گزارش هفته؛

پخش فوتبال در سینما، درست یا غلط؟!

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۵:۱۳:۲۷
کد خبر: ۸۰۰۹۱۹
پخش فوتبال در سینما، درست یا غلط؟!
پخش مسابقات فوتبال در سینما به رغم استقبال مردم متوقف شده که این کار مخالفان و موافقانی دارد...

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ پس از پخش بازی‌های تیم فوتبال کشورمان در جام جهانی در سینماها که با استقبال خوب هواداران فوتبال مواجه و درآمد خوبی را برای سینماها به همراه داشت برخی حواشی شکل گرفته پس از پخش این بازی‌ها باعث شد مسئولان برای پخش بازی‌های حساس دیگر تیم فوتبال ایران دچار تردید شوند و این روزها که بازی‌های تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا در حال برگزاری است با وجود استقبال قبلی، در سینماها نمایش داده نمی‌شوند. برای بررسی این موضوع با برخی از سینماداران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس انجمن سینماداران: پخش بازی‌های فوتبال هیچ آسیبی به فیلم‌ها نمی‌زند

محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره نمایش بازی‌های فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا گفت: سینماداران تقاضای پخش بازی‌های تیم ملی در سینماها را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادند اما با درخواست‌شان موافقت نشد و مسئولان هیچ مجوزی برای پخش بازی‌ها ارائه ندادند.

اشرفی خاطرنشان کرد: پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سینماها می‌توانست برای سینماهای کشور اتفاقات خوبی به همراه داشته باشد اما نمی‌دانم به چه دلیل با پخش بازی‌ها مخالفت شد.

وی افزود: فیلم‌های در حال اکران با پخش بازی‌های فوتبال هیچ آسیبی نمی‌بینند چراکه حق صاحبان فیلم‌ها در سانس‌هایی که از آنها گرفته می‌شود به آنها داده می‌شد. با توجه به اینکه وقتی بازی حساسی از تیم ملی ایران پخش می‌شود در سینماها کمتر کسی برای دیدن فیلم حاضر می‌شود بهتر بود از این زمان مرده برای سینما استفاده می‌شد.

رئیس انجمن سینماداران در ادامه گفت: در پخش بازی‌های جام جهانی سهم صاحبان فیلم‌ها داده شد اما برخی سینماهای دولتی نیاز به مدرکی داشتند که باید وزارت فرهنگ و ارشاد آن را صادر می‌کرد اما متأسفانه سازمان سینمایی مدارک لازم را صدور نکرد و از آنجا که سینماهای دولتی برای حسابرسی با ارگان‌های دولتی به مستندات پرداخت نیاز دارند مطمئناً برای تسویه حساب ضوابط لازم باید رعایت شود.

اشرفی در پایان تأکید کرد: با پخش بازی‌های تیم ملی در مراحل حذفی که از جذابیت بیشتری برخوردار است مطمئنا استقبال خوبی از سوی مردم برای دیدن مسابقات ایران در سینماها خواهد شد.

مدیر سینما آزادی: زمان پخش فوتبال‌های حساس کسی برای دیدن فیلم به سینما نمی‌آید

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی، درباره نمایش بازی‌های تیم‌ ملی ایران در جام ملت‌های آسیا گفت: هنوز مجوزی برای نمایش بازی‌های تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا به سینماها داده نشده و به نظر می‌رسد بازی آخر ایران در مرحله گروهی نیز در سینماها نمایش داده نشود.

سعیدی‌پور خاطرنشان کرد: برای جام جهانی و بازی تیم پرسپولیس مجوزهای لازم خیلی زودتر صادر شده بود که فکر می‌کنم دیگر برای نمایش بازی‌های ایران در مراحل ابتدایی جام ملت‌های آسیا خیلی دیر باشد. از طرفی با در نظر گرفتن این مسأله که بازی‌های مرحله گروهی در روزهایی است که روزها و ساعات خلوت سینما بودند، می‌توانست نمایش این بازی‌ها به فروش سینماها کمک کند اما با توجه به اینکه مرحله گروهی جذابیت چندانی برای مردم ندارد ممکن بود استقبال چندانی نیز صورت نگیرد و احتمالا مسئولان نیز به همین دلیل اصرار چندانی بر پخش این بازی‌ها نداشتند.

وی ادامه داد: امیدوارم تیم ملی کشورمان به مراحل نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کند و بازی‌ها دارای جذابیت شوند که سینماها نیز این بازی‌ها را نمایش دهند. مطمئناً صعود تیم ملی کشورمان به فینال جام ملت‌های آسیا می‌تواند به قدری جذاب باشد که همه سینماها مملو از تماشاگر شود.

سعیدی‌پور در پایان گفت: مطمئناً در زمان پخش مسابقات حساس فوتبال کسی برای دیدن فیلم به سینما نمی‌آید و اگر سینماها طبق روال عادی‌شان عمل کنند در ساعاتی که مسابقات حساسی پخش می‌شود خیابان‌ها خلوت و در نتیجه سینماها نیز خالی خواهد بود و ما می‌توانیم با پخش فوتبال در سالن‌های سینما فضایی برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها فراهم کنیم تا فوتبال را در ساعات مرده سینما در کنار هم ببینند.

مدیر کل سینمای حرفه‌ای: نمایش بازی‌های جام ملت‌های آسیا به فیلم‌های در حال اکران آسیب می‌زند

محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در حال حاضر تصمیمی برای نمایش بازی‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در سینماها گرفته نشده و چنین تصمیمی با رأی شورای عالی اکران امکان‌پذیر است.

فرجی خاطرنشان کرد: امکان پخش بازی‌های فوتبال در سینماها مطمئناً به حساسیت و جذابیت‌شان نیز بستگی دارد و این امکان و شرایط در جام ملت‌های آسیا در مرحله نیمه‌نهایی بیشتر وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل عدم پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سینماها گلایه تهیه‌کنندگان برای عدم تسویه حساب بازی‌های قبل بوده که به نظر من در این مسأله نمی‌توان سینماداران را مقصر دانست چراکه مجوزهای لازم برای تسویه حساب از سوی سازمان سینمایی صادر نشده و ضابطه‌ای برای این اتفاق شکل نگرفته است.

فرجی در ادامه اظهار داشت: مطمئناً بازی‌های جام ملت‌های آسیا جذابیت و کیفیت بازی‌های جام جهانی را ندارند و استقبال چندانی نیز برای دیدن این بازی‌ها در سینما صورت نمی‌گرفت به همین دلیل تصمیم پخش رقابت‌های ایران در سینماها می‌توانست آسیب‌زننده باشد.

مدیرکل سینمای حرفه‌ای در ادامه این بحث تأکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه جشنواره فیلم فجر قرار داریم و فیلم‌های در حال اکران به خاطر جشنواره ممکن است روزهایی را از دست بدهند بهتر است آسیب بیشتری به این فیلم‌ها در گیشه نرسانیم چراکه تعطیلی اکران فیلم‌ها به بهانه فوتبال در این روزها می‌تواند برای فیلم‌های در حال اکران آسیب زننده باشد.

وی در پایان تصریح کرد: همچنان بر عقیده‌ام اصرار دارم و معتقدم در سینماها تنها باید فیلم سینمایی نمایش داده شود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز