اینستاگرام! بودن یا نبودن مساله این است!

۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۱۰:۰۲:۵۶
کد خبر: ۷۹۷۶۵۴
اینستاگرام! بودن یا نبودن مساله این است!
یادداشت ـــ مجتبی احمدی

نیاز بود تا چند روزی بگذرد و شایعات مرتبط با فیلترینگ اینستاگرام رنگ و لعاب خود را  از دست بدهد تا درباره این شبکه اجتماعی پرطرفدار و پرمخاطب و این‌که چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد قلمی بزنیم.

اینستاگرام یا هر آپ یا برنامه‌های که پیشرفت تکنولوژی زندگی امروز را هدیه کرده مزایا و معایب موازی خود را دارد، در حقیقت به اندازه‌های که می‌تواند مضر و مخرب باشد می‌توان از توانمندی‌ها و سواد این آپ به عنوان بستری برای یک شبکه اجتماعی استفاده‌های مفید داشت، تا به حال به این فکر کرده‌اید که تمام تکنولوژی حاصل از نت فرصت ایجاد شغل و انباشته‌های اقتصادی می‌تواند داشته باشد و در حقیقت تنها چاقوی دوسری برای کشت و کشتار نیست.

آیا می‌دانید بسیاری از استارت آپ‌های موثر از محیط نت این روزها بخش عظیمی از مشاغل امروز جامعه ما را تامین کرده است؟  آیا می‌دانید که بسیاری از تولیدکنندگان از فضای تبلیغاتی اینستاگرام برای معرفی آثارشان سود برده و با کمترین هزینه می‌تواند محصولات‌شان را به مخاطبان‌شان ارائه دهد؟

بسیاری از کارشناسان رسانه و روانشناسان و جامعه شناسان اجتماعی معتقد هستند که فضای مجازی و نت و به‌خصوص اینستاگرام تاثیر مخرب فرهنگی بر جامعه ما گذاشته و حتی روی روابط اعضای خانواده نیز موثر واقع شده است، اتفاقی که قطعاً نمی‌توان آن را کتمان کرد، چراکه مشهود است مدت زمانی که این روزها افراد مختلف در فضای مجازی زندگی می‌کنند و زندگی حقیقی و حضورشان در دنیای واقعی تنها به گذراندن و طی کردن ملزومات زندگی شان خلاصه ومی شود و نه بیشتر.

قابل قبول است که میزان گفتگو در جامعه و به خصوص در خانواده‌ها کم شده. اینستاگرام و فضای مجازی روی ادبیات و لحن ما تاثیرگذار بوده محیط‌های مجازی نگاه ما را به سمت خود کشانده و فرهنگ غالب خودش را بر زندگی ما دیکته کرده است. روابط نامتعارف در فضای مجازی گاهی برای  وضعیت زندگی زناشویی افراد در خانواده‌ها نیز خط و نشان کشیده است و ...

 همه موارد فوق تصدیق می‌کند جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی با تمام قواعد عرفی، اخلاقی و اعتقادی محق هستند که این خطر را یادآوری کنند اما نباید از حق گذشت که در همین حوزه فرهنگ هم فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام تاثیراتی شگرف داشته است.

آیا می‌دانید فضای مجازی و اینستاگرام در معرفی تولیدات فرهنگی، سینما تئاتر و غیر چقدر موثر بوده است؟

آیا می‌دانید رشد اقتصادی حوزه فرهنگ تا چه اندازه مدیون معرفی سریع تولیدات هنری و فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی است؟

 آیا می‌دانید تئاتر هنر محرومی که شرایط اقتصادی نامرغوبی را در این سال‌ها تجربه کرده تا چه اندازه از فرصت ارزان شبکه‌های مجازی برای تبلیغاتش سود می‌برد؟ آیا می‌دانید شبکه‌های مجازی و صفحات اجتماعی تا چه اندازه فرصت انگیزشی برای کشاندن مردم به سالن‌های سینما و تئاتر ایجاد کرده است؟

با نگاهی عمیق‌تر و با حوصله‌تر به این ماجرا که به هیچ عنوان معضل محسوب نمی‌شود باید گفت ورود تکنولوژی و اضافه شدن آن به زندگی بشر نیازمند فرهنگ‌سازی است. در واقع قبل از اینکه ما از طریق تکنولوژی به زندگی آسان بیندیشیم بایستی به لحاظ فرهنگ استفاده از تکنولوژی مجهز باشیم. یادمان نرود که آبشن‌های یک خودرو آخرین سیستم می‌تواند عامل قتاله محسوب شود و در واقع تکنولوژی به کار گرفته شده در هر محصول ساخته انسان به اندازه تاثیر مفیدش، می‌تواند مضر و مخرب باشد.

در حقیقت مدیران فرهنگی و بانیان فرهنگ باید با در نظر گرفتن توانمندی یک تکنولوژی تازه وارد مسئولیت فرهنگ‌سازی آن را بر عهده گرفته و مراقبت کنند تا کاربران با شناخت کامل از ابعاد مختلف یک تکنولوژی پیشرفته به نفع زندگی‌شان سود ببرند و فیلترینگ تنها پاک کردن صورت مساله است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز