با حضور «اشرف بروجردی» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛

برگزاری جلسه کمیته ملی حافظه جهانی

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۱۰:۳۶:۰۲
کد خبر: ۷۹۷۳۹۳
برگزاری جلسه کمیته ملی حافظه جهانی
یکصد و بیست و دومین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی، با حضور «اشرف بروجردی»، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و اعضای کمیته، صبح دوشنبه 17 دی برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محور این جلسه، تدوین وظایف کارگروه‌های آموزش، حفاظت و نگهداری و معرفی و دسترسی بود که پیشتر، در جلسه یکصد و بیستم کمیته ملی حافظه جهانی مصوب شده بود.

همچنین، در این جلسه با بررسی بندهای پیشنهادی وظایف کارگروه‌ها، مقرر شد پیش‌نویس مقررات مورد نیاز هر کارگروه، و البته دستورالعمل‌های اجرایی و فرایند نامه‌های مورد نیاز آنها توسط اعضای آن تنظیم شده و برای تصویب به کمیته ملی حافظه جهانی ارجاع شود.

 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد که به‌طور خلاصه یونسکو (UNESCO) نامیده می‌شود، یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

۱۹۵ کشور عضو یونسکو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از پذیرش عضویت ایران در یونسکو، با تصویب مجلس شورای ملی وقت، در سال ۱۳۲۷ تشکیل شد. این اساسنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تجدید نظر قرار گرفت و اساسنامه اصلاحی در هفده ماده و چهار تبصره پس از تأیید شورای عالی کمیسیون، از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به هیئت دولت تقدیم شد و در بیست و نهم شهریور ۱۳۶۶ به تصویب رسید.

کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو به منظور شناسایی، حفاظت، کمک به دسترسی جهانی و افزایش آگاهی عمومی از میراث مستند ایران در سال 1384 شکل گرفت.

این کمیته با شرکت نمایندگانی از سازمان‌های مختلف در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود و هم اکنون ریاست آن بر عهده اشرف بروجردی است.

 

 

نظر شما