فائزه هاشمی از نگاه یه فیلمساز مستند؛

کلید شناخت فائزه هاشمی در مستند «مثل یک زن»

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۷۹۶۴۰۴
کلید شناخت فائزه هاشمی در مستند «مثل یک زن»
​مژگان اینانلو کارگردان مستند «مثل یک زن» که به روایت زندگی فائزه هاشمی اختصاص دارد می گوید که در این فیلم تلاش شده است کلید فهم این شخصیت را به مخاطب بدهد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فائزه هاشمی سیاستمدار ایرانی است که نمایندگی مردم تهران در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. وی دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی است و اکران فیلم مستند «مثل یک زن» که به زندگی او پرداخته است از روز جمعه در تهران آغاز شده است .

اینانلو در گفتگو با خبربانو از انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: یکی از مهمترین دغدغه های من ساخت مستند از شخصیتهای سیاسی است که در حال حاضر فعالند، تاثیرگذاری دارند و در سرخط خبرها هستند.

وی افزود: سیاستمداران عموما خود را در لایه های پنهان قرار می دهند و معمولا مخاطب با آنها در ارتباط نیست و طبیعتا برای مستند ساز بسیار هیجان انگیز است که برای اولین بار از این فضا عبور کند و حریم آنان را برای مردم قابل دیدن کند چه از نظر فکری با آنها همراه باشد یا نه.

وی که نزدیک به ۱۰ سال است در حوزه مستند کار می کند فیلم مستند زنان فرماندار را نیز در کارنامه خود دارد و می گوید: «فائزه» آدم کنجکاوی برانگیز است و به نظر من خیلی از افراد دوست دارند بدانند که او کیست و چه کار می کند. از انتخابات ۹۲ وقتی او را از نزدیک دیدم به نظرم ساخت یک مستند درباره او می توانست به این قبیل سوالات جواب بدهد.

اینانلو در ادامه گفت: در این مدت تلاش کردم با وی ارتباط برقرار کنم و اعتماد وی را جلب کنم بعد از دو سالی که با هم معاشرت داشتیم توانستم کلید فهم این شخصیت را بیابم. در این مدت مثل شخصی که در جزیره ای برای یافتن گنج بالا و پایین می رود، به بن بست می خورد اما راه را پیدا می کند و می تواند پازل را بسازد. برای من هم این مدت به این صورت گذشت.

پازلی که با در کنار هم قراردادن بخشهایی از زندگی فائزه هاشمی به مخاطب ارایه می شود از نگاه سازنده فیلم این است که فائزه زنی متفاوت و منحصر به فرد است که سعی می کند پاسخ های خودش را برای زندگی داشته باشد.

اینانلو در این زمینه می گوید: مخاطب در این فیلم گذرواژه هایی را می بیند که بفهمد این شخصیت چطور اینگونه رفتار می کند، چگونه موضعگیری می کند، مقاومت می کند، حرف خودش را به کرسی می نشاند. برای او بن بست وجود ندارد و این روحیه خودش را در یافتن یک آدرس که همگان معتقدند به بن بست منتهی می شود نیز نشان می دهد.

به گفته اینانلو، مخاطب با این فیلم می تواند بفهمد که این شخصیت سیاسی در موضع گیری های کلان خود اصلا کوتاه نمی آید چون ذاتا آدم کوتاه بیایی نیست و پیشرو است.

این مستند ساز در عین حال می گوید که در ساخت این فیلم اساسا به دنبال حاشیه و جنجال نبوده است و سعی دارد که  کشف و شهود خود را داشته باشد و به مخاطب ارایه دهد.

به گفته این مستند ساز، اگر دوربین مستند راه نفوذی به درون خلوت زندگی سیاستمداران، ورزشکاران، علما و حتی سلبریتی ها بگشاید مردم خود قضاوت می کنند که آنها در موضع گیری‌ها و سطح زندگیشان چقدر صادق هستند یا نیستند.

مژگان اینانلو کارشناس تاریخ  و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادیان و عرفان از دانشگاه تهران است.وی تاکنون ۱۶ فیلم مستند را برای تلویزیون و سینما کارگردانی کرده‌است. مستندهایی چون «زنان فرماندار» که درباره زنانی که در سیستان و بلوچستان فرماندار شده‎اند؛«حق ناحق بودن» درباره تحمل مخالف و شیوه‎های گفت‌وگو؛«آسمان امن است» درباره فرزندان شهیدی که هویت خود را در جامعه پنهان می‎کنند و از پدران خود گریزانند» و «ریشه در خویش» که به دلتنگی‌های مهاجران افغانستانی مقیم ایران می‌پردازد از جمله آثار وی است.

نظر شما