یادداشت تفاهم همکاری سینمایی ایران و چین؛

فرهنگ و هنر، مؤثرترین عامل هم‌گرایی تمدن‌ها

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۰:۰۴:۲۵
کد خبر: ۸۰۲۱۲۲
فرهنگ و هنر، مؤثرترین عامل هم‌گرایی تمدن‌ها
​در دیدار هیأت هنرمندان چینی با معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اعلام شد: پیش‌نویس یادداشت تفاهم همکاری سینمایی ایران و چین تهیه شده است.
 به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ همزمان با اجرای برنامه‌های بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در چین و اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأتی از گردشگران، هنرمندان و سینماگران چینی با هدف آشنا شدن با پیشرفت‌ها و توسعه فرهنگی ایران، بازدید از شهرهای تاریخی، مراکز علمی، هنری، فرهنگی و تاریخی، به کشورمان سفر کرده‌اند.
 
این هیأت چینی؛ با حضور در ساختمان شماره یک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با عباس خامه‌یار، معاون توسعه روابط فرهنگیبین‌المللی و نیز محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
عباس خامه‌یار در این دیدار با اشاره به هم‌گرایی بیشتر با افتتاح جاده ابریشم، به بُعد فرهنگی و هنری این جاده اشاره کرد و گفت: فرهنگ و هنر، مؤثرترین عامل هم‌گرایی تمدن‌هاست.
 
وی سپس با اشاره به رشد صنعت و هنر سینما در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ایران امروزه در سینما صاحب‌سبک است و در جشنواره‌های سینمایی، فیلم‌های ایرانی میوه این جشنواره‌ها محسوب می‌شود. ایران در در سال گذشته ٤٠٠ نشان جهانی در حوزه سینما دریافت کرده و سینمارگران کشورمان جزو میهمانان ویژه این جشنواره‌ها هستند؛ از جمله آقای مجید مجیدی، کارگردان متعهد و به‌نام سینمای ایران که در جشنواره شانگهای حضور فعال داشت.
 
وی ادامه داد: دعوت از هیأت عالی‌رتبه سینمایی چین در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آینده یکی از برنامه‌های ماست.
 
معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه؛ با همه ایران‌هراسی‌های غرب و جوسازی‌ها، هنرهای تجسمی ما نیز در جهان پیشرفت داشته است، گفت: آماده‌ایم که در حوزه‌های هنر مانند: سینما، تئاتر، موسیقی و نقاشی، همکاری خود با چین را افزایش دهیم.
 
خامه‌یار سپس به دستاوردهای اجتماعی، فرهنگی و دانشگاهی ایران اشاره کرد و گفت: این دستاوردها در سایه محکم‌ترین تحریم‌های تاریخی علیه ملت ایران حاضل شده است.
 
وی همچنین درباره گردشگری در ایران بیان کرد: کشور چهار فصل ایران و در همه فصول برای گردشگری متنوع و مناسب است. حالا که گردشگران چینی با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی تقریباً به همه جای دنیا سفر می‌کنند، از آنان دعوت می‌کنیم تا حتماً از زیبایی‌‌های طبیعی، باستانی و تاریخی ایران هم دیدن کنند.
 
خامه‌یار حضور این هیأت چینی متشکل از هنرمندان و فرهیختگان در ایران را نشان‌گر وجود روابط بسیار خوب بین ایران و چین و اثبات‌کننده آمادگی دو کشور برای توسعه این روابط دانست و افزود: در جاده ابریشم با دو افراط‌گرایی دینی و مذهبی و حقوق بشری روبرو هستیم. نباید رفتار خشونت‌آمیز جریان‌های سیاسی را به حساب مسلمانان گذاشت. مسلمانان در هر کشوری که باشند، چه اکثریت و چه اقلیت، تعامل با آنها بر اساس حق شهروندی است.
 
در ادامه این دیدار زوجیان، رییس هیأت چینی با تأکید بر اینکه پس از حضور در ایران و میهمان‌نوازی ایرانیان، نگاه ما نسبت به ایران و ایرانی تغییر کرده است، گفت: قصد داریم فعالیت‌های فرهنگی خود را گسترش دهیم.
 
وی افزود: در این راه چهار برنامه را پس از برگشت به چین انجام خواهیم داد؛ گسترش فعالیت‌های مشترک با ایران در حوزه سینما، تهیه یک اثر مشترک موسیقایی با حضور هنرمندان دو کشور، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ایران در حل فرهنگی شهر گوانگجو چین، انعقاد خواهرخواندگی شهر شیان در چین با شهر تاریخی اصفهان در ایران و تلاش برای معرفی چهره مثبت کشور ایران به جهانیان.
 
در پایان این دیدار محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در یک سال گذشته سینماگران و ١٠ نفر از کارگردانان با تجربه ایران در جشنواره سینمایی چین شرکت کرده و جایزه اول این جشنواره‌ را کسب کردند.
 
وی ادامه داد: پیش‌نویس یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی و هنری بنیاد سینمایی فارابی برای فعالیت‌های مشترک با سینمای چین تهیه شده است.
 
کیانی همچنین با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره موسیقی با ارکستر ملی برای فعالیت‌های مشترک آمادگی داریم، در پایان اظهار امیدواری کرد؛ این دیدار باعث توسعه فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز