره به نگاه نو و  خط و ربط جدید و البته با هدف پویایی ذهن سینمای ایران آثار را طوری چیدمان کرده‌اند که روند رو به‌ رشدی را  از جشنواره پیش رو شاهد باشیم. 

اما توقع این است که جشنواره فجر سال جاری بتواند بر وضعیت محتوایی سینما تأثیرگذار باشد و سینما از تک ژانری نجات پیدا کرده و بتواند در  ژانرهای متفاوت گیشه را تسخیر کند و اقتصاد سینما در  گونه‌های مختلف چرخش بچرخد. این بسیار دردناک است که سینما به دلیل بازگشت سرمایه بسیاری  از فیلمسازان صاحب سبکش را خانه‌نشین کند و بسیاری از فیلم‌هایی که شاید در گذشته در حد و اندازه‌های شانه تخم مرغی‌ محسوب می‌شدند این روزها بتوانند سالن‌های سینما را پر کنند.

اگرچه سینما به همه‌ی مدل از فیلم‌سازی نیازمند است و باید به نگاه و دغدغه داشتن یا حتی نداشتن سینماگران هم احترام گذاشت اما نگارنده معتقد است ابهت و جایگاه  جشنواره فیلم فجر با یک چیدمان  منطقی از رقابت و داوری گرفته تا چیدمان نمایش و ... می تواند بر وضعیت کیفی سینما در سال آتی موثر باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز