در «شب موسیقی» عنوان شد؛

خوانندگان سنتی دیده نمی شوند/ تولیدات براساس بازار است نه تفکر

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۱۴:۱۸:۴۲
کد خبر: ۷۹۷۱۸۱
خوانندگان سنتی دیده نمی شوند/ تولیدات براساس بازار است نه تفکر
​«شب موسیقی» در چهاردهمین نشست خود، با موضوع «موسیقی جوان» و اجرای رضا مهدوی، میزبان بابک زرین، موسیقی دان و آهنگساز وبهروز صفاریان، آهنگساز و تنظیم کننده بود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ «شب موسیقی» یکی از برنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، و به میزبانی و  اجرای رضا مهدوی  پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه 4 سیما پخش می شود.

در برنامه این هفته شب موسیقی؛ صفاریان در مقدمه ای از موسیقی جوان گفت: نمی شود به سبک خاصی گفت موسیقی جوان. جوانان هم موسیقی تجاری و هم فاخر گوش می دهند.

برای جوان چه موسیقی باید تولید کرد که هم امروزی باشد و هم ریشه دار باشد؟

صفاریان پاسخ داد: نسل جدید همیشه دوست دارد که با نسل قدیم خودش یک فاصله ای داشته باشد و به دنبال چیزی می رود که متفاوت از آن چیزی است که برای نسل قدیم است. متاسفانه در حال حاضر موسیقی ای به مردم ارائه می شود که محتوای خوبی ندارند. آدم هایی که دانش این موضوع را دارند باید این شکاف را پر کنند.

زرین افزود: نمی توان از این گذشت که الان در دنیا هم ریتم در موسیقی زیاد شده است.

از قدیم خواننده ها در کنسرت ها از پلی بک استفاده می کردند

چگونه یک شبه آهنگ های یک جوان هیت می شود؟

زرین به عنوان یک تولید کننده موسیقی پاسخ داد: اینها هر کدام مراحلی دارد. مثلاکمپانی می گوید من این خواننده را می خوام 9 ماه دیگر روی استیج بیاورم و مراحلی طی می شود و سرمایه گذاری برای پخش موسیقی صورت می گیرد تا به این نقطه برسیم.

وی در مورد پخش پلی بک در کنسرت ها گفت: از قدیم حتی خواننده های معروف هم این کار را می کردند که البته به دلیل داشتن یک شو و برنامه از قبل طراحی شده، روی صحنه بوده. انصاف نیست یک خواننده ای را به این دلیل گوشه رینگ بندازیم و بزنیم. بگذاریم مردم قضاوت کنند نه ما. متاسفانه کسانی که کنسرت گذار هستند به دنبال این هستند که خواننده ای را بیاورند چند سالی از او استفاده منفعتی کنند و بعد رهایش کنند.

تولیدات براساس بازار است نه تفکر

صفاریان افزود: البته مردم گاهی خوب قضاوت نمی کنند و وظیفه هنرمندان مؤلف است که خط بدهند. صرف صنعتی و تجاری بودن بد نیست منتها باید هنر و دانشی پشت آن باشد. در اینجا تهیه کننده ها از نظر من سرمایه گذارند و نه تهیه کننده، و هنرمند را تحت هر فشاری می گذارند تا از او پول در بیاورند. برای همین تولیدات براساس بازار است نه تفکر. کارهای ماندگار احساس و آرت درشان هست و تکرار نمی شوند.

قوانین خیلی مشخص نیستند و اولویت ها اولویت مالی است

چگونه و از کجا این شرکت ها مجوز می گیرند در حالی که دفتر موسیقی به اینها مجوز نمی دهد و چگونه حتی در کشوری مثل کانادا کنسرت می گذارند؟

صفاریان با اشاره به رانتی که این کمپانی ها دارند بیان کرد: کارهای غیر ممکن به راحتی برای این افراد ممکن شده است. اگر کسی با رادیو جوان کار کند از نظر قوانین اینجا عملا دیگر نباید بتواند اینجا کار کند، اما خیلی آرتیست ها با اینکه آرتیست اختصاصی رادیو جوان هستند اما چون پول سازند به راحتی اینجا کنسرت می دهند و کسی نمی داند چگونه. اما شخص دیگری خیلی بی دلیل دچار ممنوع الکاری می شود یا اصطحکاک برایش زیاد است. قوانین خیلی مشخص نیستند و اولویت ها اولویت مالی است.

درخواست یراحی برای اجرای عدالت

مهدوی ممنوع الکاری مهدی یراحی را مثال زد و عنوان کرد که ایشان به دلیل برداشتی که از کلیپش شده معذرت خواهی کرده و گفته منظور من چیز دیگری بوده است و گفته دوست دارم عدالت برای من هم برقرار شود.

خوانندگان سنتی دیده نمی شوند

صفاریان در ادامه در مورد بحث داغ بودن کنسرت های ریتمیک و شاد نسبت به سنتی پرسید: اگر فضاهایی ایجاد شود که مردم بتوانند هیجاناتشان را آنجا خالی کنند، آیا فکر می کنید مردم این استقبال را از کنسرت ها خواهند کرد؟ در مورد موسیقی پاپ به شدت ریزش خواهد کرد.

زرین ادامه داد: هزینه ای که برای پخش یک موسیقی پاپ در فضای مجازی می شود بسیار بالاتر از موسیقی سنتی است. معلوم است که این کار بیشتر دیده می شود و خواننده سنتی دیده نمی شود.

چرا همه از جمله هنرپیشه ها و فوتبالیست ها می خواهند خواننده شوند؟

صفاریان پاسخ داد: اینکه کسی از حوزه دیگر وارد شود و بخواهد خواننده شود به شرطی که کارش را درست انجام دهد اشکالی ندارد. ولی در اکثر موارد در حال استفاده از شهرت اندوخته قبلی خود هستند و با چند کار متوسط به فکر درآمد زایی اند که  این امر باعث ایجاد فساد مارکتی شده است.

خواننده شدن امروزه به سرمایه نیاز دارد

زرین در مورد دانش موسیقی گفت: دانش به معنای دانشگاه رفتن نیست. به معنای مطالعه و تجربه است. نسل جدید بیشتر با تکنولوژی کار کرده اند. به عنوان یک دوست به آنها می گویم کتاب شعر و موسیقی بخوانید.

در ادامه برنامه به مافیای موسیقی که در پخش اثر دخالت مستقیم دارند و اینکه خواننده شدن امروزه به سرمایه نیاز دارد اشاره شد.

اول بشنویم و بعد قضاوت کنیم

صفاریان درباره ورود تکنولوژی به موسیقی گفت: تکنولوژی اگر برای تسریع کار باشد خوب است اما نه اینکه  مانند چیزی که الان شاهدش هستیم منجر به این شود که همه چیز مثل سری دوزی کپی شود.

زرین در جمع بندی گفت: احترام گذاشتن به جوان و کسی که بعد از تو است، احترام گذاشتن به خود است. اول بشنویم و بعد قضاوت کنیم.

 

شب موسیقی

 

نظر شما