گزارش هفته؛

هنرمندان و مردم، متحد در برابر تحریم‌ها

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۹۸۲۴۲
هنرمندان و مردم، متحد در برابر تحریم‌ها
اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه کشور ایران برخی هنرمندان را بر آن داشت تا در برابر این مسأله واکنش نشان دهند که نتیجه این واکنش‌ها راه‌اندازی کمپین «همصدایی در برابر تحریم» شد و به همین بهانه با برخی هنرمندان گفت و گویی داشتیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، واکنش هنرمندان همواره نسبت به اتفاقات رخ داده در یک جامعه مورد توجه مردم آن کشور قرار گرفته و در دامنه گسترده‌تری برخی مواقع شاهد تأثیرات جهانی این واکنش‌ها نیز بوده‌ایم. چنین برخوردهایی با اتفاقات اجتماعی و سیاسی از سوی هنرمندان همیشه در طول تاریخ در همه کشورها وجود داشته و اینکه هنرمندان هر کشور چقدر در عرصه بین‌الملل مطرح و تأثیرگذار در عرصه هنری خود بوده می‌تواند در میزان تأثیرگذاری نظرات و واکنش‌های آن شخص موثر باشد.

طی سالیان اخیر می‌توان به واکنش هنرمندان به مسائل اجتماعی از جمله معضل گورخواب‌ها اشاره کرد که توجه هنرمندان به این مسأله تا حدی برای جامعه ما و گورخواب‌ها دستاوردی مناسب داشت. اما امروز در این برهه زمانی با مسأله‌ای گسترده‌تر مواجهیم که همه اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد و آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما است که دور دوم این تحریم‌ها به تازگی آغاز شده و پس از این اتفاق شاهد واکنش برخی از هنرمندان کشورمان بودیم که این واکنش‌ها با راه اندازی یک کمپین با عنوان «هم‌صدایی در برابر تحریم» همراه بوده که استقبال نسبتاً خوبی از سوی هنرمندان را در بر داشته است. به همین بهانه به سراغ برخی از اهالی هنر رفتیم تا این مسأله را بررسی و دستاوردهای احتمالی این اقدام را پیگیری کنیم.

امرالله احمدجو: ایستادگی در برابر تحریم‌ها نیاز به اتحاد آحاد ملت دارد

امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هر شخصیت مطرحی اعم از هنرمند، ورزشکار و یا شخصیت‌های علمی می‌توانند با نگاه و عملکردشان در جامعه تأثیرگذار باشند و همین مسأله چنین اشخاصی را مجبور به توجه نسبت به رفتارها و اعمالشان می‌کند.

احمدجو خاطرنشان کرد: با توجه به این مسأله در ابعاد گسترده‌تری مثل تحریم‌های آمریکا علیه کشور ما برای مشاهده دستاورد واکنش‌ها ما مجبور به صبر و تحمل هستیم تا زمان برایمان درست یا غلط بودن واکنش‌ها را مشخص کند، به همین دلیل فعلا نسبت به این مسأله نمی‌توان برآوردی قطعی داشت.

وی افزود: از طرفی در برابر اتفاقات اجتماعی و سیاسی و هنگام مواجه شدن کشور با مشکلاتی مثل زلزله کرمانشاه که سال گذشته رخ داد همه مردم برای رفع مشکل و نجات یکدیگر بسیج می‌شوند. تحریم نیز مثل زلزله است و ما همانطور که برای کمک به مردم کرمانشاه با هم متحد شدیم باید برای کمک به یکدیگر نیز اتحاد داشته باشیم. ما ۸ سال جنگیدیم و به دلیل یک اتحاد کامل در بین اقشار مختلف جامعه موفق شدیم بحران بزرگی چون جنگ را بگذرانیم و امروز باید بدانیم که جنگ دیگر فقط ایستادن در برابر آتش و تیر و خمپاره نیست.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: ما ملتی هستیم که تجربه ۸ سال ایستادگی در برابر جنگی نابرابر را داریم و از این تجربه می‌توانیم برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم. تجربه ۸ سال ایستادگی در جنگ و دفاع از کشور یک سرمایه بزرگ است که باید امروز از آن استفاده کرد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» در پایان گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از افراد با سوء استفاده از موقعیت و وضعیت فعلی به فکر رسیدن به منافع شخصی خود هستند. امیدوارم این افراد از چنین رفتاری صرف نظر کنند و همه مردم با هم به اتحاد برسند تا ما بتوانیم در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا مقاومت کنیم. هنرمندان نیز به  نوبه خود می‌توانند با انجام وظایف اجتماعی‌شان در کنار مردم باشند و با توجه به موقعیتی که دارند برای ایجاد این یکدلی و اتحاد تلاش کنند.

امیر اثباتی: هنرمندان می‌توانند در جهت‌گیری افراد مختلف تأثیرگذار باشند

امیر اثباتی طراح صحنه و لباس سینما و تئاتر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اگر هنرمندان و اقشار شاخص و فرهیخته در یک جامعه نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اظهار نظر و اعلام موضع می‌کنند دلیل اصلی‌اش نبود احزاب است.

اثباتی خاطرنشان کرد: اگر احزاب وجود داشته باشند نظرات در زمینه‌های مختلف در بین احزاب مطرح می‌شود اما در این وضعیت لازم است که هنرمندان توجه افکار عمومی را به مسائل مهم جلب کنند. در سال‌های گذشته شاهد اظهار نظر بسیاری از سوی هنرمندان در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و از آنجا که هنرمندان می‌توانند در جهت‌گیری افراد مختلف جامعه تأثیرگذار باشند و از طرفی با توجه به اینکه افراد شناخته شده‌ای نیز هستند می‌توانند قشر مهمی در جلب توجه اقشار مختلف جامعه حتی در جنبه بین‌المللی باشند.

وی افزود: هر اقدامی از سوی هنرمندان مثل کمپینی که علیه تحریم‌ها راه‌اندازی شده نیاز به ارزیابی دقیق دارد. تا زمانی که این مسئله به شکلی علمی بررسی نشود نمی‌توان به یک نتیجه درست رسید اما این مسأله که اظهار نظر هنرمندان در بین افکار عمومی به شدت مطرح می‌شود به هیچ‌وجه قابل انکار نیست.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک» تأکید کرد: آن چیز که کاملاً واضح است تأثیرگذاری و مطرح شدن گفته هنرمندان است اما میزان و شکل این تأثیرگذاری همانطور که اشاره کردم نیاز به بررسی علمی دارد. مطمئناً اظهارنظر هنرمندان می‌تواند با تأثیر بر افکار عمومی بر تصمیم‌گیرندگان فشار وارد کند.

اثباتی خاطرنشان کرد: در همه برهه‌های تاریخی هنرمندان و چهره‌های شاخص نسبت به مسائلی مثل ماجراهای دهه 60 یا در عرصه بین‌المللی مثل جنگ‌های جهانی یا جنگ آمریکا با ویتنام اظهار نظر کرده‌اند و تأثیرش را پس از سال‌ها به وضوح شاهد بودیم.

وی افزود: هر اقدامی که دیده شود و تأثیرگذار باشد مطمئناً با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود، کسانی که نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند و در جامعه مطرح می‌کنند باید منتظر مخالفت‌ها باشند و این مخالفت‌ها نشاندهنده دیده شدن این اظهار نظر است که به هیچ‌وجه نمی‌تواند اتفاق بدی باشد. به نظر من طبیعی است که ما با مخالفت‌هایی روبرو باشیم.

این طراح صحنه در پایان گفت: ما در برهه‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که نمی‌شود برخی مشکلات را نادیده گرفت و به نظر من همه کسانی که در جایگاهی ویژه قرار دارند نباید نسبت به مسائل حساس جامعه بی تفاوت باشند. هر زمان که یک اظهار نظر به این شکل باعث بروز واکنش‌های متفاوت شود می‌تواند روشنگر باشد اما امیدوارم منتقدان انصاف داشته باشند و در کنار انتقادی که به ما دارند زوایای دیگر مسأله را نیز ببینند.

لیلی رشیدی: تحریم‌های آمریکا عملی ظالمانه علیه مردم ایران است

لیلی رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: همیشه نسبت به مشکلات جامعه نگاهی دغدغه‌مند داشتم و علاقه‌مند بودم که به اندازه توانم در حل مشکلات سهیم باشم و این وظیفه هر شهروندی نسبت به جامعه خود است که من نیز برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران حداقل کاری که می‌توانستم انجام دهم اعلام اعتراض به این اقدام در سطحی جهانی است تا مردم دنیا به این بی عدالتی نسبت به مردم ایران آگاه شوند.

رشیدی درباره واکنش‌هایی که علیه او در فضای مجازی صورت گرفته، گفت: مطمئناً چنین اقدامی می‌تواند با واکنش منفی از سوی برخی افراد صورت گیرد. متأسفانه برخی افراد بسیاری از مشکلات بی‌ربط را به هنرمندان مربوط می‌دانند و در برخی مواقع به شخصه با برخوردهایی روبرو می‌شوم که گویا از واکنش‌های اجتماعی‌ام نسبت به مسائلی مثل تحریم‌های آمریکا سود می‌برم.

وی در ادامه این بحث گفت: به عنوان مثال ممکن است در یک انتخابات هنرمندی از یک نامزد انتخاباتی حمایت کند ولی این حمایت نمی‌تواند دلیل بر این باشد که هنرمند حامی از شخص حمایت شونده پولی گرفته است. من به شخصه هیچگاه برای رسیدن به منفعتی شخصی وارد جناحی سیاسی نشده‌ام، حتی اگر هنگام انتخابات از رئیس جمهور فعلی حمایت کرده باشم دلیل بر این نیست که چیزی عاید من شده و من حق انتقاد از وضعیت فعلی را ندارم. من به شخصه به دولت فعلی انتقادهایی دارم و به شخصه در بسیاری مواقع از ریاست جمهوری انتظار رفتار دیگری داشتم.

این بازیگر اظهار داشت: من در اعتراض به تحریم‌هایی که علیه کشورم صورت گرفته با صفحه‌ای که در اینستاگرام دارم اعتراضم را عنوان کردم و وقتی تحریم‌های ترامپ را محکوم کرده و مملو از بی عدالتی و ظالمانه می‌دانم دلیل بر این نیست که سیاست‌ و وضعیت داخل کشورم را کاملاً تأیید می‌کنم. مطمئناً کاری که دولت آمریکا علیه ایران کرده به مردم ضربه می‌زند و فشار اصلی به مردم وارد می‌شود. به اعتقاد من هنرمندان در همین حد که بخواهند اعتراض خود را بیان کنند تا به گوش جهانیان برسد می‌توانند می‌تواند موثر باشد.

نظر شما