بررسی جایگاه و تعریف موسیقی متعالی؛

نادر مشایخی و مهیار علیزاده مهمان «شب موسیقیایی»

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۱:۲۶:۴۲
کد خبر: ۷۹۹۴۲۰
نادر مشایخی و مهیار علیزاده مهمان «شب موسیقیایی»
رضا مهدوی مجری کارشناس «شب موسیقی» امشب 23 دی ماه در خصوص «موسیقی متعالی» با استاد نادر مشایخی آهنگساز ، رهبر ارکستر و مدرس دانشگاه و مهیار علیزاده آهنگساز به گفتگو می پردازد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «شب موسیقی» امشب که با مهمانان موسیقی شناس، نادر مشایخی و مهیار علیزاده به میزبانی رضا مهدوی برگزار می شود، جایگاه و تعریف  موسیقی متعالی از معبر آهنگساز، شنونده و یا نوازنده  اینگونه مورد بررسی قرار می گیرد:

به هر میزان که هدف متعالیتر باشد، خروجی اثر و هنر، ارزشمندتر و ماناتر می شود . بسیاری از اندیشمندان و عارفان اسلامی معتقدند موسیقی می تواند ابزاری برای تعالی روح انسان بشود.

سوالی که مطرح است این است که تعالی بخش بودن موسیقی بیشتر مربوط به شنونده ای است که تهذیب یافته است یا آهنگساز و نوازندهای که موسیقی را از روی خلوص نیت اجرا می کند؟چه ویژگی در موسیقی وجود دارد که یک ارکستر صدنفری سمفونیک که اثری از آهنگسازی مانند مالر را اجرا می کند می تواند روح را به پرواز دربیاورد و از طرف دیگر نوای یک تکنواز محلی مانند یک دوتار نواز خراسانی نیز به نوعی دیگر روح را به پرواز درمی آورد؟ در حالی که ابزار دست این دو هنرمند بسیارمتفاوت است.

در ادیان نیز تعالی به وسیله موسیقی دیده می شود و آنجا که پروردگار نیز آوای داوود نبی را چنان شورانگیز توصیف می کند که بر همه جانداران مؤثراست. و با همه این توصیفات، آیا در مقابل موسیقی تعالیگر، موسیقی انحطاطگر نیز وجود دارد؟

«شب موسیقی» قصد دارد تا امشب در میزبانی از این دو آهنگساز به این سوالات پاسخ دهد.

پخش چهار  قطعه موسیقی از  میهمانان برنامه، پخش قطعه ای از استاد فضل الله توکل آهنگساز و نوازندهٔ سنتور، آیتم «چهل سالگی» با موضوع چهار مضراب بعد از انقلاب از دیگر بخش های برنامه امشب «شب موسیقی» است.

«شب موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، یک شنبه شب ها ساعت 23 به صورت زنده، از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز