چرا شهاب حسینی نقش منفی بازی نمی‌‌کند؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۹۸۶۷۹
چرا شهاب حسینی نقش منفی بازی نمی‌‌کند؟
یادداشت- مجتبی احمدی

اخیرا در گفت‌وگویی که تهیه‌کننده فیلم «متری شش و نیم» داشته است، متوجه شدیم چرا شهاب حسینی از بازی در این فیلم امتناع کرده است.

تلویحاً مشخص شد حسینی به دلیل اینکه دوست ندارد مخاطب در نقش‌های منفی او را ببیند و تعریفش در ذهن مخاطب شاید تغییر کند به‌رغم مذاکرات اولیه، از بازی در فیلم سعید روستایی انصراف داده است.

این هم از آن دست اتفاقاتی است که فقط در کشور ما رخ می‌دهد. به هر حال شهاب حسینی بازیگری محبوب، کاربلد و توانمند است که جزو گیشه‌دارهای سینما محسوب می‌شود. درست است که اصولا با توجه به جنس بازی، فیزیک صورت و حتی لحن و بیان، مخاطب عادت دارد بازیگر سوپراستار را در نقش‌های مثبت و خاکستری‌های متمایل به سفید ببیند اما این منطقی نیست که بازیگر تنها به دلیل باور تماشاگرش نقش‌های خاکستری و تلخ را نپذیرد.

بسیاری از بازیگران باسابقه سینمای دنیا تنها به دلیل نقش‌های منفی‌شان صاحب عنوان و شهرت شدند و در واقع نقش منفی توانمندی‌های یک بازیگر چند بعدی را بیش از پیش منعکس می‌کند.

شهاب حسینی بازیگری که در حس و تکنیک دارای کارنامه‌ای خوش رنگ و لعاب است باید از نقش‌های متفاوت، خاص و حتی عجیب و غریب هم استقبال کند تا ضمن فرار از کلیشه شدن فرصت تجارب جدید را از خودش نگیرد.

فراموش نکنیم عمر ستاره ماندن بازیگر مشخص و معین است و ستاره‌ها در هر نقطه‌ای که باشند بعد از مدتی تغییر جایگاه خواهند داد و عملا به یک بازیگر متوسط تبدیل می‌شوند. سابقه نشان داده بازیگرانی که در طول دوران بازیگری‌شان در نقش‌های متفاوت دیده‌ شده‌اند و ذهنیت مخاطب و کارگردانان مختلف را با زوایای مختلف هنرشان درگیر کرده‌اند هرگز از اوج افول نمی‌کنند و معمولا جایگاه‌شان دچار تغییر نمی‌شود. 

شهاب حسینی می‌تواند حتی با حفظ محبوبیتش در نقش‌های سیاه نیز قد علم کرده و تحسین منتقدان را برانگیزد. به هر حال او بازیگری با عناوین جهانی است که نیاز دارد کارنامه‌ای پر و پیمان را از خود به یادگار بگذارد.

ضمن اینکه فراموش نکنیم مگر چند نقش متفاوت حتی منفی و سیاه در سینمای مملکت نوشته و به یک بازیگر پیشنهاد می‌شود؟ جسارت سعید روستایی می‌توانست فرصت حضوری متفاوت را به شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر امسال هدیه کند اما او دست رد به سینه این شانس حرفه‌ای زد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز