«دیدن این فیلم جرم است!» در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر؛

فیلمنامه ای که یک بار توقیف شد دیدنش جرم است!

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۱۵:۳۷:۲۵
کد خبر: ۸۰۱۹۵۲
فیلمنامه ای که یک بار توقیف شد دیدنش جرم است!
​«دیدن این فیلم جرم است!» از فیلم‌اولی‌های سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر است که با موضوعی سیاسی از آثار متفاوت این دوره خواهد بود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رضا زهتابچیان کارگردان «دیدن این فیلم جرم است!» که یکی از فیلم‌های راه یافته به بخش «نگاه نو» سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر است درباره ایده و طرح اولیه فیلمنامه به خبرنگار «صبا» توضیح داد: سال ۸۴ ایده اولیه این فیلمنامه به ذهنم رسید و در عین جستجوی روند شکل گیری یک درام، دغدغه‌های دیگری نیز مدنظرم بود و درنهایت ترکیب فرم و محتوا در ذهنم منجر به ساخت فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» به این شیوه شد.

وی درباره تاخیر در زمان ساخت فیلم از زمان شکل گیری فیلمنامه تا زمان ساخت توضیح داد: فیلمنامه این کار تند و تیز و صریح بود به همین دلیل کسی برای ساخت آن قدمی برنمی داشت تا اینکه در سال ۹۵ بالاخره امکان ساخت فراهم و حدود یک ماه و نیم پیش تولید فیلم انجام شد ولی پس از مدتی پیش تولید متوقف شد تا سال ۹۷ که با پیگیری‌های بسیار محمدرضا شفاه تهیه کننده فیلم، مجوز ساخت «دیدن این فیلم جرم است!» صادر شد و به نتیجه رسید.

زهتابچیان در پاسخ به این پرسش که تغییرات زیادی برای دریافت پروانه ساخت در فیلمنامه ایجاد شده است یا خیر؟ بیان کرد:خیر! خوشبختانه  فیلمنامه «دیدن این فیلم جرم است!» بدون هیچ تغییری پروانه نمایش گرفت و نسخه حاضر در جشنواره همان فیلمنامه سال ۹۵ است.

او پیش بینی خود درباره نمایش فیلم در جشنواره ملی فیلم فجر را اینگونه تشریح کرد: فکر می‌کنم تماشاگران فیلم را دوست خواهد داشت ولی پیش‌بینی می‌کنم داوران توجه چندانی بدان نخواهند کرد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه به چه دلیل برای ساخت فیلم اول خود سراغ فیلمنامه‌ای با موضوع جنجالی رفته است، توضیح داد: موضوع این فیلم دغدغه من بود و فرقی نمی‌کرد کار اول باشد یا آخر مانند باران تندی که به ناگهان شروع به باریدن می‌کند و اما و اگری شامل آن نمی‌شود و باید باریده شود. من روزی به خودم آمدم و دیدم که در این موقعیت هستم. زمان زیادی پیگیر ساخت این فیلم بودم، ولی به قدری طولانی شد که خسته شدم و ترجیح دادم به سراغ کاری بروم که کم دردسر تر بوده و حرف  های  نهفته در آن بنیادی تر و فرهنگی باشد تا سیاسی. هرچند سینمای مطلوب من سینمای مجید مجیدی است، ولی شرایط به نحوی رقم خورد که در نهایت  این فیلمنامه برای ساخت انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه «دیدن این فیلم جرم است!» کمی بوی سروصدا می دهد، گفت: موضوع فیلم کاملا دغدغه من بوده و اینکه بگوییم این فیلمنامه سفارش جایی بوده هرگز این طور نبوده و حتی سال ۹۵ که از من خواستند بعضی از دیالوگ‌ها تغییر کند، نپذیرفتم که منجر به توقیف آن شد و در نهایت همان فیلمنامه توقیف شده در سال ۹۷ ساخته شد.

زهتابچیان در پایان درباره آخرین وضعیت «دیدن این فیلم جرم است!» گفت: هم‌اکنون مراحل پایانی فنی فیلم اعم از صداگذاری و ساخت موسیقی انجام می شود تا به زودی نسخه نهایی تحویل دفتر جشنواره ملی فیلم فجر شود.

«دیدن این فیلم جرم است!» به ماجرای یک گروگانگیری می‌پردازد و برای نخستین بار در بخش «نگاه نو» سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

در خلاصه داستان این فیلم آماده است: فقط یک فیلم پنج دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعدا بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم، ولی امونم ندادند... صدای آژیراشون داره نزدیک‌تر می‌شه... الان مثل مور و ملخ می‌ریزن اینجا... .

بخشی از عوامل تولید «دیدن این فیلم جرم است!» عبارتند از نویسنده و کارگردان: رضا زهتابچیان، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، طراح صحنه و لباس: بابک پناهی، طراح گریم: محسن دارسنج، مدیر صدابرداری: امیر نوبخت، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، تدوین: سیاوش کردجان، آهنگساز: حبیب خزایی‌فر، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: شهاب نجفی، جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، مدیر تولید: محمدجواد موحد، مدیر برنامه‌ریزی: امین قوامی، دستیار اول کارگردان: علیرضا صالحی، پانته‌آ حسینی، مدیر تدارکات: افشین رئوفی، عکاس: کورش پیرو، ساخت پشت صحنه: حمید ضرابی، مدیر تبلیغات: سیدعلی طباطبائی‌نژاد، مدیر امور رسانه‌ای: هادی فیروزمندی، مجری طرح: باشگاه فیلم سوره، تهیه کننده: محمدرضا شفاه، محصول: سازمان سینمایی حوزه هنری.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز