​افتتاح جشنواره «آوای بیداری» در خرم‌آباد ؛

میرعمادی: هنر در اختیار دین و مردم باشد

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۸۰۰۶۰۱
میرعمادی: هنر در اختیار دین و مردم باشد
مراسم افتتاحیه جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» صبح امروز سه‌شنبه 25 دی‌ماه، با اجرای زنده سرود ملی، در حوزه هنری خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزای  برنا؛ نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه خیلی مهم است هنر در اخیار دین و مردم باشد، گفت: بیان احساسات و عواطف و غرور ملت از ویژگی‌های سرودهای حماسی بود که غرور و افتخارات یک ملت را بیان می‌کرد و دعوت به وحدت، دیانت، ایثار و فداکاری و عرفان بود.  

آیت‌الله سید احمد میرعمادی امام جمعه خرم‌آباد و نماینده ولی فقیه در استان لرستان، سرهنگ حجت‌الله ناصری‌پور مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ علی‌حسین پازدار معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، محمد گلریز، هادی آرزم، اسفندیار قره‌باغی، جمشید جم، بابک رضایی و جمعی از مسوولین و هنرمندان موسیقی نواحی کشور در این مراسم حضور داشتند.  

کریمی رئیس سازمان بسیج هنرمندان لرستان در ابتدای این مراسم روی سِن آمد و در سخنانی گفت: استان لرستان، استانی چهار فصل است که با تقدیم 2 هزار شهید در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشرو بوده و زادگاه علما و فرهیختگان بزرگی چون آیت‌الله بروجردی است. حضور و تاثیرگذاری رزمندگان این سرزمین در دفاع مقدس برکسی پوشیده نیست. حماسه عظیم نهم دی برگ زرین دیگری است که مردم این سرزمین افتخار حضور حماسی در آن را داشته‌اند.  

او افزود: حضور نیروهای ارتش، بسیج و سپاه این منطقه در فتح خرمشهر و آزادسازی سازی آبادان و ده‌ها عملیات بزرگ منجر به تمجید رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب از رزم رزمندگان این منطقه شد. موسیقی حماسی لری با تصنیف زیبای «دایه دایه» از جمله آثار ماندگار تاریخ موسیقی حماسی در ایران است. امید است مسوولان اهتمام لازم را به منویانت رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید سرود را داشته باشند.  

آیت‌الله سید احمد میرعمادی در ادامه این مراسم در سخنانی اظهار داشت: لازم بود در این جشنواره موسیقی که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود نگاهی به عوامل و محتواهایی که موجب حرکت و انگیزه مردم برای حمایت از انقلاب اسلامی بوده داشته باشیم که یک امر بسیار ضروری است. رهبری انقلاب توسط امام خمینی (ره)، فداکاری و ایثار مردم در این عرصه مهم  بود. دین، مکتب و عاشورا مولفه‌های شتاب دهنده‌ دیگری بودند که به روند پیروزی انقلاب کمک کردند اما سرودهای انقلابی و حماسی یکی دیگر از این مولفه‌ها بودند.  

وی گفت: هرکز تظاهرات سال 57 را از یاد نمی‌بریم که سرودهای حماسی به مردم انگیزه و وجد می‌داد. سرودها به اندازه‌ای جذاب بودند که مردم آن را به صورت جمعی می‌خوانند. سرود «الله الله لااله لله» یا سرود «آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو» و سرود «خمینی ای امام» و «بهمن خونین» از جمله سرودهای حماسی آن روزها بود که در ایجاد انگیزه و تشویق حرکت مردم به سمت مبارزه برکسی پوشیده نیست. سرودهای حماسی در پیروزی انقلاب نقش داشتند و پس از آن سرودهایی که در دفاع مقدس سروده شد بسیار جذاب و تاثیرگذار بودند.  

وی سرود را نیاز امروز جامعه دانست و با طرح این سوال که چرا سرودهای حماسی تاثیرگذار و جذاب بوده است، عنوان کرد: اخلاص گویندگان و خوانندگان در ماندگاری این آثار موثر بود چراکه خوانندگان برای خدا می‌خوانند و لذا تاثیرگذار بود. هرکاری که برای خدا و قرب الهی صورت گیرد، جذاب خواهد بود. شاید آن روزی که این سرودها خوانده می‌شد، هیچ توجهی به‌ماندگاری آن در نظر گرفته نمی‌شد و این حرف‌ها مطرح نبود. اگر این سرودها امروز در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگاری شد به خاطر همین اخلاص‌ها بود.  

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: سرودهای انقلابی و حماسی همخوانی با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و دارای اهداف بلند و متعالی بودند و ضد ظلم و استکبار و در راستای عدالتخواهی و اسلام خواهی بودند. خیلی مهم است که یک هنر در خدمت مردم و تعالی دین باشد. سرودهای انقلاب مطابق با ارزش‌های دینی و فرهنگ مردم بود. امروز بعضی از سرودها و اشعار و ترانه‌ها فاقد ارزش و فاقد محتواست و پیامی ندارند درحالی که پیام‌ سرودهای انقلابی ارزشمند بود و اهداف متعالی را دنبال می‌کردند.  

وی دوری از لهو و لعب را یکی دیگری از مولفه‌های سرودهای حماسی دهه شصت دانست و گفت: این سرودها برخاسته از فطرت بود و بردل می‌نشست. استفاده از ابزار موسیقی در این سرودها بخاطر تعالی بخشی بود در حالی که امروز ابزار موسیقی بر موسیقی غلبه دارد و این ارزشی ندارد. سرودهای حماسی از لهو و لعب به دور بودند. به طور کلی ماهیت این سرودها به آلات موسیقی بستگی نداشت.  

امام جمعه خرم آباد خاطرنشان کرد: بیان احساسات و عواطف و غرور ملت یکی دیگری از ویژگی‌های سرودهای حماسی بود که غرور و افتخارات یک ملت را بیان می‌کرد و دعوت به وحدت، دیانت، ایثار و فداکاری و عرفان بود. خیلی از سرودهای انقلاب جنبه عرفانی داشت لذا ماندگار شد. 40 سال از آن روزها گذشت اما سرودهای انقلابی هنوز در گوش ملت بزرگ ایران طنین‌انداز است و وقتی خوانده می‌شود اشک مردم جاری می‌شود. بعد از 40 سال هنوز سرودهای انقلابی طراوت و نشاط دارند و محتوای عمیقی داشتند. این سرودهای از نظر محتوا برگرفته از آیات قرآن، احادیث و کلام امام خمینی (ره) بودند که امروز نیز برخی از این سرودها برگرفه از بیانات رهبر انقلاب است که ماندگار خواهند شد.  

آیت‌الله میرعمادی گفت: خلاقیت و نوآوری یکی دیکری از ویژگی‌های سرودهای انقلابی و حماسی بود. این سرودها مثل آیات قرآن که هرچه روزگار می‌گذرد به شادابی آن‌ها می‌افزاید، هستند. لذا سرودهای انقلابی موجب نشاط مردم می‌شد. برخی نشاط مردم را در معصیت خدا می‌دانند در حالی که ما نشاط مردم را در رضای خدا می‌دانیم. عده‌ای دروغ می‌گویند که به دنبال نشاط مردم هستند و لذا جشنواره‌هایشان تکیه بر اختلاط زن و مرد و معصیت خدا دارد. نشاط واقعی در رضایت خداست و در آن سرود انقلابی است که مردم را به سمت عدالت، مبارزه با ظلم و تبعیض می‌کشاند.  

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: سرودهای انقلابی و حماسی مانند آب زلالی بودند که مردم را سیراب می‌کردند. با نشاط‌ترین مردم کسانی هستند که در راهیپمایی 22 بهمن حضور داشتند. مردمانی که بچه خردسال و شیرخوار را به میدان آورند نشاط دارند چراکه به دنبال رضایت خداوند بودند. آن کسانی که مسائل شهوت را ترویج می‌کنند می‌خواهند ذلت را ترویج دهند.   

در ادامه این مراسم محمد میرزاوند خواننده لرستانی و خالق اثر مشهور «دایه دایه» روی سِن آمد و این قطعه ماندگار را اجرا کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.  

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» به دبیری جمشید جم، از 24 تا 27 دی‌ماه با اجراهای رقابتی 17 گروه موسیقی از سراسر کشور در خرم‌آباد برگزار است.  

n3666547-6823478

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز